• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
3. marts 2021 - Toyota

Toyota introducerer brintbil

Det tager kun tre til fem minutter at tanke brintbilen.

Den nye Mirai har haft vokseværk. Anden generation Mirai er med sine næsten fem meter i længden blevet 85 mm længere end den første generation. Den nye Mirai har haft vokseværk. Anden generation Mirai er med sine næsten fem meter i længden blevet 85 mm længere end den første generation.

Toyota

 
Toyota introducerede for seks år siden verdens første dedikerede brintbil, Mirai, der betyder fremtid på japansk. Nu er den japanske mobilitetsgigant klar med en helt ny og markant forbedret anden generation af den forureningsfrie brintbil med et nyt forførende design, skarpe køreegenskaber og en rækkevidde på 650 km.

Det tager kun tre til fem minutter at tanke brintbilen fuldt op, og den eneste udledning fra Mirai under kørslen er rent vand. Prisen starter fra 499.990 kr., hvilket er over 100.000 kr. lavere end udgaven, den erstatter.
 
En helt ny og banebrydende bil, som renser luften under kørslen, og hvis eneste udledning er rent vand, indtager de danske veje. Toyota introducerer nemlig nu anden generation af brintbilen, Mirai, der er ny fra inderst til yderst og byder på en mere kompakt og effektiv brændselscellestak, som sammen med større brinttanke har øget rækkevidden til 650 km. Dermed løfter Toyota brintbilen og brændselscelleteknologien til nye højder.
 
Den nye Mirai har fået et helt nyt og nærmest forførende design og bliver bygget på samme, nye platform som topmodellen, Lexus LS, hos Toyotas luksusmærke. Det har dannet et solidt fundament for at kunne tiltrække kunder, der primært går efter en luksuriøs bil, der både ser godt ud og kører godt. At den samme bil så tilfældigvis også er en forureningsfri brintbil, vil blot være et ekstra plus, men altså ikke det primære, lyder det fra Yoshikazu Tanaka, der er chefingeniøren bag Toyota Mirai.
 
”Kunderne skal vælge Mirai primært fordi, den har et attraktivt design, der taler til følelserne, og fordi den har lige præcis de dynamiske køreegenskaber, der får smilet frem. Og altså ikke kun fordi det er en brintbil,” siger han.
 
Verdens første dedikerede brintbil
Mirai, der betyder fremtid på japansk, så for første gang dagens lys i Danmark i 2015 og blev dermed verdens første brintbil bygget udelukkende som brintbil helt fra bunden. Som verdens første dedikerede brintbil blev Mirai samtidig katalysator for den stigende globale opmærksomhed om, hvordan fremtidens forureningsfrie og bæredygtige brintbaserede samfund ville kunne opnås.
 
Der er på verdensplan solgt omkring 11.000 første generation Mirai, som blot har været begyndelsen til noget større. For med introduktionen af anden generation Mirai sætter Toyota fart på produktionen og forventer en tidobling af udbredelsen af brintdrevne køretøjer på verdensplan og i Europa i den kommende tid.
 
Høj effektivitet er et vigtigt parameter for brintbilen, og Toyota har med den nye Mirai øget rækkevidden med 30 procent sammenlignet med den første generation. Det er sket dels ved at øge kapaciteten i bilens brinttanke fra 4,6 til 5,6 kg, og dels gennem en mere effektiv brændselscelle, der producerer strømmen til bilens elmotor under kørslen. Rækkevidden på 650 km er derfor længere end de fleste andre forureningsfrie biler og endda med langt hurtigere optankning.
 
Kraftfuldt og karakteristisk look
Den nye Mirai fanger opmærksomheden med det samme, ikke mindst grundet det udvendige design med lave linjer, elegante proportioner, et strømlinet og stramt karosseri samt store 19” eller 20” alufælge, der alt sammen er med til at skabe et kraftfuldt og karakteristisk look.
Udover det fængslende design har Toyota fokuseret kraftigt på, at det skal være sjovt at køre og opholde sig i den nye Mirai. Derfor er kabinen udviklet til at fremstå både enkel og samtidig også som et moderne rum med en varm og behagelig atmosfære. Hovedelementerne i kabinen er derfor en 12,3” stor centralt placeret touchskærm og et instrumentpanel, som er rettet mod føreren. Derudover har den nye Mirai nu plads til fem personer i modsætningen til den tidligere Mirai med plads til fire.
 
Den nye Mirai er blevet gjort endnu mere vridningsstabil, og den nye platform har medført et lavere tyngdepunkt med positiv indvirkning på bilens styreevner og køreegenskaber.
 
Brintbilens hjerte, den såkaldte brændselscelle, hvor ilt fra luften og brint fra tanken mødes og omdannes til strøm og vand, er nu så kompakt, at der er blevet plads til den i motorrummet i stedet for som tidligere under forsæderne. Strømmen fra brændselscellen ledes hen til elmotoren, der er placeret på bagakslen, og som med en ydelse på op til 182 hestekræfter driver hjulene på den baghjulstrukne Mirai. Vandet fra brændselscellen, der faktisk er så rent, at man kan drikke det, drypper ud af udstødningsrøret som eneste udledning under kørslen.
 
Brintbil med vokseværk
Den nye Mirai har haft vokseværk. Anden generation Mirai er med sine næsten fem meter i længden blevet 85 mm længere end den første generation. Med en 140 mm længere akselafstand og 70 mm øget bredde har det bidraget til en rummeligere kabine. Samtidig er den nye Mirai 65 mm lavere, og den sænkede taglinje har i kombination med de lavere placerede brinttanke under gulvet og den lavere siddeposition reduceret bilens tyngdepunkt.
 
Toyotas ingeniører har desuden virkelig lagt sig i selen for at reducere den i forvejen meget støjsvage brændselscelle og elmotor til et hidtil uset lavt lydniveau. Da brændselscellen samtidig er flyttet helt væk fra kabinen og ud i motorrummet, og man desuden har foretaget et utal af lyddæmpende foranstaltninger både i komponenter og omkring kabinen for at mindske støj, er den nye Mirai nærmest et studie i larmende tavshed.
 
Det er snart 30 år siden, at Toyota begyndte udviklingen af brintbilen. Siden da er teknologien gjort både bedre og mere effektiv. Den største udgift ved en brintbil er bilens kraftværk, brændselscellen. Men også her er omkostningerne styrtdykket gennem årene, og den nye Mirai er ingen undtagelse. Derfor kan Toyota introducere den nye Mirai i Danmark med priser fra 499.990 kr., hvilket er over 100.000 kr. lavere end det, den første generation Mirai kostede.
 
Tre udstyrsvarianter
Man kan vælge mellem tre udstyrsvarianter. Allerede fra laveste udstyrsudgave, H3, byder Mirai på en perlerække af udstyr som fx 19” alufælge, fuld LED-lyspakke, adaptiv fartpilot med kurveregistrering, 12,3” multimedie touch skærm med satellitbaseret navigation, Apple CarPlay og Android Auto, bakkamera, JBL-lydanlæg med 14 højttalere, fjernstyring af klimaanlæg, kemisk luftfilter til rensning af luften og den seneste generation af Toyotas sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense, samt en hel masse andet.
 
Det er muligt at tilvælge en såkaldt Executive-pakke til H3-udgaven. I den særlige pakke følger bl.a. 360 graders panoramavisning, blindvinkel overvågning, baksensorer for tværgående trafik med bremsefunktion, LED High-forlygter med adaptiv fjernlysassistent, trådløs oplader til smartphone, varme i rattet og meget mere. Merprisen for H3 Executive er 40.000 kr.
 
Vælger man at gå all-in på alskens udstyr og ønsker den ultimative udstyrsforkælelse, får man i topudstyrsudgaven, H4, udover udstyret fra H3 og Executive-pakken også 20” alufælge, 3-zonet fuldautomatisk klimaanlæg, digitalt bakspejl, førersæde med hukommelse, head-up display i farver i forruden, panoramaglastag, armlæn med touch panel på bagsædet, sædevarme og ventilerede sæder både for og bag samt Toyota Teammate fuldautomatisk parkeringssystem, der er i stand til at parkere bilen for dig helt automatisk. H4-udstyrsudgaven har en merpris på 90.000 kr.
 
Med offentliggørelsen af priserne på den nye Mirai skyder Toyota dermed også salget af den nye Mirai i gang i Danmark. Salget sker med udgangspunkt i to nyoprettede brintcentre – ét i øst og ét i vest – hos Toyota-forhandleren Via Biler A/S i Valby i København og Højbjerg i Aarhus. Her vil man, så snart de første biler lander i Danmark i løbet af marts, både kunne høre meget mere om teknologien samt ikke mindst få en prøvetur i en af fremtidens forureningsfrie teknologier.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.