• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
7. juni 2005 - Pressemeddelelse - Lexus

Lidenskabelig Lexus

Den nye Lexus GS udtrykker Lexus' nye designfilosofi

De nye Lexus GS-modeller introduceres i Danmark i juni. De nye Lexus GS-modeller introduceres i Danmark i juni.

Pressemeddelelse - Lexus
Ny designfilosofi, ny V6-motor med direkte benzinindsprøjtning og verdens mest avancerede elektroniske stabilitetssystem i ny Lexus GS.

Teknisk perfektion og uovertruffen komfort er Lexus' adelsmærker og egenskaber, som på 15. år har gjort Lexus til USA' mest solgte luksusbil. Med den nye Lexus GS føjes nye kvaliteter til mærkets enestående ry for pålidelighed og omhu i detaljen. Lexus GS er den første produktionsmodel, som udtrykker Lexus' nye designfilosofi L-Finesse.

Japansk lidenskab
Det nye design skal føje lidenskab til summen af Lexus-dyder. Med klassiske sportsvognsproportioner, det vil sige lang motorhjelm, tilbagetrukket kabine og korte udhæng udstråler det nye karrosseri kraft og dynamik. Kraften opstår i spændingsfeltet mellem det simple og det sofistikerede, i kontrasten mellem enkle linier og komplekse overflader, som giver en særlig lys- og skyggevirkning.

Den nye GS har længere akselafstand og større sporvidde end den tidligere model. Med double-wishbone forhjulsophæng i bedste sportslige tradition og en ny, avanceret multi-link-bagaksel er den født med fremragende vejgreb. På grænsen af det fysisk mulige træder verdens mest avancerede elektroniske stabilitetssystem desuden til og hjælper føreren.

ESP eller VDIM
Systemet hedder VDIM for Vehicle Dynamic Integrated Management. Som almindelige ESP-systemer kan det rette op på en begyndende udskridning ved kortvarigt af afbremse et af hjulene. Som noget helt nyt er er også bilens styretøj integreret i systemet, som findes på modellen GS430.

Styretøjet har ikke alene variabel elektrisk forstærkning, men også variabel udveksling, som gør det let at parkere og køre på snoet vej uden store armbevægelser, mens mindre udveksling sikrer stabiliteten ved hurtig kørsel på motorvej. Desuden kan VDIM-systemet af sig selv foretage små korrektioner af styrevinklen. Det betyder større stabilitet ved bremsning på uensartet underlag, hvor bilen ellers vil trække til den side, hvor friktionen er størst.

Ved tendens til overstyring og truende bagvognsudskridning kan VDIM-systemet genoprette balancen ved hjælp af en lille kontrastyring. På samme måde mindskes styrevinklen, hvis der er tendens til understyring.

Teknikken distancerer ikke føreren fra køreoplevelsen, men fremmer tværtimod den sportslige køreglæde i grænseområdet ved at udnytte de dynamiske kræfter fuldt ud og på en sådan måde, at det kun sjældent bliver nødvendigt med mere direkte indgreb via bremsesystemet.

Kultiveret motorgang
Den nye GS fås som GS430 med en endnu mere forfinet udgave af Lexus' 4,3 liter V8-motor, der er kendt for sin enestående gangkultur. Motoren yder 283 hk og har et drejningsmoment på 419 Nm. Accelerationstiden til 100 km/t er bare 6,1 sekunder, mens tophastigheden er elektronisk reguleret til 250 km/t

I Lexus GS300 er den tidligere 6-cylindrede rækkemotor afløst af en helt ny 3,0 liter V6-motor med direkte benzinindsprøjtning. Den har en maksimaleffekt på 249 hk. Den kan accelerere bilen til 100 km/t på 7,2 sekunder. Tophastigheden er 240 km/t. Begge motorer er kombineret med en nyudviklet, 6-trins automatgearkasse med mulighed for sekventielle, manuelle skift.

Stilrent interiør
Det stilrene, nye interiør er udformet og forarbejdet med minutiøs omhu for detaljen. Læder og ædeltræ er suppleret af poleret aluminium, og de særlige lysvirkninger er et helt kapitel for sig. De fornemme optitron-instrumenter befinder sig nu bag elektrokromatisk glas styret af en lyssensor. Lysstyrken tilpasser sig, så instrumenterne er lette at aflæse i fuldt sollys og ikke blænder i mørke.

At sætte sig ind i bilen i mørke er en oplevelse i sig selv. Keyless Smart Access-systemet betyder, at man ikke behøver at tage nøglen op af lommen. Bare man har den hos sig, er en let berøring af dørhåndtaget nok til at låse bilen op. Der er lys i både udvendige og indvendige håndtag, og når døren åbnes belyses dørtrin og fodrum af LED-spots, mens andre spots oplyser rat og gearvælger.

Alle modeller har desuden Xenon-forlygter, som oplyser vejen, selvom den drejer, og ikke de nærliggende marker. Til Lexus GS fås også en avanceret parkeringshjælp, som måler afstanden til genstande rundt om bilen, og som nu har styrevinkel-sensor, så det fastslås, om man rent faktisk er på kollisionskurs og ikke bare tæt på. Til overflod er der også et kamera, som viser området bag bilen på det centrale display, der også fungerer som pege-skærm til betjening af audio-, klima- og navigationsanlæg.

Femstjerners sikkerhed
Lexus GS har ved den uafhængige Euro NCAP crashtest fået fem stjerner og er bedst i klassen både, når det gælder beskyttelse af fører og passagerer og af fodgængere. De fleste modeller har otte airbags herunder knæ-airbags for både fører og forsædepassager. GS430 har desuden det særlige Pre-Crash system, som forudser en uundgåelig kollision og afbøder følgerne ved at aktivere selestrammerne og forberede bremseassistenten til maksimal bremseeffekt.

De nye Lexus GS-modeller introduceres i Danmark i juni. Priserne begynder ved 819.119 kroner, mens topmodellen GS430 med udstyrs-pakken Prestige vil koste 1.300.437 millioner kroner.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.