• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
14. juli 2004 - Pressemeddelelse - Peugeot

Ny bybil fra Peugeot

Nu kommer den revolutionerende Peugeot 1007

De brede skydedørene gør det muligt at stige komfortabelt ind og ud af bilen, selvom pladsen er trang. De brede skydedørene gør det muligt at stige komfortabelt ind og ud af bilen, selvom pladsen er trang.

Pressemeddelelse - Peugeot
Et tryk på en knap og skydedørene glider hen langs siden. Peugeot 1007 er en helt ny bybil med opfindsomme og praktiske løsninger fra yderst til inderst.

Den kan parkere og smutte rundt overalt, er kompakt udvendig og overraskende rummelig indvendig. Kabinen har for eksempel bedre pladsforhold til barnestol end mange større biler og en unik fleksibilitet med for- og bagsæder, der alle kan skydes, vippes og klappes sammen i en stribe kombinationer, så bilen i en håndevending tilpasser sig dit behov lige nu. Selv farverne i kabinen kan ændres på få minutter.

Italienske Pininfarina står bag de udvendige linjer, og der er motorkraft, komfort og sikkerhed på et niveau, så man er godt klædt på til landevejen også. Vi løfter lidt af sløret for en af næste vinters sjoveste bilnyheder.

Den er lille udvendig og rummelig indvendig, den kan parkere og smutte rundt mange steder, hvor andre biler må give op, den er rap og så er den så fleksibelt og begavet indrettet, at man klarer langt de fleste opgaver uden at savne en større bil. Ja, kører man med barnestol, har man ligefrem en bedre pladsoplevelse end i de fleste store biler.

1007 er en helt ny slags Peugeot, mærkets bud på den optimalt praktiske bybil, som vel at mærke også er rar at ture rundt på landevejene i. Fuld af nytænkning og praktiske løsninger.

Den udspringer af konceptbilen "Sésame", som blev vist på Paris Motor Show 2002. Interessen var så stor, at Peugeot besluttede at videreudvikle den til en færdig bil. 1007 kommer på markedet i første halvår 2005, men allerede nu løfter Peugeot sløret for en del af de spændende detaljer.

Skydedøre åbner for nye muligheder
En af de særlige specialiteter ved 1007 er de brede, elektriske skydedøre. De er med til at give bilen sin avancerede og smarte udstråling.

Bilens to døre glider hen langs siderne på tre skinner, så der kræves ikke mere plads end sidespejlene fylder for at åbne og lukke bilen. Derfor kan man nemt parkere på selv meget trange steder, og man risikerer aldrig at genere tohjulede medtrafikanter i den tætte bytrafik.

Dørene åbnes blot ved et tastetryk på enten fjernbetjeningen, instrumentbordets knapper eller på de indvendige og udvendige dørgreb. Der er fuld sikkerhed, for når bilen ruller mere end 5 kilometer i timen, kan dørmotorerne ikke aktiveres og det samme gælder ved kollisioner. Til gengæld kan de altid åbnes manuelt.

Samtidig giver de meget nem og behagelig ind- og udstigning: Døråbningerne er hele 92 centimeter i bredden, så fører- og forsædepassagerer har rigelig plads. Spinkle bagsædepassagerer kan sågar smutte ind bag forsæderne direkte, og ellers kan de vippes og skydes fremover i et snuptag, så det faktisk er nemmere at komme ind bagi end i mange, større tre-dørs biler. De brede døråbninger gør det også nemmere at komme til med en barnestol.
Fire passagerer, ekstra bagage eller arbejdsbord?
Kabinen føles overraskende rummelig og lys. Dels fordi 1007 er 161 centimeter i højden og har store rude-arealer samt et højt førersæde, der giver godt overblik under kørslen. Og dels fordi kabinen kan så meget. Den er modulopbygget, fleksibel og fyldt med praktiske og nytænkende løsninger.

Det forreste passagersæde kan skydes langt frem og ryggen klappes helt forover, så den danner et fint arbejdsbord til notater og en bærbar computer. I den position får føreren også meget fin adgang og nærkontakt til et barn i barnestol bagi. Men forsædet kan også skydes langt tilbage og give gulvplads forrest til for eksempel tunge ølkasser eller andre indkøb.

De to bagsæder er endnu mere fleksible. Hvert af dem kan skydes frem og tilbage, ryggene kan klappes helt forover og danne bord/bagageplads eller de kan hver for sig foldes helt frem bag forsædet. På den måde kan bagagerummet varieres fra 246 til 416 liter i forskellige kombinationer.

Desuden er der masser af små smarte opbevaringsrum og lommer, skuffer under sæderne og så videre. 1007 er simpelthen en intelligent brugsbil.

Pininfarina-design og nemme farveskift
Fleksibiliteten går endda et usædvanligt skridt videre: Det flotte interiør er designet af Peugeot Style og de har udviklet en helt ny måde at lave kabinefinish, der er døbt "Caméléo" som kamæleon. Pointen er, at det er nemt og billigt at skifte hele stilen og farveindtrykket indvendigt:

Der fås 12 forskellige trim-kit, som omfatter hele 18 dele; ikke alene betræk til alle sæder, men også blandt andet instrumentbord, låger og dørpaneler. På den måde kan man hurtigt skifte fra forskellige klare og rapt dynamiske farver og mønstre til mere diskret elegance.

Også i det udvendige design er der sikret en checket og moderne udstråling: 1007 er en fortsættelse af Peugeots lange samarbejde med den italienske bildesigner Pininfarina, som har skabt den ydre flotte skikkelse med langt fremrykket forrude og stramt dynamiske linjer med markerede skærme, store forlygter, skrå bagruder og de letbuede dørskinner hen langs siderne. Et lille fremtidslyn gennem bytrafikken.

Ordentlig sikkerhed og motorkraft
Sikkerheden har haft høj prioritet i Peugeot 1007, med op til syv airbags, selealarm og Isofix-beslag til barnestole. Desuden er både bilens struktur og dørkonstruktion robust opbygget for at mindske risikoen for personskader ved kollisioner.

Det er også vigtigt, fordi 1007 nok er udviklet for at skabe en optimalt praktisk, kompakt bybil. Men den har fået en komfort og et udstyr, der også gør den fin til længere landevejsture.

Der er tre dynamiske motorer et at vælge mellem, som giver godt skub i den lille bil; en 1,4-liters benzin med 75 hestekræfter, en 1,6-liters benzin med 110 hestekræfter og en ægte HDi commonrail turbodiesel-motor på 1,4 liter med 70 hestekræfter.

De har enten fem manuelle gear eller, for første gang hos Peugeot, et nyt 2-Tronic automatgear, som er særligt velegnet til bykørsel: Man skifter uden videre mellem et smidigt og effektivt automatgear eller sekventielt manuelt gear med nemme skift.

1007 ventes på markedet i Danmark i løbet af første halvår 2005, og priserne er ukendte.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.