• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
18. maj 2000 - Opel

Opel Astra V8 Coupé - en fuldblods racerbil

Otte hidsige Opel'er i det Tyske Touring Mesterskaber (DTM)

Opel Astra V8 Coupé er en hidsig lille sag. Opel Astra V8 Coupé er en hidsig lille sag.

Opel Astra V8 blev født 14. februar 2000 kl. 11.00. Den nye Coupé fuldførte sin første runder på den private racerbane Anneau du Rhin i nærheden af den franske by Colmar. Det var tre og en halv måned før starten på de genoplivede DTM med første løb på Hockenheim 28. maj - og seks måneder efter at startpistolen blev affyret til starten af dette ambitiøse projekt 20. august 1999.

"Opel Astra V8 Coupé er en fuldblods racerbil, der repræsenterer en helt ny generation af touring vogne, som vil henrykke både kørere og entusiaster", siger Opels leder af sportsafdelingen, Volker Strycek, der sad bag rattet i DTM Astra Coupé på den første prøvetur.

Løbet er startet: tests og udviklingsprogram
Den succesfulde prøvetur markerer den bløde overgang fra konstruktion til testkørsel. "Tidstabellen for udviklingen af denne nye touring vogn var meget stram. Derfor var vi meget tilfredse med resultaterne fra den første prøvetur, fordi det vil spare os for en ekstra periode med udviklingsarbejde", forklarer Donatus Wichelhaus, teknisk chef for Opel Performance Center (OPC).

Inden starten på sæsonen 28. maj vil Opel Astra Coupé blive genstand for et omfattende testprogram på forskellige racerbaner - og arbejde i vindtunnel og crash tests er også med i udviklingsplanerne. To V8 Coupé var klar til tre dages prøvekørsel på den spanske Jamara bane midt i marts. Derpå sker udviklingsarbejdet hos Holzer Opel Team i Augsburg. Endelig stiller Opel op i de ni DTM løb med otte biler i konkurrence med otte Mercedes CLK og fire Audi TT. Blandt Opel kørerne finder man tyskeren Uwe Alen, den tidligere Le Mans vinder, franskmanden Eric Haler, østrigeren Manuel Reusser, der har vundet to gange på Le Mans, tyskeren Michael Barets og hans landsmand Joachim Winkelhock, vinder i Le Mans 1999 og tidligere vinder af British Touring Car. Opels juniorkører Steffen Schultz deltager i udvalgte løb.

Ny og bedre regler
"Fascinerende motorsport med flotte, højtydende touring vogne". Sådan beskriver Volker Strycek målet for det nye DTM, der bygger videre på den populære periode med DTM/ITC, der blev kørt mellem 1988 og 1996.

I december 1998 begyndte Opel i samarbejde med Mercedes og BMW samt den tyske paraplyorganisation for tysk motorsport, DMSB, at udarbejde et helt nyt sæt regler med det formål at begrænse udviklingsomkostningerne ved hjælp af tydelige specifikationer med henblik på højt udviklet teknologi og maksimal mulighed for lige store chancer. "Filosofien bag det nye regulativ bygger i høj grad på de amerikanske reglementssystemer", siger Donatus Wichelhaus. "Resultatet er, at forskellige komponenter er præcist beskrevet og specificeret for at udelukke kostbart udviklingsarbejde".

I den nye generation af touring biler anvendes den del standard komponenter, bl.a. transmission, bremseskiver, caliper og bremseklodser samt standard dæk. Og profilen på bagskærmene er den samme for alle deltagere.

"I de tidligere DTM skulle bagskærmene kunne være indenfor en bestemt kasse på 20 x 20 centimeter, men i det nye reglement er skærmenes profil specificeret, hvilket overflødiggør overordentlig kostbare timer i vindtunnelen for at udvikle en speciel profil til hver enkelt bane", forklarer Wichelhaus.

Forskellige minimumsvægte er også fastsat nu, f.eks. 165 kilo for motoren, 450 gram for en plejlstang og 350 gram for et stempel. "Dette udelukker lige fra begyndelsen bruger af eksotiske og kostbare materialer, hvilket tidligere var almindeligt." Aerodynamik og motorens placering - otte cylindre med maksimalt slagvolumen på 4,0 liter - er også tydeligt fastlagt, så betingelserne er ens for alle.

Det sportslige grundlag for Astra
De indledende studier til DTM, der vakte stor interesse ved offentliggørelsen i december 1998, var baseret på den nye Astra Coupé. For tredje gang ville Opel i kølvandet på STW Vectra og Astra Kit Car sende racerversionen og den serieproducerede version på gaden samtidig.

Efter talrige fundamentale undersøgelser og studier blev der givet grønt lys for DTM projektet 20. august 1999. I løbet af cirka fire måneder var udviklingsarbejdet for den nye touring vogn fuldført ved hjælp af den nyeste CAD teknologi. "Lige fra begyndelsen havde vi sat os det mål at færdiggøre vognen lige ned til sidste skrue", fortæller Donatus Wichelhaus. "Selv bremserørene måtte leveres senere som et præfabrikeret element bøjet så de passede nøjagtigt". Under ledelse af Wichelhaus, der kom til Opel fra Porsche i 1993, arbejdede 10 unge ingeniører på projektet, der krævede konstruktion af mere end 2.500 dele. "Den største udfordring lå i at optimere vægtfordelingen og gøre servicearbejdet så let som muligt."

Sikkerhed for, bag og i siderne
Da regulativet forbyder elektroniske hjælpeaggregater som ABS og antispind kontrol og selv brugen af justerbare stabilisatorer, måtte vognen have de størst mulige tolerancer for justeringer og effektiv reaktion på ændringer af de konventionelle parametre som sporvidde, camber, fjedre, dæmpere, krængningsstabilisatorer - for at kunne tilpasses til forskellig køremåde.

Sikkerhed er et fremhævet afsnit i regulativet. Kørerens sikkerhedscelle med en kombination af kulfiberarmeret plade og rørramme er af helt ny konstruktion. Den suppleres med påskruede stødabsorberende kasser for og bag samt nye stødabsorberende kasser på siderne, og alt er klart specificeret. "Sikkerheden er altoverskyggende", understreger Opels racerchef Volker Strycek.

80 meter stål i fly kvalitet
I slutningen af 1999 var konstruktionen af Astra V8 Coupé stor set afsluttet. I begyndelsen af december blev det første bærende rumgitter produceret. Med 80 meter stålrør i standard fly kvalitet blev der fremstillet en gennemberegnet rumgitterkonstruktion med meget stor stivhed. Hvad der betegnes som "sædekassen" , en klassisk pladekonstruktion kendt fra formel racerbiler, er skruet til gitterkonstruktionen med 10 bolte på en sådan måde, at køreren er placeret så midt i vognen - målt sideværts - og så langt tilbage som muligt.

Den første bil blev samlet hos Holzer, hvor der også er opbygget et reservedelslager til de otte biler. "I henhold til vores målsætning er den første vogn ikke en prototype, men identiske med den endelige udgave", siger Wichelhaus. "Hver eneste del skal passe 100 procent perfekt uden ændringer. Først når det er tilfældet, blev dele monteret, og produktikonen fik tilladelse til at fortsætte."

Undervogn med dobbelte triangelarme
Motor, transmission og hjulophæng er boltet direkte til rumgitteret, og karosseriet består dels af almindelige plade , dels af kulfiberarmeret og formet kunststof. Hjulophængene består af dobbelte triangelarme både ved for- og baghjul. De justerbare dæmpere aktiveres med håndtag. DTM Astra vejer regulativets 1.080 kilo med servostyring. Det komplette bremsesystem, med seksstemplede aluminium calipere og kulskiver leveres som DTM standarddele af fabrikanten AP. Gearkassen er monteret ved bagakslen, og også den er en standardkomponent fremstillet af den engelske specialist X-trac. Den har seks gear med sekvensskift. Ifølge regulativet er udvekslingsforholdene fastlagt, og kun totalgearingen kan frit vælges af de enkelte mærker. Forhjulene har målene 9 x 18 tommer og baghjulene 11 x 18. Racerdækkene med standard gummiblanding leveres udelukkende af Dunlop.

Vigtigt element: V8 på 460 hk
Hovedelementet i Opel Astra V8 Coupé sidder bag forakslen praktisk taget under forruden: V8 motoren på 4,0 liter. Motoren er udviklet fra den, der ligger i Oldsmobile Aurora, som de bruges i Indy Racing League og Cadillac Northstar LMP. Opel har udviklet motoren i samarbejde med Spiess og det britisk selskab TWR. De to cylinderrækker danner en vinkel på 90 grader, og der er fire overliggende knastaksler med kædetræk. Udblæsningen går gennem en lovbefalet katalysator. Maksimaleffekten er 460 hk ved 7.500 omdrejningen pr. minut - og selv ved 5.000 rpm er drejningsmomentet mindst 500 Newtonmeter. Under konstruktionsarbejdet af motoren havde stabilitet topprioritet. Derfor er motoren udviklet på en sådan måde, at den kan køre mindst 5.000 kilometer. Ifølge regulativet er der tilladt to motorer til hver vogn. Disse bliver plomberet ved begyndelsen af sæsonen, så yderligere ændringer eller udviklingsarbejde ikke er mulig. Reglementet siger også, at hvis en motor bliver udskiftet, må køreren stille bagest til start, uanset hvilken startposition han har gjort sig fortjent til.

Indtryk: forrygende kørsel
Ganske som Volker Strycek var Manuel Reuter - fabrikskører hos Opel siden 1992 - imponeret over Astra V8 Coupé efter den første prøvekørsel. "På grund af den kraftige V8 motor, det formidable drejningsmoment og baghjulstrækket er denne vogn forbløffende morsom at køre," siger Reuter. "Jeg følte mig øjeblikkelig godt tilpas, så sikker og tryg i cockpittet. Vognen opførte sig perfekt lige med det samme, og den reagerer yderst præcist på både styretøj og gearskift. Den minder mig mere om den gamle GT sportsvogn end om Calibra." Under overfladen er de nye touring vogne mere som GT sportsvognen. Vores Opel er forbløffende attraktiv både at se på og køre for ikke at tale om den imponerende lyd fra den 8-cylindrede motor."
Og Manuel Reuter fortsætter: "Jeg kan næsten ikke vente til sæsonens begyndelse, og jeg er sikker på, at vi vil få nogle meget spændende og tætte løb."

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.