• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
9. maj 2005 - Pressemeddelelse - Porsche

Fuld fart og firehjulstræk

Firehjulstræk øger vejgrebet hos sportsvognsikonet 911

Med træk på fire hjul mindskes risikoen for at millioninvesteringen havner i grøften. Med træk på fire hjul mindskes risikoen for at millioninvesteringen havner i grøften.

Pressemeddelelse, Annette Mønsted, Porsche
Med de firehjulstrukne Porsche 911-modeller Carrera 4 og Carrera 4S Coupe udbygger Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG i Stuttgart 911-familien yderligere og viderefører dermed konsekvent en lang og succesrig tradition. Allerede med den legendariske 959 og den første Carrera 4 fra 1988 viste Porsche tydeligt sine kompetencer inden for firehjulstræk-teknologi.

De to nye Porsche 911-modellers mest markante kendetegn er bagskærmene, der sammenlagt er blevet 44 millimeter bredere. Derfor er det på Carrera 4 muligt at montere baghjul i størrelsen 295/35 18'', og på "storebror" 305/30 19''. Carrera 4 motorisering er den kendte sekscylindrede 3,6-liter motor med 239 kW (325 HK). Den accelerer fra 0 til 100 km/h på 5,1 sekunder og har en topfart på 280 km/t. 4S-modellen, som har en 3,8-liter motor og 261 kW (355 HK), når de 100 km/t på blot 4,8 sekunder og har en topfart på 288 km/t.

Forbedret vejgreb
Firehjulstrækket består af en Visco-lamelkobling, der permanent sørger for mellem fem og 40 procent kraftoverførsel til forhjulene og således får de to nye coupéer perfekt balanceret præstation i kurver, absolut stabil "lige-ud-kørsel" til tophastigheden samt forbedret vejgreb på dårligt underlag.

Porsche Stability Management (PSM) har nu to nye funktioner. Bremsesystemet forfødes med væsketryk inden en hård opbremsning og eliminerer derved det såkaldte luftspil mellem bremseklodser og bremseskiver og forkorter desuden bremselængden. Den anden nye funktion bliver aktiveret, når føreren træder hurtigt på bremsepedalen, men dog ikke med fuld kraft. I en sådan situation udligner hydraulikpumpen det manglende tryk for således at bringe samtlige hjul i ABS-bremsning og sikre en optimal bremsning.

Aktiv støddæmpning
Porsche Active Suspension Management (PASM) tilbyder ved normalindstilling en sporty, men komfortabel basis støddæmperafstemning. Ved sportsindstillingen opnås derimod en betydeligt fastere affjedring. Ved begge indstillinger er dæmperindstillinger dog til enhver tid tilpasset kørestil samt vejforhold. Det aktive støddæmpersystem er standard på Porsche 911 Carrera 4S og ekstraudstyr på Porsche 911 Carrera 4. Efter ønske kan der på begge modeller monteres sportsundervogn som yderligere sænker undervognen 20 mm; dette inkluderer spærredifferentiale på bagakslen.

Til de nye firhjulstrukne modeller tilbydes desuden Sport Chrono Plus-pakken, som modificerer parametre og kendlinjer for motorstyreenhed samt PSM og PASM-systemerne.

De danske priser ligger inkl. moms og afgifter på kr. 1.780.000,- for Porsche 911 Carrera 4 og kr. 2.009.000,- for Porsche 911 Carrera 4S. Modellerne vil blive introduceret i Danmark i slutningen af 2005.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.