• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
7. marts 2005 - Pressemeddelelse - Lexus

Premiere på Lexus IS

Lexus IS hæves til næste niveau med stærk dieselmotor.

Den nye Lexus IS kommer til Danmark i slutningen af 2005 og for første gang er det muligt at få en Lexus med dieselmotor. Den nye Lexus IS kommer til Danmark i slutningen af 2005 og for første gang er det muligt at få en Lexus med dieselmotor.

Pressemeddelelse - Lexus
Lexus har på Geneve-udstillingen verdenspremiere på sin nye IS-model, som kommer til salg i Danmark i slutningen af 2005.

I sin utrættelige stræben efter det fuldkomne har Lexus hævet modellen til næste niveau, både når det gælder design og teknik.

Lexus IS er den anden produktionsmodel, som er formgivet efter Lexus' nye designfilosofi, L-Finesse. Den nye stil bygger på spændingen mellem enkle linier og komplekse flader. Derved skabes en fascinerende kontrast mellem liniernes renhed og fladernes skiftende former.

Japansk æstetik
Den nye stil har dybe rødder i japansk æstetik. Begrebet "kirikaeshi" betegner et hurtigt, men dog flydende retningsskift, som man kan se det i kalligrafiens penselstrøg eller i et samurai-sværds bevægelse. Karrosseriets form er på den måde udtryk for bilens dynamiske egenskaber.

Lexus IS er blevet 9 centimeter længere, 7,5 centimeter bredere. Akselafstanden er vokset med 6 centimeter, og også sporvidden er øget. Med korte udhæng, lavt tyngdepunkt og stor trædeflade fra de bredde hjul, fremtræder den med sportslig selvsikkerhed.

Den nye front med de dobbelte forlygter anbragt lidt højere end kølergitteret, er Lexus' nye "ansigt", som også vil præge kommende modeller.

For at opnå lavest mulige vægt til gavn for køreegenskaber og brændstofforbrug er der gjort udstrakt brug af aluminium - både i de nye double wishbone-forhjulsophæng og den nye multilink-bagaksel. Motorhjelmen er også af aluminium, og det samme er Lexus' første dieselmotor, som er af afgørende betydning på det europæiske marked, hvor Lexus i kraft af modelfornyelsen regner med en tre- eller firedobling af salget.

Dejlig diesel
Den ny 2,2-liter dieselmotor med 4 cyl. (Lexus IS220d) er den stærkeste i klassen med sine 177 hk og et drejningsmoment på 400 Nm. Den har en ny generation af indsprøjtningssystem med piezo-elektriske dyser, som muliggør op til fire separate brændstofindsprøjtninger i en forbrændingscyklus. Mens brændstoffet sprøjtes ind under meget højt tryk - 1800 bar - er grundkompressionen den laveste for nogen dieselmotor nemlig 15,8:1. Endelig har den variabel turbo-geometri og balanceaksel. Alt i alt betyder det en usædvanlig tyst og vibrationsfri motorgang og en meget effektiv forbrænding til gavn for forbrug og miljø.

Den nye motor er forsynet med verdens første 4-vejs-katalysator, som både reducerer skadelige kvælstofoxider - NOx - og dieselpartikler.

IS fås desuden med en ny 2,5-liter V6 benzinmotor med direkte indsprøjtning (Lexus IS250). Den har dobbelt VVT-i, hvilket betyder, at både indsugnings- og udstødningsventilernes åbningstider kan varieres efter belastningen, så der opnås optimal balance mellem ydelse og forbrug. Motoren har 204 hk og et drejningsmoment på 250 Nm.

Med ny undervogn, lavt tyngdepunkt og mere vridningsstabilt karrosseri har Lexus IS fået mere præcise styreegenskaber og større kurvestabilitet, uden at der er slækket på kørekomforten.

Aktiv sikkerhed
Den aktive sikkerhed er den bedst tænkelige, bl.a. takket være det videreudviklede VDIM stabilitetssystem. Her er også den nye elektriske servostyring integreret i overvågningssystemet, som kan gribe ind og foretage korrektioner, hvis der er optræk til en udskridning. Yderligere forfinelse betyder, at indgrebene ikke sker på samme påtrængende måde som ved simplere ESP-systemer, og køreglæden "på grænsen" er derfor stærkt forbedret.

Lexus IS har også intelligent fartpilot, som selv afpasser hastigheden efter den forankørende, og Xenon forlygter, som lyser indad i kurver i stedet for ud over markerne.

Til varetagelse af den passive sikkerhed er Lexus IS forsynet med hele 10 airbags, idet der nu også findes en særlig knæ-airbag i passagersiden. Et særligt Pre Crash-sikkerhedssystem er i stand til at lokalisere forhindringer og på baggrund af bilens hastighed og retning afgøre, om en påkørsel er uundgåelig. I så fald aktiveres seleforstrammerne allerede inden kollisionen finder sted, og bremseassistenten indstilles til maksimalt tryk i samme øjeblik foden rører bremsepedalen.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.