• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
16. januar 2004 - Pressemeddelelse - Semler Gruppen

Premiere på concept T

Ny konceptbil fra Volkswagen på biludstillingen i Detroit

Ny konceptbil fra Volkswagen. Ny konceptbil fra Volkswagen.

Pressemeddelelse, Henrik Hagen, Semler Gruppen
I concept T forener Volkswagen to så forskellige universer som SUV og sportsvogn. Concept T er et avantgardistisk studie med 241 hk, firehjulstræk, vingedøre og et T-bjælketag.

På den internationale biludstilling i Detroit i januar 2004 åbner Volkswagen med concept T en dør til fremtidens biler. Der er tale om en cross-over-bil, der blander egenskaberne fra den kompetente offroader og den kompromisløse sportsvogn. Med sådan en bil viser Volkswagen, hvordan verdenerne af offroadere og sportsvogne kan forenes og give fascinationen af biler nyt liv - i en off-road coupé. Netop Volkswagen har igennem årene benyttet biludstillingen i Detroit som scene for verdenspremierer for innovative og overraskende konceptbiler. Concept 1 (konceptbilen for New Beetle), AAC (konceptbilen for Touareg) og Microbus har haft deres debut her.

Grænsebrydning
Hidtil har ingen sportsvogn været fleksibel nok til at køre på andet end plan, asfalteret vej. Concept T har de egenskaber, der bryder grænsen. Den røde off-road coupé med vingedørene er på én gang en sand sportsvogn og en ægte offroader og forbinder igennem sin store alsidighed de to verdner. Ud af det progressive design og det smarte karrosseri med forvandlingsmuligheder opstår helt nye livsstils- og fritidsmuligheder.

Fremdrift
Konceptbilen drives frem af en V6-motor med 241 hk (177 kW). Kræfterne overføres til hjulene via 4MOTION firehjulstræk og en automatgearkasse (Tiptronic). Concept T accelererer fra 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder, og tophastigheden er elektronisk begrænset til 230 km/t.

Avantgardistisk eksteriør
Vingedørene er noget særligt - ikke bare stilistisk, også teknologisk. Når de åbnes, glider de udad samtidig med, at de går trinvis opad. Fordelen er, at ind- og udstigning sker let og komfortabelt, og at dørene bruger forholdsvis lille plads til at åbne helt.

T-bjælketaget og den bageste softtop giver variationsmuligheder. De to forreste halvdele kan afmonteres på et øjeblik. Det bageste tagmodul er konstrueret som en hardtop med integreret bagagerumsklap, men kan også afmonteres - og dermed give endnu større åbning til himlen

Set direkte forfra bliver den V-formede kølergrill, der er integreret i stødfangeren, et karakteristisk træk ved concept T. Det samme gør de øjenagtige forlygter. Forlygterne "svæver" imellem stødfangeren og forskærmen og understreger bilens offroader-karakter. Forskærmene har store udskæringer til hjulene, der nærmest får de store 19'' forhjul til at syne fritstående.

Bagpå er karrosseriets overhæng over baghjulene om muligt endnu kortere end over forhjulene. Integreret i stødfanger og bagskærm forekommer også baglygterne at være fritsvævende. Lige under baglygterne er udstødningsrørene monteret. Denne høje position har den fordel, at udstødningsrørene ikke begrænser rampevinkelen, der er ret så vigtig for offroadere.

Set fra siden danner bagskærmen et klassisk hoftesving. Bagest udgør de et muskuløst skulderparti og set fremad glider de ind over dørpanelet.

Avantgardistisk interiør
Også indvendig er der gået progressive veje. Det ses bl.a. på de ergonomiske aluminium-flex
skålformede sæder. I den sportsbetonede kabine er der brugt et blødt plastmateriale med en satinagtig overfladestruktur. Takket være enkle snaplåse kan hele beklædningen let og enkelt udskiftes med læderbetræk. Dertil er hele kabineindretningen meget fleksibel. Under det Variant-agtige hækparti findes således flere indretningsmuligheder: Enten til det synlige reservehjul og noget bagage, til bagage alene eller til anden sæderække plus bagage.

De centrale informationer projiceres op på et head-up-display lige bag rattet. Hastighed, motortemperatur og radioindstillinger i én halvdel. Motoromdrejninger, tankindhold og navigation i den anden. En anden avanceret egenskab er typen af datakommunikation og individuelle indstillinger i concept T. Trådløs og mobil kommunikation. Den gør det muligt for fører og passager f.eks. at indstille klimaanlægget og sædeindstillingen. Men kommunikationsdelen kan tages med ud af bilen og kan bruges til telefon, high-speed-internetforbindelse, e-mail-adgang og navigationssystem.

Tekniske data for concept T
Karrosseri:
Længde 4.079 mm
Bredde 1.963 mm
Højde 1.450 mm
Overhæng for 826 mm
Overhæng bag 686 mm
Sporvidde for 1.620 mm
Sporvidde bag 1.620 mm

Motor:
Konstruktion V6 på 3,189 liter
Maks. ydelse og omdr. 177 kW/241 hk ved6.250 omdr./min.
Maks. drejningsmoment og omdr. 320 Nm ved 2.800 omdr./min.

Transmission/hjul:
Gearkasse Automatisk (Tiptronic)
Transmission 4MOTION firehjulstræk
Fælgstørrelse 19 x 9J
Dækstørrelse 285/45R19

Præstationer:
0-100 km/t 6,9 sekunder
Tophastighed 230 km/t (begrænset)



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.