• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
18. maj 2000 - Opel

Astra V8 Coupé i tysk touring mesterskab

Opel har taget en ny udfordring op i 2000 sæsonen for motorsport: det tyske Touring Car Mesterskab (DTM) med første løb på Hockenheim 28. maj.

Mindst otte Astra V8 Coupé stiller til start i de ni løb i serien. Den opsigtsvækkende nye touring bil med en 4-liters V8 motor på 460 hk gennemførte med succes sin første prøvekørsel i Colmar 14. februar.

Blandt kørerne er Uwe Alzen, Michael Bartels, Eric Helary, Manuel Reuter og Joachim Winkelhock. Opels junior kører Steffen Schultz deltager også i nogle af løbene. Sidst tilmeldte kører er den tidligere Formel 1 kører Stefano Modena. Den 37-årige romer har fuldført 70 Grand Prix races og kører i DTM Opel Astraen som tilmeldt af det italienske Euroteam. Han har køret for dette team siden 1994 i det tidligere DTM og Super Touring.

Den avancerede bil er tilmeldt af Opel Team Holzer, Opel Team Phoenix og Irmscher.

De ni løb dækkes af de tyske tv-stationer ARD og ZDF. Opels konkurrenter er otte Mercedes CLK og fire Audi TT.

Ingen elektroniske hjælpemidler
Mere end nogensinde før spiller køreren en vigtig rolle i det nye DTM. Bilerne er efter de nye regler mere ens opbygget ligefrem med 100 procent ens dele og de første testkørsler viser, at der bliver tæt race. Samarbejdet mellem køreren og teknikerne får en afgørende indflydelse.

De blive nødt til at koncentrere sig om basale elementer i justering af f.eks. bilens fjedre, støddæmpere og krængningsstabilisatorer. Elektroniske hjælpemidler som ABS, traction control og indefra justerbare stabilisatorer er nemlig ikke tilladt.

"DTM byder på en stor udfordring for os", forklarer Volker Strycek, der siden 1997 har været racing manager hos Opel og siden sidste sommer chef for OPC (Opel Performance Center GmbH). OPC er ansvarlig for Opels aktiviteter i motorsport. "Det giver os mulighed for at vise vores formåen på højeste plan. Selvom DTM er hovedteamet i vore aktiviteter, vil deltagelse i rally, næste generation af formel vogne og i populær motorsports fortsætte uændret".

Rally: Astra Kit Car
Siden sin introduktion i 1998 har Opel Astra Kit Car slået sit navn fast i nationale og internationale rallys, hvor den har vundet mange sejre og titler. Under direktion af OPC projekt manager Robert Kübel, har udviklingen af Formel 2 vognen med 2-liters motor og forhjulstræk banet sig vej. En første generations version er fremstillet med en ændret indsugningstragt og ændringer i udblæsningssystemet, hvilket både har givet større effekt og bedre reaktioner. Desuden er for- og bagskærme forbedret med hensyn til aerodynamik. FIA har godkendt den fra 1. marts 2000 til deltagelse i konkurrencer.

I løbet af denne sæson vil Astra Kit Car blive kørt af Neil Wearden og Mark Higgins i England, Bruno Arntsen i Norge, Per Svan i Sverige og Grækenland. I det tyske rally mesterskab vil Niki Schelle med sin ny co-driver Ilka Petrasko (Østrig) arbejde for at forsvare sin titel i Formel 2 kategorien.

Ensædet racer og succesfuld motor
Siden sin debut for 10 år siden har Opels 2-liters 16V motor vundet 28 nationale titler og 133 sejre alene i det tyske Formel 3 mesterskab. Siden da har Opels mangeårige partner i fremstilling af specialmotorer, Spiess, foretaget utallige ændringer for at optimere den succesfulde motor på over 21o hk til sæsonen 2000. Foruden holdene i Frankrig, England og Schweiz sætter det tyske hold i Formel 3 mesterskabet deres lid til motorten, der er lige så pålidelig, som den er kraftig.

Populær motorsport: Astra OPC
Efter sin succesfyldte introduktion på markedet er den første version af sportsvognen udviklet af Opel Performance Center (OPC) nu klar til at stille op på racerbanerne. Det er meningen, at denne Astra på over 200 hk skal bygge videre på sine forgængeres succes, navnlig i DTC (det tyske touring car mesterskab: German Touring Car Challenge), i Veedol Endurance Cup på Nürburgring og i touring mesterskaber i udlandet.

Fin start på sæsonen: sejr på isen
Staren på den nye sæson lovede lykke til Opel. I det traditionelle franske is race havde Opel Frankrig og Snobeck holdet tilmeldt to Astra V6 4x4 og franskmanden Yvan Muller vandt sin femte titel. Efter fem af de syv løb i Andros Trophy var den 30-årige kører fra Alsace sikker på at vinde titlen.

Som kronen på værket efter en glimrende vintersæson vandt Muller det klassiske 24-timers løn i Chamonix. I denne sæson vil Muller kører Vectra i British Touring Car Championship sammen med Jason Plato (England) og Vincent Radermecker fra Belgien.

Opels indsats i motorsporten understøttes også af et ønske om succes for en ny generation i Formel 3 med den yderst succesfulde Opel 2-liters 16V motor og ved deltagelse i populær motorsport, hvor Opel OPC dette år vil vise sig for første gang.

På internettet
DTM kan følges på internettet på www.opel-motorsport.de og www.dtm.de.

Links:
www.opel-motorsport.de
www.dtm.de

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.