• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
12. april 2005 - Pressemeddelelse - Honda

Diesel-satsning fra Honda

Honda første dieselmotor introduceres i CR-V

Honda første dieselmotor - 2.2 i-CTDi - introduceres i den populære SUV CR-V. Honda første dieselmotor - 2.2 i-CTDi - introduceres i den populære SUV CR-V.

Pressemeddelelse - Honda
Hondas SUV, CR-V, har altid været en af de mest solgte benzindrevne SUV'ere i både Danmark og det øvrige Europa.

Når den alsidige CR-V nu lanceres med 2.2 i-CTDi-motoren med det stærke drejningsmoment, vil den yderligere befæste sin allerede stærke markedsposition - måske især som gulpladebil.

Den bedste ydelse og de laveste emissionsværdier i klassen
Med en maksimal effekt på 103 kW/140 hk ved 4.000 o/m og et bredt drejningsmomentområde med et topmoment på 340 Nm allerede ved 2.000 o/m giver CR-V i-CTDi markante fordele, når det drejer sig om ydelse. Dette viser sig især ved acceleration i 4. og 5. gear. På trods af sin styrke har den også en god brændstoføkonomi. Forbruget ved blandet kørsel ligger på kun 6,7 l/100 km - og de lave emissionsværdier ligger et godt stykke under kravene i Euro IV.

Den raffinerede fornemmelse understreges af den kompakte 6-trins manuelle gearkasse, som bidrager til såvel motorens fleksibilitet som økonomi, især ved motorvejskørsel. Motorens omdrejningstal ved f.eks. 100 km/h i 6. gear er blot 2.070 o/m.

Interiøret har fået baggrundsbelyste instrumenter, og Hondas intelligente Real Time 4WD med firehjulstræk er blevet udviklet, så det nu reagerer hurtigt og effektivt. Sikkerheden omfatter sidebeskyttelsesgardiner (ikke LS) og stabiliseringssystemet VSA (Vehicle Stability Assist), og 16''-hjul monteres nu som standard sammen med større skivebremser på alle fire hjul. Bremserne er større i hele modelprogrammet, med 300 mm ventilerede skivebremser for og 305 mm skivebremser bag. Der er tre CR-V dieselvarianter at vælge imellem: LS, ES og Executive.

Forbedret sikkerhed
CR-V's meritter inden for aktiv sikkerhed er blevet forbedret takket være stabiliseringssystemet VSA(Vehicle Stability Assist), som er standard på alle modeller. Hondas eget firekanalssystem hjælper føreren med at bevare kontrollen under acceleration og pludselige undvigemanøvrer ved at fordele bremsekraften på højre eller venstre forhjul efter behov samt regulere gasgivning.

Med front- og sideairbags, dobbelte selestrammere på sikkerhedsselerne foran, trepunktssikkerhedsseler på bagsædet, Isofix-fæste til børnesæde (på bagsædet) og forsæder, som nedsætter risikoen for piskesmældsskader, er CR-V en af de mest sikre SUV-modeller på markedet. CR-V er den eneste firehjulstrukne bil, som Euro NCAP har givet 4 stjerner for passagersikkerheden og 3 stjerner for fodgængersikkerheden.

Systemet Real Time 4WD, som aktiverer firehjulstrækket efter behov, reagerer nu endnu hurtigere og klarer stejle skråninger på glatte og snedækkede underlag. Firehjulstræksystemet giver også en blødere respons og en bedre ydelse i kurver og på glatte vejbaner.

De dråbeformede nakkestøtter på bagsædet forbedrer udsynet bagud i nedfældet position. Sidebeskyttelsesgardiner er standard i ESP og Executive-modellerne. Som ekstra beskyttelse er sensorerne programmeret til at udløse sidebeskyttelsesgardinerne i begge sider af bilen, hvis den skulle rulle rundt.

Alsidig og bekvem
CR-V er med sin kombination af alsidighed og stilren elegance den perfekte bil til de fleste situationer.

Den er konstrueret til at klare alt fra den daglige indkøbstur, over bekvemme langture for forretningsmanden til mere aktiv brug.

Rummelig kabine
CR-V har fortsat en af de rummeligste kabiner i sin klasse. Afstanden i hoftehøjde mellem forsæde- og bagsædepassagererne er 1.007 mm (med forsæderne i midterposition, og bagsædet skubbet helt tilbage).

Takket være det plane gulv og den integrerede håndbremse i instrumentpanelet opnås en af de mest rummelige
kabiner i klassen. Den todelte bagklap med glassektion øverst gør det nemt at lægge småting ind i bagagerummet uden at åbne hele den sidehængte bagdør.

Bagagekapaciteten ligger mellem 527 og 628 liter (VDA-mål, bagage op til vindueskanten) afhængigt af bagsædets position (reguleringsområdet er 170 mm i fem trin). Når splitbagsædet, 60/40, vippes fremad
til næsten lodret position - nakkestøtten skal ikke fjernes - forøges bagagekapaciteten til 952 liter (op til vindueskanten). På gule plader tilbyder CR-V et varerum på mm 1040 (H), 1350 (B), 1660 (L), som giver mange anvendelsesmuligheder for erhvervsfolk.

Let at manøvrere
CR-V er en sjov bil at køre. Forhjulsophænget er forsynet med MacPherson-fjederben med støttearme til sporingskontrol, og bagakslen er forsynet med et affjedringssystem med tværmonterede støttearme.

Resultatet er et chassis med komfort og stabilitet som i en personbil, en god manøvredygtighed og en fuldendt ydelse på krævende underlag. Den lille venderadius på 10,6 m og den høje siddeplacering med godt udsyn hele vejen rundt betyder, at CR-V også egner sig perfekt til bykørsel.

Tydelige og baggrundsbelyste instrumenter
På samme måde som i Accord er instrumentpanelet mørkelagt, når tændingen ikke er slået til. Når dørene låses op, tænder det, og kontrasten bliver endnu tydeligere, når tændingen aktiveres, takket være baggrundsbelysningen.

De meget tydelige instrumenter har hvide tal og visere, og indfatningerne har rød belysning. Et digitalt informationsdisplay i speedometeret viser brændstofforbruget i realtid. Desuden er speedometeret forsynet med kilometertæller og triptæller. Det er muligt at skifte imellem kilometertæller, visning af udendørstemperatur
og gennemsnitsværdien for brændstofforbruget, ligesom det er muligt at foretage endnu en triptælleraflæsning.

CR-V diesel Executive fås med et meget avanceret satellitnavigationssystem med forbedret grafik og dækning som standard. Alle modellerne er udstyret med airconditionanlæg (manuelt i LS-modellen og ACC i de andre modeller).



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.