Handelsguide - Bilpriser.dk

Hvordan kan jeg udbedre lakskader i det yderste laklag?

Af ask-alex.dk
Der vil med tiden altid opstå små lakskader i det yderste laklag. Selvom de ikke ser ud af noget særligt, kan det alligevel betale sig at udbedre dem med det samme. Lakken er bilens hud, og er lakken skadet, er der ikke langt til et egentligt rustangreb. Disse små lakskader er da heller ikke svære at reparere.

Du skal bruge:

  • Evt. fint sandpapir eller smergellærred
  • En tændstik, en tandstikker eller en lille spids pensel
  • En skarp kniv
  • Originallak
  • Fortynder
  • En blød, ren klud
1. Forberedelse:
Vask bilen, og lad den tørre helt. Gennemgå minutiøst hele bilens lakerede overflade. Marker evt. alle lakskader med et lille stykke malertape el.lign., så de er lette at finde igen. Sørg for mulighed for udluftning, når du skal lakere.

2. Hvis skaden er meget lille, kan den udbedres ved at tage en almindelig tændstik som skæres helt spids med en kniv. En tandstik eller en lille spids pensel er også god.

3. Alt efter skadens størrelse kan det være nødvendigt forsigtigt at slibe overfladen ru, så den nye lak kan binde. Vurder selv, om en slibning vil gøre større skade end gavn. Hvis du vælger at slibe, skal du sørge for, at alt slibestøv fjernes med en ren, blød klud. 4. Hos bilforhandleren kan man som regel købe originallak på spraydåse, der matcher bilens farve. Spray en lille smule af den originale lakfarve ud på et stykke pap, plastik eller anden ikkesugende overflade. Dyp den spidsede tændstik eller pensel i lakken, og fang en lille dråbe.


5. Med følt hånd fordeles dråben hen over det skadede område. Pas på ikke at komme udenfor. Overskydende lak fjernes hurtigt med en klud, evt. med lidt fortynder på. Mislykkes fordelingen af lakken første gang, er det bedre at fjerne det hele og prøve igen frem for at tvære rundt i det.

6. Er skadens omfang for stor, kommer du ikke uden om at skulle slibe. Slib med nænsom hånd det skadede område med meget fint sandpapir. Slib lidt ind over lakken ved siden af skaden. Du skal ikke slibe i bund til metallet. Overfladen skal føles jævn med den omgivende lak og gøres en anelse ru, så den nye lak kan binde.

7. Får du alligevel slebet for dybt og også fjernet grundmalingen, skal du påføre ny grundmaling enten med pensel eller spray. Påfør to gange med tørring imellem, og påfør derefter den nye lak.


8. Når du har slebet færdig, skal alt slibestøv fjernes. For at begrænse laktågen når du spraymaler, skæres en skabelon i pap eller avispapir. Skær papskabelonen i form som det område, der skal lakeres, men lidt større. Hvis du laver den af avispapir, klæbes den på med malertape.


9. Ryst spraydåsen grundigt i et minuts tid. Hold papskabelonen ca. 5 cm ud fra det område, der skal lakeres, og hold spraydåsen ca. 20 cm fra skabelonen. Spray behersket på ad flere omgange, indtil skaden ikke ses mere.


10. Hvis lakken begynder at løbe, skal al lakken fjernes med fortynder, og sprøjteprocessen gentages. Giv det nylakerede område en voksbehandling, men først når den nye lak er tørret helt igennem.

Karosseriområdets forfatter
Hos ask-alex.dk kan du finde svar på spørgsmål om alt mellem himmel og jord: biler, både, stueplanter og meget andet.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.