• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
23. august 2004 - Pressemeddelelse - Semler Gruppen

Ny Seat til Danmark

Seat Altea skaber et nyt kompakt bilkoncept

Den 21. august introducerer landets Seat-forhandlere den nye Altea. Den 21. august introducerer landets Seat-forhandlere den nye Altea.

Pressemeddelelse - Henrik Hagen, Semler Gruppen
Altea er en helt ny bilmodel fra Seat. Det er den første i en ny generation, der er udviklet af Seat Technical Centre og designet af den berømte bildesigner Walter de Silva. Den produceres på fabrikken i Martorell ved Barcelona.

Den store kølergrill og de ekspressive forlygter er karakteristiske Altea-træk, og den dynamiske, meget synlige linje, der løber fra forreste hjulkasse over dørene og ned til bageste hjulkasse giver Altea en meget markant profil.

Sport og design
Det stærke og det sportslige i bilens design ligger også i dimensionerne. Altea er 428 centimeter lang, 177 centimeter bred og 157 centimeter høj. Det giver rigeligt rum ved alle fem pladser. Det todelte bagagerum er på godt 400 liter.

Med Altea er et nyt, kompakt bilkoncept skabt, MSV (Multi Sport Vehicle). Det kombinerer køreglæde og æstetisk nydelse fra sportsvogne med funktionalitet og god plads fra familiebiler.

Sportslig ud- og indvendig
Indvendig går Alteas sportslighed hånd i hånd med god plads. Midt i instrumentbordet findes den store midterkonsol. Den er drejet en anelse imod føreren og har plads til audio-systemer og navigations- og klimaanlæg. På den centrale plads, lige bag rattet, findes tre analoge instrumenter. Omdrejningstælleren sidder i midten, flankeret af speedometer og et kombiinstrument med brændstof- og temperaturmåler sammen med digitalt ur, kilometertæller og serviceindikator. Den melder, når det er tid til at køre til serviceeftersyn.

Sæderne er udført i høj kvalitet og med indlagt vibrationsabsorberende skum, der medvirker til at øge køreglæde og begrænse træthed. Førersædet kan justeres i længde og højde. Det har indbygget lændestøtte og justerbare nakkestøtter. Bagsædet er stort nok til tre personer - og særdeles komfortabelt for to.

Muligheder her og der og alle vegne
Der er aflæggerum og muligheder overalt. 30 steder her, der og alle vegne, for eksempel brilleholder over førerens dør, stort handskerum foran passagersædet, aflæggerum og to kopholdere under midterkonsollen, skuffe under hvert forsæde og rum til 1,5 liters flaske i fordørene. Armlænet har et todelt rum, på siden af passagersædet er der plads til små flasker/dåser, og bagsædepassagererne har aflæggerum på siderne af sædet, aflæggerum sammen med to kopholdere på konsollen i midten og aflæggerum og yderligere to kopholdere, når armlænet fældes ned.
Bagagerummet på 409 liter er noget for sig. Det regulære rum er delt i to niveauer, men har desuden plads til enten reservehjul i fuld størrelse, nødhjul eller et komplet lappe-kit under gulvet. Med bagsædet lagt ned er der enorm bagageplads. Og operationen udføres meget enkelt, med een hånd og uden at afmontere hovedstøtterne. Der skal blot trækkes i en strop. Sædet folder sig forover, hvorved der dannes en stor flade i plan med bagagerumsgulvet, og bagagerumsvolumen er øget til 1.320 liter.

Høj aktiv og passiv sikkerhed
Altea har et udsædvanligt stift karrosseri. Det giver bilen meget hurtige reaktioner, føreren god kontrol og alt i alt en meget høj aktiv sikkerhed.

Forhjulene er ophængt i McPherson-konstruktion, der er monteret på en hjælperamme i aluminium. Den reducerer støj og vibrationer fra vejen, og i forening med optimering af geometri, fjedre og støddæmpere giver det en skarp indstyringsevne og stor stabilitet i alle situationer.

Baghjulene er ophængt i en ny, avanceret multilink-konstruktion med exceptionelt dynamiske kvaliteter.

Den elektromekaniske servostyring er i funktion hele tiden under kørslen. Den fungerer både når der drejes rundt i en kurve, og når der drejes tilbage igen til 0-stillingen. Systemet virker derfor også, når der køres i stærk sidevind og holder lige-ud-kursen hele tiden. Det gør kørslen sikker og uanstrengt.

Bremserne er udstyret både ESP (elektronisk stabilitetsprogram), der regulerer opbremsning af hver enkelt hjul individuelt og giver den sikreste og mest optimale opbremsning, der kan foretages. Systemet har tillige bremseassistance, der automatisk bygger bremsetrykket op under opbremsning og gør alle opbremsninger effektive og sikre. Desuden har systemet TCS (traction control system), der via motorstyringen regulerer overførsel af kræfterne til det hjul, der har bedst vejgreb. Større aktiv sikkerhed fås ikke.

Seks airbags
Seat Altea er udstyret med seks airbags. Forsædepassagerens airbag kan afbrydes, hvis barnestol ønskes monteret på den plads. Sideairbag og gardinairbag kan dog aldrig kan afbrydes. Ved at optimere placering af de sensorer, der udløser airbaggene, er det lykkedes at reducere reaktionstiden med 30%. Fra en sensor registrerer en påvirkning, aktiveres airbaggen efter syv millisekunder og er fuldt udfoldet efter 20 millisekunder.

I tilfælde af kollision sørger styreenheden for, at havariblinket tændes, dørene låses op, benzinpumpen afbrydes, og motoren standses.

Selv fodgængere bliver mødt blidest muligt af Altea, hvis uheldet skulle være ude. Fronten er konstrueret således, at de farlige steder deformeres let og derved absorberer mest mulig energi.

Motorer og gearkasser
Der er fire forskellige motorer til den nye Altea, to benzindrevne og to dieseldrevne.

1,6 liters motoren med 102 hestekræfter en firecylindret motor, helt i aluminium. Selve motorblokken vejer blot 16,5 kg. Den indre friktion er lav, og det giver god brændstoføkonomi og gode præstationer.

2,0 liters FSI-motoren har direkte indsprøjtning ind i cylinderens forbrændingskammer. Det giver bedre ydelse og lavere brændstofforbrug, fordi intet brændstof går til spilde i indsugningsmanifolden. Ydelsen er på 150 hestekræfter.

1,9 liters TDI-motoren med pump-dyse-teknologi, variabel turbogeometri og intercooler er en stærk og økonomisk motor med et stort anvendelsesområde. 105 hestekræfter er denne motors effekt.

2,0 liters TDI-motoren med 140 hestekræfter er en teknologisk nyhed for Seat. Den har 16-ventilet topstykke og afleverer et overbevisende drejningsmoment på 320 newtonmeter mellem 1.750 og 2.500 omdrejninger i minuttet. Med denne motor er Alteas topfart over 200 kilometer i timen, og accelerationen fra 0-100 kilometer i timen klares på under 10 sekunder. Brændstofforbruget er under alle omstændigheder lavt. På landevej kører den over 21 kilometer i literen.

1,6 og 1,9 TDI leveres begge med femtrins manuel gearkasse. Begge 2,0 liters motorerne (FSI og TDI) har sekstrins manuel gearkasse som standard.

Til 2,0 FSI fås en sekstrins automatgearkasse, mens der til 2,0 TDI kan bestilles DSG-gearkasse. Det er den gearkasse, der opererer igennem to koblinger, og som har to gear koblet ind ad gangen. Der er imidlertid ingen koblingspedal, for skiftene sker elektronisk reguleret. Denne gearkasse giver både bedre accelerationstider og bedre brændstoføkonomi i forhold til konventionelle automatgearkasser.

Udstyrsversioner
Altea fås i fire udstyrsversioner: Reference, Sport, Stylance, Sport-up.

Reference
Selv om Reference er basisversion, er udstyret omfattende. Blandt andet 16'' hjul med dækdimension 205/55, højdejusterbart førersæde, todelt armlæn mellem forsæderne, skuffer under forsæderne, elrudehejs på fordørene, 12-volts stik i midterkonsol for og bag, seks airbags, fem trepunktsrulleseler og hovedstøtter, ISO-fix beslag, ESP, elektromekanisk servostyring, fjernbetjent centrallås og lappe-kit.

Sport (kommer senere)
Udstyrsniveauet Sport er baseret på Reference, hvortil kommer 16'' alu-fælge, sportsundervogn, sportssæder foran, særligt indtræk, læderbetrukket rat og gearknop

Stylance
Udover det udstyr, der findes til Reference, omfatter Stylance blandt andet 16'' alu-fælge, aircondition (Climatronic), tågeforlygter, særligt indtræk, læderbetrukket rat og gearknop, elrudehejs både for og bag, el-indstillelige og -klapbare sidespejle, kørecomputer og fartpilot

Sport-Up (kommer senere)
Udover Stylance-udstyret omfatter Sport-Up sportsundervogn, sportsaffjedring, sportssæder foran, særligt interiør

Alle versioner leveres med radio med cd-afspiller og seks højttalere.

Priser (uden leveringsomkostninger)
Reference 1,6 l 102 hk 5 gear man. 235.342 kroner
1,9 l TDI PD 105 hk 5 gear man. 273.246 kroner

Stylance 1,6 l 102 hk 5 gear man. 269.259 kroner
2,0 l FSI 150 hk 6 gear man. 316.146 kroner
2,0 l FSI 150 hk 6 gear aut. 344.075 kroner

1,9 l TDI PD 105 hk 5 gear man. 307.163 kroner
2,0 l TDI PD 140 HK 6 gear man. 340.084 kroner
2,0 l TDI PD 140 HK 6 gear DSG 368.425 kroner



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.