• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
23. december 2004 - Pressemeddelelse - Citroën

Fransk sikkerhed

Nye Citroën'er giver større sikkerhed for hele familien

Den nye Citroën C4 er netop blevet crashtestet af EuroNCAP, hvor den opnåede fem stjerner ud af fem mulige. EuroNCAPs konklusion er kort og klar: Den nye Citroën C4 er netop blevet crashtestet af EuroNCAP, hvor den opnåede fem stjerner ud af fem mulige. EuroNCAPs konklusion er kort og klar: "Særdeles flot resultat".

Pressemeddelelse - Citroën
EuroNCAP har netop offentliggjort resultaterne af sikkerhedsorganisationens seneste crashtest. De viser tydeligt, at Citroën sætter standarden, når det gælder sikkerhed i moderne biler. Både den nye C4 og den nye C5 opnår fem stjerner ud af fem mulige.

Begge biler scorer også højt i EuroNCAPs pointsystem, hvor den maksimale score er 37 point. C4 får 35 point, og C5 får 36 point, hvilket er den højeste score, der nogensinde er tildelt. Sikkerhedsorganisationen EuroNCAP blev etableret i 1997, og dens arbejde støttes af bl.a. Den Europæiske Kommission samt myndigheder og forbrugerorganisationer, herunder FDM i Danmark.

To sikre bud på en familiebil
Citroën C5 hører til de mest populære firmabiler i Danmark, ligesom den nye Citroën C4 forventes at få en flot placering i den kompakte mellemklasse, som er den mest solgte biltype i Danmark. Når de to modeller spås flotte placeringer på salgslisterne, så skyldes det ikke mindst, at de begge giver meget bil for pengene og byder på omfattende udstyr til yderst konkurrencedygtige priser.

Citroëns flotte resultater i EuroNCAP-testen vil især appellere til de mange familier, der lægger vægt på sikkerheden, når der skal vælges ny bil. Børnefamilier vil også sætte pris på, at C4 og C5 har ISOFIX-beslag på bagsædet for nem og sikker montering af barnesæder, ligesom passagerairbaggen kan frakobles for placering af en bagudvendt barnestol i forreste passagersæde. Alle sikkerhedsseler i både C4 og C5 er udstyret med føler, så kontrollamper i instrumentpanelet viser, hvis en sele låses op.

En realistisk test
I EuroNCAPs crashtest køres bilerne frontalt mod en barriere med 64 km/t og påkøres fra siden med 50 km/t. Barriererne giver efter ved kollisionen, så sammenstødet svarer til bil mod bil, og de to testformer afspejler de hyppigst forekommende ulykkestyper.

I udviklingen af C4 og C5 har Citroën integreret den nyeste teknologi for at begrænse følgerne af et sammenstød mest muligt. Fronten på bilerne er opbygget med deformationszoner, som absorberer kollisionsenergien og leder den væk fra kabinen. En særlig forstærkning ved midterstolpen og i taget styrker bilens "sikkerhedsbur" og yder ekstra beskyttelse ved en påkørsel fra siden.

C4 er udstyret med seks airbags og takket være det særlige rat med fast betjeningspanel, er der blevet plads til en større og mere effektiv airbag i rattet. C5 er som standard udstyret med syv airbags, herunder airbag ved ratstammen til beskyttelse af førerens knæ og skinneben.

Den aktive sikkerhed
EuroNCAPs crashtest giver et billede af bilens passive sikkerhed - altså dens evne til at beskytte fører og passagerer ved en kollision. Den aktive sikkerhed er et udtryk for bilens evne til at hjælpe føreren med at undgå, at ulykken overhovedet sker. Både C4 og C5 byder på høj aktiv sikkerhed med sikre køreegenskaber, effektive bremser og avancerede stabilitetsprogrammer.

I kritiske situationer aktiveres en komplet pakke af elektronisk udstyr bestående af ABS-bremser, elektronisk bremsekraftfordeling, bremseassistent og automatisk tænding af katastrofeblinket ved kraftig nedbremsning. Både C4 og C5 er som standard udstyret med ESP, som hjælper føreren, hvis bilen begynder at skride ud. ESP-systemet doserer motor- og bremsekraften ud til de enkelte hjul, så stabiliteten genoprettes. Hertil kommer udstyr som fartpilot og hastighedsbegrænser (standard i C4) og mulighed for drejeforlygter med dobbelt Xenon-lys samt alarm for utilsigtet overskridelse af vejstriber.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.