• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
23. september 2004 - Pressemeddelelse - Audi

Stilløft til Audi A4

Audi præsenterer den nye generation Audi A4

Den ny Audi A4 introduceres i Danmark ultimo november. Priserne kendes endnu ikke. Bilen vises første gang for offentligheden på Paris Motorshow sidst i september. Den ny Audi A4 introduceres i Danmark ultimo november. Priserne kendes endnu ikke. Bilen vises første gang for offentligheden på Paris Motorshow sidst i september.

Pressemeddelelse - Ulla T. Ritter, Semler Gruppen
Audi præsenterer en ny og mere sportslig Audi A4, hvor dynamiske køreegenskaber, avanceret teknologi, sportsligt design og meget høj kvalitet er i fokus.

Der er tale om et mærkbart generationsskifte. Både A4 Limousine og Avant har fået ny front med mere markante linier. Den gennemgående singleframe frontgrill, som kendetegner Audis nye ansigt, er flankeret af to elegante forlygter i nyt klartglas-design. Stødfangerne, som er trukket langt ned, giver den ny A4 en nedadgående linie og fremhæver bilens lave tyngdepunkt.

Bilens designelementer såsom den markante skulderlinie og bagenden med sin horisontale linieføring og de flade todelte baglygter gør, at bilen virker særdeles kraftfuld. Dette kendetegn forstærkes endnu mere på Avant versionen ved hjælp af den kompakte bagrude.

Bredt og stærkt motorprogram
Motorprogrammet i den ny Audi A4 omfatter kraftfulde, men stadig brændstoføkonomiske benzin- og dieselmotorer. Alle motorer er langsliggende og opfylder EU4 udstødningsnormen uanset hvilken gearkasse, der vælges.

Audi tilbyder nu også to nyudviklede benzinmotorer med FSI direkte indsprøjtning i den ny A4. Den sportslige 3.2 V6-motor med 255 hk, som blandt andet imponerer med sit bundtræk grundet drejningsmomentet på 330 Nm, som er til stede allerede ved 3.250 omdr./min. Samtidig introduceres den firecylindrede 2.0T FSI-motor med turbolader. Motoren yder 200 hk, og det maksimale drejningsmoment på 280 Nm er til rådighed fra 1.800 til 5.000 omdr./min, hvilket giver en imponerende accelerationstid fra 0-100 km/t på blot 7,3 sekunder.

Udover disse to nye benzinmotorer omfatter motorprogrammet tre velkendte motorer. Den 2-liters motor, som yder 130 hk, den firecylindrede 1.8-turbomotor med 163 hk samt den mest solgte i Danmark - 1.6 liter med 102 hk.

Piezo-injektorer
Af dieselmotorer tilbyder Audi den firecylindrede 2.0 TDI-motor, som yder 140 hk og den nyudviklede og højtydende 3.0 TDI V6-motor, hvor der er anvendt et common-rail system af den nyeste generation med piezo-injektorer. Resultatet er en ydelse på 204 hk og et drejningsmoment på 450 Nm, som er til stede fra 1.400-3.200 omdr./min. Derudover tilbydes den velkendte 2.5 TDI-motor med 163 hk og 1.9 TDI-motoren, som yder 115 hk.

Motorerne overfører deres kraft til vejen via forhjulstræk eller quattro firehjulstræk. Afhængig af motor leveres både 5- og 6 trins gearkasser ligesom den trinløse gearkasse Multitronic kan leveres til de forhjulstrukne versioner af den ny Audi A4. Den 6-trins tiptronic gearkasse med sportsprogram kan bestilles som ekstraudstyr i forbindelse med quattro firehjulstræk.

Dynamisk undervogn
Den dynamiske undervogn med 4-leddet foraksel og sporstyret trapezbagaksel har fået en helt ny afstemning og talrige nye komponenter. Audis undervognsudviklere har foretaget omfattende ændringer inden for områderne bevægelsesenergi og affjedrings-/dæmpningsafstemning. De har overtaget flere dæmperlejer og støddæmperdimensioneringen fra for- og bagakslen på den nye Audi A6. Trapezarme og hjullejehuse på bagakslen samt sporestængerne på forakslen stammer fra Audi S4.

Disse ændringer giver bilen meget mere sportslighed og nøjagtige køreegenskaber - samtidig med førsteklasses affjedringskomfort. Kvaliteter, som både førere af A4 Limousine og Avant vil kunne drage fordel af. Det gælder også dimensionerne på bremserne, som er blevet tilpasset til de nye motorers ydelse.

Foraksel
På den 4-leddede foraksel bliver hvert hjul ført af 4 aluminiumstværarme. Store gummikomponenter bruges som dæmperlejer i den nye akselkonstruktion. På den måde dæmpes støjen fra vejen effektivt.

På forakslen anvendes der adskillige dæmperlejer samt de meget kraftigere sporestænger fra den sportslige model Audi S4. Bærearmenes dæmperlejer stammer fra den ny Audi A6.

Hightechbagaksel
Den ny Audi A4 har et af de mest komplekse og effektive baghjulsophæng, der findes i øjeblikket. Trapezarmene bliver fremstillet som hul aluminiumsprofil. Denne torsionsstive og bøjningsstabile arm optager en stor del af de kræfter, som påvirker hjulet. På den måde definerer den sammen med sporestangen, som er placeret bagved trapezarmene, akslens bevægelsesenergi.

Alle hjulførende elementer er fastgjort med gummimetallejer til den elastisk ophængte bagakselhjælperamme, som holder akslens vibrationer effektivt væk fra karrosseriet. Der anvendes også gummiformelementer til lejring af fjederen, der er placeret mellem trapezarmen og karrosseriets længdevange. Her medfører valget af materiale også en perfekt isolation af støjen.

Efter finjusteringen under arbejdet med den nye afstemning af undervognen er de kørselsdynamiske kvaliteter ved denne basiskonstruktion blevet endnu tydeligere. Det betyder sportslighed og stor retningsstabilitet, perfekt ligeudkørsel og høj komfort uden forstyrrende karrosseribevægelser.

Omfattende sikkerhedsudstyr
Sikkerhedsudstyret er komplet i den ny Audi A4. Den 2-trins frontairbag til føreren og forsædepassageren udløses afhængigt af ulykkens karakter for at give den bedst mulige beskyttelse. Udover sideairbags er også hovedairbags standardudstyr.

Den ny A4 leveres med den nyeste generations ESP (8.0) som udover hydraulisk bremseassistent, ABS, ASR mv., også har en brake-disc-cleaning funktion som en integreret del af ESP 8.0. Ved regnvejr fjerner denne funktion belægninger på bremseskiverne ved et givet interval således at bremselængden reduceres betydeligt.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.