• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
1. december 2004 - Pressemeddelelse - Semler Gruppen

Den nye Golf Plus

VW-erdenspremiere på en ny Golf-dimension

Golf plus 95 mm, plus nyt karrosseri, plus nyt interiør. Golf plus 95 mm, plus nyt karrosseri, plus nyt interiør.

Pressemeddelelse - Semler Gruppen
Volkswagen udvider modelprogrammet med en ny Golf-dimension. Med mere plads, højere siddeposition, større fleksibilitet og funktionalitet.

Nyheden, Golf Plus, afsløres på biludstillingen i Bologna i begyndelsen af december, men forventes først til Danmark i begyndelsen af foråret 2005.

Højere end Golf, lavere end Touran
Selvom den ved første øjekast straks vil blive genkendt som en Golf, vil udseendet og flere detaljer afsløre Golf Plus som et helt nyt Golf-perspektiv. Alene højden på 1,58 m, 95 mm højere end Golf (men 54 mm lavere end søstermodellen Touran), gør det.

Golf Plus er designet med udgangspunkt i Golf, men er ikke en refleksion af den. Designerne har redesignet døre, motorhjelm, stødfangere, skærme, tag samt for- og baglygter.

Multifunktionelt bagsædearrangement
Den funktionelt designede Volkswagen Golf Plus har et bagsædesystem, der gør det muligt at justere bagsædet 160 mm i længderetningen. Det er et særligt kinematisk foldesystem, der gør længdejusteringen mulig, og som samtidig sørger for, at det asymmetrisk delte bagsæde glider frem og ned, når det foldes sammen. Derved opstår et udvidet bagagerum med en plan ladflade.

Har man ikke brug for pladsen i midten af bagsædet, kan midterstykket fældes ned. Derved fremkommer et bord med kopholdere, et midterarmlæn eller - ved at indskyde et specielt modul - en stor opbevaringsboks.

Den største forskel imellem Golf og Golf Plus er nok siddepositionens højde. Til forskel fra Golf har Plus-modellen en betydeligt mere opret siddeposition på alle siddepladser. Højden ved forsæderne er hele 1.007 mm og giver dermed tilstrækkelig plads til selv de højeste personer. Ved bagsædet er højden fra sæde til loft hele 976 mm.

Modificeret interiør
Et blik over interiøret gør det klart, at nok er Golf Plus en Golf, men det er også en selvstændig model. F.eks. har Volkswagens udviklingsafdeling frembragt et helt nyt instrumentbord. Sådanne ændringer ses overalt i interiøret, omkring gearstang, midterarmlæn, på dørbeklædning og sæderne.

Afhængig af bagsædets position kan bagagerumskapaciteten variere fra min. 395 liter til maks. 505 liter. Foldes bagsædet ned, opstår et 1.450 liters stort lastrum. Bagagerummets bundplade kan placeres i to højder.

Konsollen imellem forsæderne fås i forskellige udgaver, afhængigt af udstyrsversion. I topversionen som armlæn med airconditioneret opbevaringsrum (forudsat at bilen har klimaanlæg) og med plads til montering af cd- eller DVD-afspiller til bagsædepassagerernes underholdning. Der vil også kunne bestilles en 230 volt-adapter dertil, så laptopbatterier eller andre af den slags kan genoplades.

Ligesom Golf kan Golf Plus fås udstyrsversionerne Trendline, Comfortline eller Sportline.

Øget aktiv sikkerhed
Ud over ESP og seks airbags får Golf Plus LED-baglygter. I løbet af første halvår 2005 vil Golf Plus kunne leveres med drejelige bixenon-forlygter, der drejer med og følger vejens kurver.

Golf Plus kommer i fire forskellige motorversioner: to benzin og to TDI. Den ene benzinmotor er basismotoren på 1,4 liter med 75 hk. Den anden er 1,6 liters FSI-motoren med 115 hk (oktanbehov 95). TDI-motorerne er på 1,9 liter med 105 hk, henholdsvis 16V- TDI-motoren på 2,0 liter med 140 hk. S

Senere kompletteres motorprogrammet med benzinmotorerne 1,6 liter med 102 hk og 2,0 liters FSI-motoren med 150 hk samt med TDI-motoren på 1,9 liter med 90 hk. Alle motorerne opfylder EU4-normen.

Ud over de manuelle fem- og sekstrins gearkasser vil der være mulighed for at vælge sekstrins automatgearkasse (Tiptronic) og dobbeltkobling-gearkasse (DSG). Tiptronic til benzinmotorerne og DSG til TDI-motorerne.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.