• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
12. maj 2004 - Pressemeddelelse Alfa Romeo

Klassisk jubilæum

Alfa Romeo Giulietta Sprint fylder 50 år

Smukke italienske linier - Skønno! Smukke italienske linier - Skønno!

Pressemeddelelse Alfa Romeo
I 1954 skabte Alfa Romeo og designeren Nuccio Bertone Alfa Romeo Giulietta Sprint - en bil der både den gang var og nu er en milepæl indenfor automobildesign og teknik. Den internationale premiere var henlagt til den internationale biludstilling i Torino, og den første model i Giulietta serien var som nævnt den flotte Sprint model - en ægte GT, der både i linjer og mekanik var bilen, der blev drømt om.

Den første serie, der blev sat i produktion, omfattede 1000 biler, men allerede på udstillingens første dag var der optaget ordrer på mere end 700 biler. Revolutionerende på mange områder skabte Giulietta Sprint sine egen kult, og i årene 1954-1965 blev der produceret næsten 40.000 biler - et på dette tidspunkt uhørt højt antal for en GT-bil.

Stridbare tider
I en tid hvor mange sportsvogne kæmpede om at tilbyde de største og kraftigste motorer med flest cylindre, brillerede Giulietta Sprint med sin avancerede 4 cyl. motor på kun 1290 cm3, der ved hjælp af en fremragende undervogn med uafhængigt hjulophæng gav baghjul til de fleste og langt mere motorstærke konkurrenter, når der virkelig skulle køres stærkt på Norditaliens snoede bjergveje.

Senere i 1963 blev Giulietta forsynet med en 1590 cm3 motor. Giulietta motoren var i øvrigt en af de første serieproducerede biler med dobbelt overliggende knastaksel og motordele i letmetal.

Imidlertid barslede Alfa Romeo allerede i 1955 med et nyt medlem af Giulietta familien. Det var en 4 dørs sportssedan, der på traditionel vis blev døbt Giulietta Berlina. Motoren blev i princippet taget fra Sprint'en, og Berlina'ens 1290 cm3 og 53 hk rakte til en topfart på 140 km/t.

Flere heste
Senere i 1962 hævede man ydelsen til 62 hk, hvorfor tophastigheden steg til 145 km/t. Det var også Bertone, der stod for linjerne i Sprint Speciale, der kom i 1959. Her udviklede den lille 1290 cm3 motor hele 100 hk v/6000 omdr./min. Og med to store dobbelte Weber karburatorer lå tophastigheden på hele 220 km/t. Også andre italienske karrosseridesignere fik sat deres præg på Giulietta serien.

Mens det italienske designhus Pininfarina skabte de smukke linjer til Giulietta Spider, tog Zagato sig af den mere aggressive Giulietta SZ, der vandt stort set alle de store motorløb i verden, som f.eks. Daytona, Sebring og Targa Florio.

100.000 biler
Efter at Alfa 1900 i 1950 havde debuteret med samlebåndsproduktion og det første selvbærende karrosseri, var Giulietta serien, der allerede i 1961 rundede bil nr. 100.000, den første såkaldte masseproducerede bil i Alfa Romeo regi. Begyndelsen af 50'erne var i det hele taget en lykkelig tid for Alfa Romeo.

Både på racerbanerne og på landevejene fejrede man mange triumfer. Således vandt Alfa 159 verdensmesterskabet i 1950 med Farina og i 1951 med den argentinske legende Juan-Manuel Fangio. Det var en periode, hvor kreativitet i såvel design og teknologi var i højsædet hos Alfa Romeo, og fremsynetheden var i denne periode langt større end hos konkurrenterne.

Filosofien var på en og samme tid at systematisere produktionssammenhængen og tilføre bilerne teknologi og dynamik gennem erfaringer fra motorsporten.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.