• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
25. juni 2005 - Pressemeddelelse - Land Rover

Ny Range Rover Sport

Den femte Land Rover-model introduceres i Danmark

Nu introduceres Range Rover Sport i Danmark, hvor den kan fås som van fra kr. 391.360,- ekskl. moms. Nu introduceres Range Rover Sport i Danmark, hvor den kan fås som van fra kr. 391.360,- ekskl. moms.

Pressemeddelelse - Land Rover Range Rover Sport er skabt til at fuldende Land Rover modelrækken. Den er samtidig en helt nyudviklet bil, en femte Land Rover model med opsigtsvækkende køreegenskaber og et råt og sportsligt design.

Allerede på afstand lader Range Rover Sport ingen tvivl tilbage om dens høje ydelser. Forventningerne stråler ud af det perforerede kølergitter, som leder masser af køleluft ind i motorrummet, de kraftige gæller i siderne til udluftning og indsugning, topmodellens dobbelte udstødning, de store hjul med sports-fælge, det lave tag med bag spoileren og de aerodynamiske linier.

Og forventningerne bliver til fulde indfriet, når man sætter sig i førerpladsen i cockpittet, hvor gearvælgeren nærmest falder ind i håndfladen qua dens høje position på midterkonsollen, og hvor alle instrumenter og betjeningsknapper er ordnet med det formål at sikre køreren et lynhurtigt overblik.

Det er der nemlig brug for, når kræfterne slippes løs i den ca. 2 ton tunge vogn. I særlig grad i topmodellen, som er Land Rovers hidtil hurtigste accelererende bil. Med sin V8 kompressormotor på 390 hestekræfter og et højeste drejningsmoment på 550 Nm har den en - elektronisk begrænset - tophastighed på 225 km/t, og 0-100 km/t klares på blot 7,6 sekunder.

Også de to motoralternativer, en V8 motor med almindelig indsprøjtning og en V6 dieselmotor, leverer varen i form af kraftfulde præstationer. V8 motoren har 300 hestekræfter og et højeste drejningsmoment på 425 Nm ved 4.000 omdrejninger pr. minut. 0-100 km/t klares på 8,9 sekunder. V6 dieselmotoren har 190 hestekræfter og et højeste drejningsmoment på 440 Nm, som allerede er til stede fra 1.900 omdrejninger pr. minut. Accelerationen fra 0-100 km/t tager her 12,7 sekunder.

SUV-klassens bredeste palet af egenskaber
Range Rover Sport kombinerer motorkraft og dynamik med komfort og raffinement, og den er til både lange behagelige stræk på motorvejen og sportslig kørsel på basis af skarpe og responsive reaktioner. Hertil kommer off-road egenskaber, som kun en fuldblods Land Rover besidder.

Samlet set tilbyder den nye sports tourer SUV klassens bredeste palet af egenskaber, og i van-versionen med det store ladrum er den endnu mere praktisk anvendelig til mange forskellige formål.

Blandt verdens mest aerodynamiske SUV biler
"Range Rover Sport skal se ud, som om den er i fart, når den holder stille," sagde Land Rovers chefdesigner Geoff Upex som optakt til udviklingen af den nye model. Som sagt, så gjort: Range Rover Sport er en af de mest aerodynamiske SUV biler i verden.

Den er muskuløs med en kraftfuld og sportslig udstråling og kombinerer Range Rovers grundtræk med et mindre formelt og mere emotionelt design, hvor der er fokuseret mere på sportslige og dynamiske linier.

Forruden hælder mere, og taget er lavere end på de øvrige Land Rover modeller. Glasarealet er mindre, og de bageste søjler mere på skrå, så de understreger bilens strømlinethed. Hjulene er placeret i hjørnerne, og de markante skærmbuer fyldt ud med store hjul - for topmodellens vedkommende 20 tommer hjul.

Frontspoileren er af gummi, som tåler stød fra terrænet, og sideskørterne ikke alene forbedrer stabiliteten og aerodynamikken, men forhindrer også, at mudder og sten slår op på ruder og lak. Bagspoileren øverst på bagklappen medvirker ligeledes til at optimere de aerodynamiske egenskaber og forlænger samtidig den lange taglinie, som i høj grad medvirker til det dynamiske look.

Range Rover Sport har Bi-Xenon lygter, og der er mulighed for adaptive forlygter, der er retningskorrigerede, og som følger bilens bevægelse rundt i sving.

Luksuriøs cockpit
Cockpittet er skabt til sporty og komfortabel kørsel. Sæderne yder optimal støtte til både fører og passagerer, og fra den høje siddeposition er der et enestående overblik.

Begge forsæder er eljustérbare med individuel indstillelig elvarme. Der er asymmetrisk flip-and-fold bagsæde, og bagagerummet er blandt de største i klassen med rigelig plads til sportsudstyr som for eksempel golfkøller, mountainbike og sejl.

De runde instrumenter er placeret i synsfeltet lige foran føreren, og alle kontakter er logisk og overskueligt ordnet på midterkonsollen, som er fri for håndbremse, idet Range Rover Sport har elektronisk håndbremse.

Cockpittet giver en udpræget fornemmelse af luksus, og overalt er der benyttet førsteklasses materialer. Automatisk klimakontrol er standard, og temperaturen kan indstilles separat for hver side af bilen.

Range Rover Sport har et enestående underholdnings- og informationssystem, som kan suppleres med DVD og to skærme indbygget på bagsiden af de forreste nakkestøtter. Der er også mulighed for et helt unikt surround sound audiosystem, udviklet af harman/kardon med 12 kanals digital forstærker og 14 højttalere. Endvidere fås et state-of-the-art DVD navigationssystem og mulighed for at integrere sin mobiltelefon.

Land Rovers til dato bedste køreegenskaber
Range Rover Sport er den bedste "driver's vehicle", Land Rover nogensinde har bygget.

Den uafhængige dobbelte wishbone affjedring både for og bag er hentet fra fuldblodssportsvognenes verden og understøtter de dynamiske køreegenskaber. Luftstøddæmperne styres elektronisk, og hårdheden i affjedringen tilpasses det aktuelle underlag.

Dynamic Response systemet sikrer balanceret kørsel i sving ved at modvirke krængning og sørger samtidig for en fantastisk respons til køreren. Systemet er standard i topmodellen med kompressormotor og fås også til de øvrige modeller.

Land Rovers unikke og patenterede Terrain ResponseTM System er standard i alle modeller og giver køreren mulighed for at vælge mellem fem forskellige terrænindstillinger ved hjælp af en drejelig kontakt på midterkonsollen. Når en terræntype er valgt, sørger systemet selv for at finde den bedst egnede indstilling af bilens øvrige elektroniske systemer - herunder kørselshøjde, drejningsmomentrespons, DSC (Dynamic Stability Control), HDC (Hill Descent Control), ETC (Electronic Traction Control) og transmission. Derudover justeres automatisk gearvalg, speederreaktion og motorstyring, så det passer til den valgte terræntype.

Range Rover Sport har ZF Servotronic hastighedsafhængig tandstangsstyring og skivebremser for og bag.

Som ekstraudstyr fås Adaptive Cruise Control som via raderteknologi søger for at holde en fast hastighed og afstand til den forankørende bil, og gør dermed kørsel på motorvej mere afslappende og sikker.

Range Rover Sport har ligeledes som standard automatisk "intelligent" 6-trins sekventiel gearkasse, som tilpasser sig førerens kørestil.

Højt passivt sikkerhedsniveau
Som supplement til den høje grad af aktiv sikkerhed, skabt af blandt andet elektroniske stabilitetssystemer, kraftfulde bremser og et vejgreb, som er førende i klassen, tilbyder Range Rover Sport et højt niveau inden for passiv sikkerhed.

Det integrerede BodyframeTM karrosseri kombinerer styrke og stivhed og yder exceptionel beskyttelse i forbindelse med en kollision. Bodyframe ramme-strukturen er bredest i passagerområdet for at yde størst mulig sikkerhed for fører og passagerer, og den er for og bag konstrueret på en sådan måde, at den ikke skader mindre biler unødigt ved sammenstød. Det samme gælder kofangerne, der har et lavt kollisionspunkt, som matcher konventionelle biler.

Ved en kollision slukkes motoren automatisk, og benzintilførslen bliver afbrudt. Samtidig tændes katastrofeblinket. Alle lamper i bilen tændes, og dørene låses op.

Masser af udstyr og tilbehør
Der er rige muligheder for selv at sætte præg på sin Range Rover Sport i form af for eksempel ekstra lygter, tagbøjler, soltag, fælge, audiosystemer og meget, meget mere.

Range Rover Sport har seks airbags.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.