• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
4. oktober 2004 - Pressemeddelelse - Semler Gruppen

Fornyelser til Cayenne

Porsche Cayenne med vind i håret og firehjulstræk

Med en åbningsflade på 1,4 kvadratmeter er panoramataget næsten fire gange større end det eksisterende soltag, som Cayenne-modellerne kan udstyres med. Med en åbningsflade på 1,4 kvadratmeter er panoramataget næsten fire gange større end det eksisterende soltag, som Cayenne-modellerne kan udstyres med.

Pressemeddelelse, Semler Gruppen, Annette Mønsted
Til efteråret udvider Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart individualiserings mulighederne for den sporty firehjulstrækker-serie Porsche Cayenne. Dette indbefatter blandt andet en øget ydeevne for Cayenne Turbo-modellen samt et automatisk udvendigt bak-kamera på alle tre Cayenne-modeller.

Ligeledes tilbydes til alle Cayenne-modellerne et nyt panorama-tag-system, som har en overfladeåbning, der sammenlignet med det eksisterende soltag er cirka fire gange større.

More power
Allerede fra december måned 2004 tilbyder Porsche desuden forøget kraft i Cayenne Turbo via deres Eksklusiv- & Tequipment udstyrsprogram. Dette inkluderer en forbedret motorydelse fra 450 HK til 500 HK, et forstærket bremsesystem samt en dertil tilpasset undervogn. Herved er Cayenne Turbo-modellen i stand til at opnå en topfart på 270 km/t (standard 266 km/t). Den accelererer fra 0-100 på blot 5,3 sekunder (mod standard 5,6 sekunder).

Brændstofforbruget forbliver uforandret på 6,4 km/liter som ved 450-HK-modellen (EU norm).

Man har opnået de ekstra 50 HK ved en strømningsoptimeret udlægning af ladeluftkøleren kombineret med en videreudviklet motorstyring. Gaspedalens ændrede følsomhed har resulteret i en optimeret opbygning af drejningsmomentet og en endnu sportigere motorkarakteristik. Det maksimale drejningsmoment er steget fra 620 NM til 700 NM og er til rådighed mellem 2,250 og 4,750 omdrejninger.

Monobloc
Bremserne på forakslen har seksstemplede bremsekalibre i aluminium i det velkendte monobloc-design samt større bremseskiver med en diameter på hele 380 mm (standard 350 mm) og en tykkelse på 38 mm (standard 34 mm). Desuden har teknikerne optimeret bremsekølingen, og man har ligeledes tilpasset bremseanlægget på bagakslen, hvor der er monteret 358 mm store bremseskiver (standard 330 mm).

Variabelt panorama-tag-system til alle Cayenne-modeller
Fra og med december 2004 kan de sportige SUV-modeller Cayenne, Cayenne S og Cayenne Turbo bestilles med et elektrisk styret panorama-tag-system lavet af lamineret sikkerhedsglas. Med en åbningsflade på 1,4 kvadratmeter er taget næsten fire gange større end det eksisterende soltag som Cayenne-modellerne kan udstyres med.

Kendetegnet ved panorama-tag-systemet er alsidigheden. Det består af tre bevægelige og et fast segment. Ved åbning svinger det forreste segment op og tjener således som et vindskjold, hvilket minimerer vindstøj og turbulens selv ved høj hastighed. De to centrale glasflader kan åbnes separat, og der kan derved lukkes frisk luft ind i henholdsvis den forreste og bageste del af bilen. Hertil kan de to dele skubbes enten over eller under hinanden, og de kan rent faktisk skubbes helt tilbage med det formål at opnå den maksimale "cabriolet"-køreoplevelse. Det er desuden muligt at placere tag-segmentet i en løftet position over bagsæderne. Der findes i alt 15 forskellige tag-indstillinger.

Ydermere beskytter et elektrisk styret rullegardin mod for meget sollys inde i bilen. Tag-systemet, der naturligvis er monteret med sikkerhedsforanstaltninger, er let at betjene: Det betjenes via en belyst drejeknap i tagkonsollet.

Bak-kamera til præcis manøvrering
Ligeledes fra december 2004 vil alle Cayenne-modeller kunne blive leveret med et automatisk bak-kamera.

Kameraet er monteret med en vidvinkellinse og kommer automatisk frem under det bageste vindue, når bilen sættes i bakgear. På den 6,5'' store farveskærm på PCM-enheden (Porsche Communication Management) får føreren således et overblik over, hvad der foregår bag bilen. Denne visuelle hjælp er ikke blot nyttig i forbindelse med præcis parkering og ved genkendelsen af eventuelle farlige forhindringer bag bilen - enten på vejen eller i terræn, men også når en trailer skal sættes på, hvilket således kan ske uden en hjælpende hånd ude fra.

Bak-kameraet er kun få centimeter langt og forsvinder under en diskret afdækning lakeret i samme farve som bilen, når bilen sættes i et fremadgående gear eller når farten overstiger 15 km/t. Således kan det ikke beskadiges under kørslen og er samtidig beskyttet mod forurening.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.