• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
9. november 2000 - Volvo

Miljøvenlig dieselmotor

Volvo med højere ydelse, men lavere brændstofforbrug

Volvo Cars nye dieselmotor har væsentligt bedre miljøegenskaber med næsten en halvering af de hidtidige emissionstal Volvo Cars nye dieselmotor har væsentligt bedre miljøegenskaber med næsten en halvering af de hidtidige emissionstal

I 2001 præsenterer Volvo Car Corporation en ny dieselmotor, der vil kunne leveres til Volvo S80, V70 og S60. Der er tale om en let, femcylindret 2.4 liter motor, som Volvo Cars selv har udviklet, og som produceres på motorfabrikken i Skövde.

Når Volvo i 2001 præsenterer sin nye, femcylindrede common rail dieselmotor, vil den erstatte den tidligere femcylindrede dieselmotor fra Volkswagen. Den nye motor er udviklet på Volvo Cars motorfabrik i Skövde, hvor den også produceres. "Kombinationen af højere ydelse, større komfort og lavt brændstofforbrug giver os større konkurrencekraft i det voksende marked for dieselbiler," mener Lars-Gustaf Hauptmann, der har været projektleder for udviklingen af den nye motor.

Sammenlignet med den hidtidige dieselmotor er der sket væsentlige forbedringer på en række områder:
· Effekten er 163 hk sammenlignet med tidligere 140 hk.
· Omdrejningsmomentet er øget til 340 Nm ved 1.750 omdr./min. mod tidligere 290 Nm ved 1.900 omdr./min.
· Accelerationen 0-100 km/t er nede på 9,9 sekunder, hvilket er en forbedring på 1,1 sek. (Volvo S80).
· Volvo S80 vil med den nye motor kunne køre mere end 15,6 km på en liter diesel ved blandet kørsel (foreløbige målinger).
· Miljøegenskaberne er også væsentligt bedre. Den nye motor klarer med god marginal de nye Euro 3-krav, hvilket næsten svarer til en halvering af de hidtidige emissionstal.
· Vægten er reduceret væsentligt, fordi den nye motor er udført i aluminium.
Bag de forbedrede tal gemmer sig flere tekniske nyskabelser, som har givet den nye dieselmotor de samme fine køreegenskaber og gode komfort, som ellers karakteriserer en benzinmotor. Den nye dieselmotor er f.eks. blandt de første i klassen, som er bygget helt i aluminium. Vægten er så lav som 185 kg. Den har et nyt topstykke med fire ventiler pr. cylinder og dobbelte overliggende knastaksler.

"I princippet kan man sige, at en dieselmotor står og falder med, hvor godt man anvender luften. Arbejdsprincipperne bygger på kompression og optimal direkte brændstofindsprøjtning," fortæller Lars-Gustaf Hauptmann. "Og her er fireventilteknikken et stort skridt i den rigtige retning. Kombineret med den deraf følgende gode fyldningsgrad og hvirveldannelse samt en helt lodret indsprøjtningsdyse har det betydet, at vi har kunnet mindske partikeludledningen med ca. 20 procent."

Selve indsprøjtningen af brændstoffet sker via den såkaldte common rail teknik, dvs. at brændstoffet fordeles til cylindrene under højt tryk via et fælles fordelingsrør.

Den store tekniske fordel ved common rail er, at forbrændingen kan kontrolleres med stor præcision, hvilket giver en række fordele, hvad angår ydelse, forbrug, støj og emissioner.

For bilejeren medfører teknikken desuden de væsentlig fordele, at den giver lavere brændstofforbrug og bedre komfort. Men den mest åbenlyse fordel drejer sig om støj - eller rettere manglen på støj. Common rail teknikken fjerner så godt som alle de bankelyde, der ellers har været så typiske for traditionelle dieselmotorer. Det er efterhånden temmelig svært at høre forskel på en benzinmotor og en common rail dieselmotor.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.