• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
26. juli 2010 - Ford

Ford Focus under pres

Den ny Ford Focus presses til det yderste på Østrigs højeste bjerg, Grossglockner.

Den ny Ford Focus testes blandt andet på Østrigs højeste bjerg, Grossglockner. Den ny Ford Focus testes blandt andet på Østrigs højeste bjerg, Grossglockner.

Ford
Ford Focus under pres
Den ny Ford Focus, som forventes til Danmark i begyndelsen af næste år, er den mest gennemtestede Focus nogensinde.
Den er blevet testet under ekstreme forhold på nogle af klodens mest ugæstfrie steder. Den er blevet kastet rundt på dybfrosne, arktiske søer, kørt til kogepunktet gennem glohede ørkener og presset med tungt læs op ad de stejleste alpestigninger. Alt sammen for at sikre, at den nye Ford Focus vil sætte helt nye standarder for robust pålidelighed - uanset hvad den bliver budt.

Lavt iltindhold gør det svært for motoren at yde det optimale
Højder påvirker biler på samme måde som mennesker. Luftens lave iltindhold gør det svært for motoren at yde sit optimale. Det er baggrunden for, at Ford gennem flere år har testet nye modeller på den naturskønne og dramatiske østriske vej, Grossglockner, højt oppe i Alperne. Grossglockner, som er opkaldt efter Østrigs højeste bjerg (3.798 m), er med sit snoede og stærkt kuperede forløb det ideelle sted at teste biler.
Og det er netop her Ford-ingeniøren Bernd Herweling tester den nye Focus.
"Vores opgave er at finde ud af, hvordan den nye Focus klarer at køre op og ned ad seriøse stigninger", forklarer Bernd Herweling.
Det første stræk af Grossglockner byder på én lang 12 procents stigning helt op til 2.400 meters højde. Heroppe er luften temmelig tynd, så motoren kommer på overarbejde. Den lange stigning giver os mulighed for at samle en masse data om, hvordan bilen reagerer på belastningerne.
 
Fuldt lastet bil presses over Østrigs højeste bjerg

I dag gælder det en temmelig godt kamufleret udgave af den nye Focus med den ligeledes nyudviklede 1,6 liters EcoBoost turbo benzinmotor. Bernd sidder bag rattet, mens makkeren, Markus Polle, sidder ved siden af med sin laptop og aflæser alle de data, der kommer fra den brummende motors indre. Fyldte plastic-dunke optager bagsædet - en ballast, der svarer til tre granvoksne passagerer.
Bernd presser Focus’en. Han kører mest i andet og tredje gear, men i nogle af hårnålesvingene må han helt ned i første. Han overhaler flere biler på vej op. Focus’en æder sig opad i højderne - meter efter meter - med god fart.

Pakker motoren ind for at holde på varmen
Sceneriet er storslået, men Bernd holder øjnene på vejen, som flere steder forsvinder i svimlende slugter. Ved toppen kører han ind på en lille rasteplads, slukker motoren og begynder at vikle et sejl rundt om motorhjelmen.
"Det er for at holde på varmen. Motoren skal være så varm som mulig for at stresse kølesystemet. Vi har mere end 100 elektroniske kanaler, som vi opsamler data fra. Det bliver til temmelig mange data, men det giver os også et ret præcist billede af, hvad der foregår og hvad Focus’en kan, og indtil videre går det godt", forklarer han..
 
Bremserne sættes på prøve på vejen ned

Efter en kort pause er det tid til at køre nedad igen. På vej op var det motoren og koblingen, der blev stresset, nu skal bremserne på overarbejde. Skilte langs vejen formaner bilister om at køre nedad i lavt gear for at spare bremserne, men Bernd vælger at bremse i sidste øjeblik før hvert eneste hårnålesving. Heldigvis har Focus’en fodfæste som en bjergged.
Tæt på bunden møder vi en anden ny Ford Focus på vej op med en stor, firhjulet trailer bagpå. Bernd forklarer, at den skal køre helt til toppen med en konstant fart på 30 km/t. Ved den hastighed er luftgennemstrømningen minimal, så motorens kølesystem bliver presset alvorligt.

Nødt til at finde bilens grænser

"Ved havets overflade kan denne bil, med denne motor, trække noget i retning af 1.500 kilo. Men heroppe, i den tynde luft og med seriøse stigninger, er det en anden sag", forklarer Bernd.
"Vi forsøger at presse Focus’en for at finde ud af, hvor meget vægt den rent faktisk er i stand til at trække op i højderne, ligesom det også er interessant at se, hvordan koblingen klarer gentagne starter på stejl vej og med tungt læs bagpå. Det er ekstreme tests, men vi er nødt til at bevæge os helt ud til grænserne. Hvis bilen klarer det, vi udsætter den for, vil den være i stand til at honorere alle de krav, vores kunder har til den", slutter Bernd Herweling.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.