• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
17. februar 2004 - Pressemeddelelse - Semler Gruppen

Ny Audi A6

Den nye Audi A6 med progressiv og dynamisk profil

Med den trapezformede Singleframe kølergrill er det tydeligt, at Audi A6 repræsenterer den seneste Audi-generation. Med den trapezformede Singleframe kølergrill er det tydeligt, at Audi A6 repræsenterer den seneste Audi-generation.

Af Ulla T. Ritter, Semler Gruppen
Audi præsenterer i disse dage den nye Audi A6. Udviklingen af den nye Audi A6 har resulteret i et progressivt design, dynamiske køreegenskaber, avanceret teknologi, høj komfort og et stærkt motorprogram.

Målet for Audi A6 er at være ledende inden for sit segment. Derfor har fokus for udviklingen af den nye Audi A6 ligget på at forbedre de dynamiske køreegenskaber og det sportslige design.

Sportsligt design
Bilens konturer kombinerer den typiske stilrene Audi-arkitektur med andre kerneelementer fra Audis progressive designstil. De lave sideruder, den coupe-agtige taglinie, den markante skulderlinie og den dynamiske linie ved sidelisterne er med til at give den nye Audi A6 et meget sportsligt og fremadstræbende design.

Den mest avancerede lysteknologi er at finde bag de klare forlygter. Den nye Audi A6 kan tilbyde Xenon-forlygter med kurvelys, der kan dreje. Med andre ord - bilen kan nærmest se om hjørner.

Førerorienteret kabine
Også inde i kabinen er der sket et tydeligt generationsskifte. Den høje og bredde betjeningsvenlige midterkonsol fremhæver den sportslige interiørarkitektur. Det er lykkedes at kombinere sportsligt design med ergonomisk perfektion. Alle betjeningsknapper er placeret således, at føreren nemt kan betjene dem. Med til at understrege kabinens klare design er den elektromekaniske parkeringsbremse, som aktiveres ved hjælp af en kontakt i midterkonsollen. Så snart foden sættes på speederen løsnes bremsen automatisk. Standardudstyr i den danske udgave af den nye Audi A6 er MMI basic plus (Multi Media Interface), som er bilens centrale betjeningssystem. MMI-terminalen er placeret central i midterkonsollen og 6,5'' skærmen sidder i midten af instrumentpanelet.

Akselafstanden på den nye Audi A6 er 2,84 meter, hvilket er 83 mm længere end hos forgængeren. Dette betyder ekstra komfort og sikkerhed ligesom øget benplads for både forsæde- og bagsædepassagerne.

Stærkt motorprogram
Den nye Audi A6 markedsføres med fem kraftige motorer - tre benzin og to diesel-motorer. Tilfælles for disse motorer er høj ydelse og imponerende drejningsmoment. Benzinmotor-programmet består af en nyudviklet V6 2.4 liters motor med en ydelse på 177 hk og et maksimalt drejningsmoment på 230 Nm. Desuden markedsføres en 3.2 liters V6 FSI-motor med 255 hk. Denne sportslige motor har grundet sit enorme drejningsmoment på 330 Nm, som er tilstede allerede fra 3.250 omdr./min, et imponerende bundtræk. Men A6'eren har mere at tilbyde - nemlig 4.2-liters V8-motoren. En ydelse på 335 hk og et drejningsmoment på 420 Nm. Dette giver en accelerationstid fra 0-100 km/t på 6,1 sek.

Dieselmotorerne i Audi A6-motorprogrammet er alle nyudviklede. En højtydende 3.0 liters V6-TDI motor, hvor der er anvendt et common-rail system af den nyeste generation med piezo-injektorer. Resultatet er en ydelse på 225 hk og et drejningsmoment på 450 Nm, som er til stede ved 1.400 omdr./min. Dette giver enorme mellemaccelerationer i hele omdrejningsområdet, som overføres komplet til vejen takket være quattro, Audis firehjulstræk. I august introduceres 2.0 TDI-motoren med 140 hk.

For 3.0 TDI V6 og 4.2 V8-motoren gælder det, at de mange kræfter overføres til vejen via en 6-trins tiptronic gearkasse. Denne gearkasse er konstrueret specielt til motorer med et højt drejningsmoment. De øvrige motorer har en 6-trins manuel gearkasse som standard. Fra sensommeren bliver det muligt at bestille Audi A6 med Multitronic, Audis trinløse automatgearkasse

Dynamisk undervogn
Den imponerende køredynamik i Audi A6 skyldes blandt andet den dynamiske undervogn. Audi har videreudviklet den fire-leddede foraksel, og bagakslen er hentet fra Audi A8 - en bagaksel med trapezformede tværarme, som giver en stabil sporing og præcis styring. Denne kombination er standard på modeller med forhjulstræk og quattro. Målsætningen har været, at Audi A6, ligesom Audi A8, skal være den sportsligste model i sin klasse.

Højt udstyrsniveau
Udstyrsniveauet i den nye Audi A6 er højt. Med MMI basic plus bliver Audi A6 den eneste i sin klasse, som har et system som Multi Media Interface "MMI basic plus" som standardudstyr. Andet komfortudstyr omfatter regnsensor, elektromekanisk håndbremse, servotronic, coming home/leaving home lysfunktion og fuldautomatisk klimaanlæg. Sikkerhedsudstyret i Audi A6 omfatter blandt andet otte airbags og ESP med hydraulisk bremseassistent. Quattro er standardudstyr på to motorversioner: V6 3.0 TDI tiptronic og V8 4.2 tiptronic.

I Danmark fra maj
Markedsintroduktionen i Danmark finder sted sidst i maj. Prisen kendes endnu ikke men forventes at blive konkurrencedygtig. Den nye Audi A6 får danmarkspremiere på Copenhagen Motor Show i april måned.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.