• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
5. juli 2005 - Pressemeddelelse - Saab

Mega moment

Sekscylindret turbomotor gør Saab til klassens leder

Den nye 2,8 V6 Turbo motor er helt enkelt den mest raffinerede turboladede motor i nogen Saab nogensinde. Den nye 2,8 V6 Turbo motor er helt enkelt den mest raffinerede turboladede motor i nogen Saab nogensinde.

Pressemeddelelse - Saab
Den nye 2,8 liters sekscylindrede motor i Saab 9-3 SportCombi Aero har større moment end nogen anden sekscylindret benzinmotor. Den repræsenterer kulminationen af næsten 30 års erfaring for Saab som anerkendt leder i kunsten at bygge turboladede motorer. Det er første gang, Saabs kunder kan nyde fordelen af seks cylindre og turbolader.

Den nye motor udvikler 184 kW/250 hk, og det maksimale drejningsmoment på 350 Newtonmeter er til rådighed mellem 2.000 og 4.500 motoromdrejninger pr. minut. Allerede ved 1.500 o/min er 90 procent af det maksimale moment til rådighed.

Center of Expertise
Indenfor GM-koncernen danner Saabs ingeniører på grund af den store erfaring med turboladede motorer deres eget "Center of Expertise". De svenske ingeniører var derfor i tæt samarbejde ved de tidligere faser af konstruktionen og udviklingen af GM's nye globale V6 motor for at sikre, at den havde muligheden for at benytte turbolader.

Den nye 2,8 liters V6 turbo har en vinkel på 60 grader mellem cylinderrækkerne, hvilket giver en perfekt afbalancering. Motoren er helt i letmetal, hvilket gør den både let og kompakt og derfor yderst velegnet til indbygning på tværs i den forhjulstrukne Saab 9-3 Aero.

Topstykkerne har hver især to kædetrukne knastaksler til aktivering af fire ventiler pr. cylinder, og de er fremstillet af en speciel aluminiumslegering, specielt til den turboladede udgave. Konstruktionen sikrer stor modstand mod varmeudviklingen under et cylindertryk på 85 bar, og på grund af kædetrækket også lave serviceomkostninger.

Stemplerne køles under skørterne af oliedyser, og plejlstængerne er sintersmedet. Udstødningsventilerne er natriumfyldte for at give den bedste køling, og cylindrene har støbejernforinger - boring/slaglængde er 89,0/74,8 mm.

Speciel software til 2,8 V6
Variabel indstilling af indsugningsknastaksler på 50 grader af krumtapakslens rotation betyder mere fleksibel kraft og bedre benzinøkonomi under skiftende motorbelastning. Knastakslerne kontrolleres elektronisk og aktiveres hydraulisk. Et sprøjtestøbt letmetalbundkar er konstrueret til at forøge stivheden, og den kraftige krumtapaksel er af smedet stål med fire hovedlejer.

Den vandkølede Mitsubishi TD04-15 TK turbolader med dobbelte udstødningsskovlhjul arbejder ved 0,6 bar. Den er monteret centralt over transmissionen og får tryk fra begge cylinderrækker.

Udstødningsmanifolden er dobbeltvægget med rustfrit stål indvendig for at nedsætte varmetabet til manifolden, så den forreste katalysator hurtigt kommer op på arbejdstemperatur.

Digital motorstyring
Et 32 bit motorstyringsprogram med software specielt fremstillet til Saab 9-3 udnytter en momentbaseret strategi, der omfatter justering af tænding, benzinindsprøjtning, turboens ladetryk og gasspjældets stilling. I tændingsanlægget er der en spole anbragt direkte over hvert tændrør.

Systemet arbejder også sammen med transmissionen, og momentet nedsættes automatisk under dårlige friktionsforhold. Variabelt tryk på indsprøjtningen medvirker til en blød tomgang og jævne overgange ved skiftende motorbelastninger.

Systemet er sådan indrettet, at det elektronisk styrede gasspjæld er følsomt overfor forskellige kørselsbetingelser. Ved lave hastigheder som ved vendemanøvrer og parkering skal der bruges større bevægelser af gaspedalen, og ved lave omdrejningstal på motoren kommer turboladeren hurtigt i funktion ved lidt mere åbning af gasspjældet end køreren dirigerer.

Tophastighed: 250 km/t
Motoren er yderst omdrejningsvillig, og fra tomgang på 720 o/min er den som et skud oppe på det maksimale drejningsmoment allerede ved 2.000 o/min. Accelerationstiden 0-100 km/t er kun på 6,9 sekunder, men mellemaccelerationen i topgear er nok så imponerende med 80-120 km/ på 8,5 sekunder. Tophastigheden er begrænset elektronisk til 250 km/t. (245 km/t med automatgear).

I forbindelse med denne motor kan man vælge mellem sekstrins manuelt gear eller automatgear. Automatgearet indretter sig på kørestilen, og foruden at indstille sig efter motorbelastningen kan det også føle stigninger på vejen og højde over havet.

Der er også mulighed for at vælge Saab Sentronic, der enten kan arbejde automatisk med lock-up i 3., 4., 5. og 6. gear eller med manuelt skift (sekvens). I den forbindelse kan gearskiftet også ske med trykknapper på rattet.

Kombinationen af turbineagtig motorgang og et voldsomt temperament giver med 2,8 V6 en overvældende køreglæde i Saab 9-3 Aero.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.