• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
29. december 2003 - Pressemeddelelse - Opel

Opels nye patenter

80 nye patenter i kommende modeller fra Opel

Burkhard Milke, 36, har blandt andet været ansvarlig for det elektroniske system i den nye Vectra. Han har fået en pris fra General Motors som en anerkendelse for sin iderigdom. Burkhard Milke, 36, har blandt andet været ansvarlig for det elektroniske system i den nye Vectra. Han har fået en pris fra General Motors som en anerkendelse for sin iderigdom.

Pressemeddelelse - Opel
Opels fremtidige modeller er præget af stor nytænkning udsprunget hos mange af de 31.000 ansatte på fabrikken i Rüsselsheim. De seneste modeller, Signum, Vectra Wagon og Meriva er omfattet af 80 patenter. Det repræsenterer en fortsættelse af Opels tradition med udvikling af patenter, teknologiske nyskabelser og brug af utraditionelle løsninger.

Opels grundlægger, Adam Opel, fik sit første patent i 1880: Det omfattede en stinglængdejustere-mekanisme til hans symaskine.

En bil i dvale
Kan der tænkes en mere frustrerende situation - for både kunde og forhandler - end hvis den splinternye bil ikke vil starte på forhandlerens område?

Den slags er virkelig sket, og grunden var, at bilen havde været ombord på et skib i mere end 40 dage og yderligere stod hos forhandleren et stykke tid, før både farve og udstyr faldt i en kundes smag. Bilen var simpelthen blevet tappet for strøm af forskellige el-systemer, som var i "stand-by"position.

Problemet blev nævnt for Burkhard Milke, chef for udvikling af elektriske/elektroniske systemer hos Opel, og det tog ham fem minutter at komme med en ide til at imødegå problemet. Og i løbet af en formiddag var systemet stort set udviklet.

Standby-strøm til ur, elektrisk centrallås og så videre blev simpelthen koblet fra under transporten fra fabrik til forhandler i en slags "transportdvale". Det sparer mere end 45 procent af forbruget, mens bilen er fuldt forsvarlig at køre med, og alt kobles lynhurtigt til igen hos forhandleren.

Hos Opel fandt man ud af, at andre fabrikken ikke brugte et lignende system, og så søgte man om patent på det.

Ønsketænkning og virkelighed
Mange af Opels patenter er baseret på en god gang ønsketænkning, som er blevet omsat til praksis. Et godt eksempel er det tænkende sidespejl.

Når man skal kantstensparkere mellem to biler og bakker ind, ville det være rart, hvis man i højre sidespejl ser kantstenen og ikke en ligegyldig husmur.

Opel ingeniører er som andre fornuftige bilister også ømme over deres dæk, og de vil nødig gnide dem op af kantstenen. Det satte nogle tanker i gang, og resultatet blev det tænkende sidespejl, der vipper ned og giver et billede af kantstenen, når bilen sættes i bakgear. Så langt så godt, men hvis bilen skal bakke med en trailer eller campingvogn, har chaufføren brug for at holde øje med traileren og et ligegyldigt stykke kørebane. Altså er spejlet indrettet. så det bliver i sin normale stilling, hvis en trailer er monteret, og bilens sættes i bakgear Dette spejl fås allerede til Opel Signum.

Pytlys
Og mon ikke en Opel-ingeniør i mørke har befundet sig i en stor og dyb vandpyt, da han på et ukendt sted skulle åbne sin bils bagagerum?

"Pytlyset" blev resultatet af behovet for at belyse vejbanen nede bag bilen. Når bagagerummet på Signum og Vectra åbnes, tændes dette lys, som er placeret over nummerpladen. Lyset brænder, indtil bagagerummet er lukket, og bilen er låst af.

Udspekulerede ideer
Naturligvis var det også en slags ønsketænkning, der førte til Opel Zafiras geniale sædesystem. Målet var at fjerne en sæderække uden at skulle tage den ud af bilen, og samtidig skulle der være et helt fladt gulv på stedet.

Det var ikke noget, der lå lige for. Det kævede en teknisk fantasi, inden målet var nået og patenteret. Ideen med en fleksibel kabineindretning er videreført i Signum, hvor hele sædet sænkes og efterlader en flad lasteplads, og så er det tilmed let at betjene.

Et andet eksempel er Merivas Flexspace system, der på et øjeblik kan ændre denne fempersoners bil til en rummelig fire-personers, tre- eller topersoners med et meget stort bagagerum. Det trepersons bagsæde kan hurtigt ændres til to individuelle stole med et komfortabelt midterarmlæn.



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag. KLIK HER

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.