• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
29. december 2004 - Pressemeddelelse - Toyota

Danfoss-boss i miljøbil

Jørgen Mads Clausen bliver Prius-ambassadør

Som en række andre kendte danskere har Jørgen Mads Clausen fået en Prius til rådighed i en længere periode. Som en række andre kendte danskere har Jørgen Mads Clausen fået en Prius til rådighed i en længere periode.

Pressemeddelelse - Toyota
Lidenskab for teknik hører til Danfoss' kerneværdier. Chefen, Jørgen Mads Clausen, er selv tekniker, og når det gælder Toyota Prius, er han forbavset over to ting: at bilen er så teknisk avanceret, som den faktisk er, og at man egentlig ikke opdager det, når man kører den.

At lave ting, der er gode for miljøet, er en del af grundlaget for en af Danmarks mest ansete virksomheder, Danfoss.

Passion for teknik
Passion for teknik er en af firmaets kerneværdier. Et af de ældste og mest kendte Danfoss-produkter er radiatorventilen med indbygget termostat - for de fleste af os det første energibesparende apparat, vi stiftede bekendtskab med. Den alene kan spare 20 procent på energiregningen, men dog er den enkel og ligetil at bruge.

Danfoss-direktør Jørgen Mads Clausen er selv tekniker. Hans lidenskab for teknik er baggrunden for, at han deltager i Toyotas ambassadør-program, som skal udbrede kendskabet til miljøbilen Toyota Prius. Et intelligent samspil mellem bilens benzinmotor og elmotor betyder, at de hver især gør, hvad de er bedst til, med det resultat, at Prius er verdens mest miljøvenlige mellemklassebil.

"Det mest overraskende er måske, at man ikke lige straks lægger mærke til, at der er tale om en særlig teknik, når man kører i bilen," siger Jørgen Mads Clausen. "Men den har jo det her display, hvor man kan følge energistrømmene. Og da jeg fik sat mig ind i det, blev jeg forbavset. Jeg var ikke klar over, at teknikken er så avanceret".

Glædelig Prius
Når familien kører på juleferie til sommerhuset, vil Danfoss-direktøren sammenligne benzinforbruget med en almindelig benzinbils, og han er især interesseret i, hvad hybrid-teknikken betyder, når man ofte holder stille som i bytrafik. Når Prius standser, går motoren i stå.

"Tomgangsforbruget er der jo ingen, der har glæde af, så det er oplagt at spare det væk. Hos Danfoss arbejder vi på den måde, at vi studerer, hvordan kunderne bruger vores produkter, og så finder vi ud af at spare lidt her og lidt der. Et år får vi en god idé og året efter måske en, der er endnu bedre, og på den måde kan man reducere spild."

At hybrid-teknikken er en effektiv metode, når det gælder om at minimere benzinforbruget og miljøbelastningen fra biler, er Jørgen Mads Clausen overbevist om.

Dyr miljøforbedring
Men det ekstra teknologi-indhold i Prius koster penge, og når de belægges med dansk registreringsafgift, bliver bilen uforholdsmæssigt dyr.

"Danmark kan ikke blive ved med at have et så forældet afgiftssystem. Det forvrider hele området. Det tror jeg egentlig, politikerne er enige i. De kan bare ikke finde ud af, hvor pengene ellers skal komme fra. Men for miljøets skyld er det vigtigt at genindføre markedsøkonomien, så folk foretrækker de biler, der er mest benzinøkonomiske."



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.