• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
3. maj 2004 - Pressemeddelelse - Opel

Brintbil på langtur

10.000 kilometers brændstofcelle-maraton

10.000 km og 14 lande: Langdistancekørsel fra Hammersfest til Lissabon 10.000 km og 14 lande: Langdistancekørsel fra Hammersfest til Lissabon

Pressemeddelelse - Opel
3. maj startede fremtidsbilen "HydroGen3" drevet af brændstofceller fra Hammersfest i Norge på en enestående udholdenhedskørsel på 10.000 kilometer uden brug af en dråbe benzin og uden nogen form for forurening.

Efter starten fra Europas nordligste by og gennemkørsel af 14 lande på en næsten seks ugers rejse, vil "Opel Fuel Cell Marathon" afslutte turen i Portugals hovedstad, Lissabon, og Cabo da Roca, det vestligste punkt på det europæiske kontinent.

Med denne maratonkørsel vil GM og Opel for første gang teste holdbarheden og dag-til-dag-anvendeligheden af den brintdrevne bil over en lang distance på offentlig vej.

Dr. Udo Winter, chefingeniør for GM Fuel Cell-aktiviteter (GM CVA) i Mainz-Kastel i Tyskland forklarer baggrunden for denne voldsomme test: "Selv om HydroGen3 stadig er en prototype med en mængde håndfremstillede komponenter, besluttede vi at tage udfordringen op og udføre eksperimentet i fuld offentlighed med alle de risici, det indebærer."

500 kilometer dagligt
Over de 20 etaper med et gennemsnit på 500 kilometer om dagen består det uforudsigelige ikke alene i den enorme variation af vejenes tilstand, men også forskellen i temperatur på over 40 grader, Alpernes stejle pasveje og de voldsomme regnskyl ved Middelhavet.

Det usædvanlige eksperiment får selskab af en rejsende udstilling, der vil give publikum i de 14 storbyer mulighed for at lære mere om brændstofceller som drivkraft og brugen af brint som brændstof. Desuden vil eksperter fra GM's udviklingscenter for brændstofceller give forelæsninger om den øjeblikkelige status for brændstofceller og brintteknologien.

Bortset fra start og mål vil maratonturen gå gennem Oslo, Göteborg, København, (12. maj ud for Danmarks Tekniske Universitet) Hamburg, Amsterdam, Bruxelles, London, Paris, Opels hovedkvarter i Rüsselsheim, Zürich, Salzburg, Turin og Madrid.

Energi til elmotor fra brint
Brændstofcellerne i HydroGen3, der er den egentlige hjerte i maratonbilen, er en kompakt, meget effektiv energikilde, der sammen med elmotoren og forskelligt hjælpeudstyr passer fint under motorhjelmen. De 15 hoveddele i drivværket er samlet i et enkelt modul, hvilket betyder, at de forskellige elementer kan samles på samme måde som i en konventionel forbrændingsmotor med transmission, inden det som samlet enhed i det såkaldte "ægteskab" bliver ført op nedefra i selve karosseriet, hvor det skrues fast.

Fempersoners brintbil
Ved hjælp af denne geniale samling kan den brintdrevne bil, der er baseret på Opel Zafira, rumme fem personer og deres bagage. De samlede brændstofceller udvikler fra flydende brint, opbevaret i bilens tank, elektricitet til elektromotoren, der har en effekt på 60 kW/82 hk. Med et drejningsmoment på 215 Nm accelererer HydroGen3 næsten lydløst fra 0 til 100 km/t på ca. 16 sekunder, og tophastigheden er 160 km/t.

HydroGen3 vil ikke blive kørt af specielt uddannede prøvekørere, men af motorjournalister og notabiliteter fra de forskellige lande. Dr. Byron McCormick, direktør for GM's brændstofcelleaktiviteter, siger: "Valget af førere demonstrerer, at vort eksperiment sker under absolut realistiske forhold. Den erfaring, vi får fra den daglige, praktiske brug af bilen, bliver et vigtigt supplement til vore eksisterende testresultater. Samtidig vil denne tur vise de konstante fremskridt, vi gør ved udviklingen af brændstofcellebilen."

Det er lykkedes for GM FCA at udvikle teknologien med brændstofceller fra et forskningsprojekt til et praktisk system i løbet af nogle få år. HydroGen3 er med sin kompakte arkitektur og sine præstationer et synligt bevis for dette. Indtil i dag har rundt regnet 20 prototyper med brændstofceller kørt 155.000 bevisende kilometer rundt om i verden. Dertil kommer 132 forskellige testprogrammer under alle tænkelige klimaforhold. Disse omfatter for eksempel vintertest ved minus 15 grader i de schweiziske alper, bykørsel i den smogbefængte Los Angeles og hverdagskørsel i Tokyo og den amerikanske hovedstad Washington.

Målet er 2010
GM ønsker at blive i stand til at sælge biler med forureningsfri teknologi fra 2010. GM og Opel har foreløbig investeret en milliard dollars i forskning og udvikling. Skønt målet er at sælge biler med forureningsfri teknologi fra 2010, siger Larry Burns, GM-vicepræsident for forskning, udvikling og planlægning: "Kun hvis vi kan opnå at sælge mange af denne type biler, vil fordelen ved teknologien med brændstofceller, der både gavner miljøet og bidrager til at spare på de begrænsede mængder af fossil energi, blive til virkelighed."

Dette får stadig mere betydning i lyset af den forudsigelse, der er om forøgelsen af den globale motorisering beregnet fra 775 millioner i dag til 1,1 milliard i 2020. En forudsætning for succes med biler drevet af brændstofceller er, at der er et fuldt netværk af optankningssteder med brint, når produktionen går i gang.

Når systemet med brændstofceller er klar til at gå i produktion, vil det have en levetid på 160.000 km. Udviklingsholdet er også ivrig efter at holde købsprisen nede på samme niveau som for en konventionel bil. Målet er at nå en kostpris på $50 pr. kilowatt i udviklet effekt. Et tal der svarer til prisen for biler med forbrændingsmotor. For at nå dette mål arbejder ca. 600 videnskabsfolk og ingeniører på forskellige aspekter indenfor brændstofcelleprogrammet fem forskellige steder i verden: Warren i Michigan; Torrance i Californien; Rochester i New York; Mainz-Kastel i Tyskland og Tokyo i Japan.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.