Personbilsalget 2019
Salget af personbiler har været rekordhøjt i 2019.
De Danske Bilimportører
Salget af personbiler har været rekordhøjt i 2019. Der er sammenlagt blevet solgt 225.594 personbiler, hvilket er det højeste antal for et kalenderår nogensinde. Til sammenligning blev der i 2018 solgt 218.483 personbiler, hvilket er 3,3 procent færre end det samlede salg i 2019. Den forrige rekord var i 2016, hvor der blev solgt 222.818 personbiler.
Der har været flere perioder i 2019 som har været afgørende for det positive salg, blandt andet det høje personbilsalg i marts, hvor der samlet blev nyregistreret 26.316 personbiler.
”2019 har på mange områder været et skelsættende år for salget af danske personbiler. Hos De Danske Bilimportører er vi glade for det meget fine resultat for året og ikke mindst den positive udvikling, som vi har set gennem de seneste år. Tilliden hos forbrugerne og erhvervslivet har efter vores overbevisning været afgørende for den efterspørgsel som vi har set, og vi tror på en fortsat høj efterspørgsel i det nye år.” lyder det fra direktør fra De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.
I december 2019 har 15.495 personbiler fået nummerplade på, hvilket er en stigning på 11,4 procent, i forhold til december sidste år, hvor der blev solgt 13.908 personbiler.
Elbiler og plug-in hybridbiler
Salget af elbiler kommer i 2019 op på 5.524 elbiler. Det svarer sammenlagt til en stigning på næsten 4 gange så meget, som i 2018 hvor der blev solgt 1.545 elbiler.
I løbet af december 2019 er der kommet 906 elbiler på de danske veje, hvor det sidste december blev til 233 elbiler – omkring 3,5 gange så mange.
”Salget af elbiler tordner afsted. Det er der formentlig flere årsager til. Den primære årsag er, at danskerne har taget den grønne omstilling til sig og ønsker mere miljøvenlige biler. Derudover har der været en vis usikkerhed om hvorvidt afgiften for elbiler ville stige i 2020, og derfor har mange danskerne måske set sig nødsaget til at købe en elbil 2019 før afgiften kunne risikere at stige” fortæller direktør for De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.
I sidste øjeblik blev afgiftsstigning afværget, og bilafgifterne for de elektrificerede biler er i 2020 de samme som i 2019.
Grønne biler er ikke blot elbiler. Hos De Danske Bilimportører anser vi alle biler med en lav emission og ny teknologi, som miljøvenlige – herunder de såkaldte plug-in hybridbiler, dvs. biler som både kører på el og benzin.
Udbuddet af plug-in hybridbiler er vokset markant over den seneste årrække, og i 2019 har salget af plug-in hybrider nået nye højder. Der er i 2019 blevet solgt 3.885 plug-in hybridbiler, hvilket er en stigning på 24,2 procent i forhold til sidste år. Sidste år blev der solgt 3.127 plug-in hybrider, hvilket i forvejen var et stort spring i forhold til de 620 som blev solgt i 2017.
I december har 262 plug-in hybrider fået nummerplade på. Det er en næsten en tredobling i forhold til salget i december 2018, hvor der blev solgt 99 plug-in hybridbiler.
”Salget af plug-in hybridbiler er for alvor slået igennem på det danske marked. Den positive udvikling kan skyldes, at markedet generelt er ved at være modent til nye og mere miljøvenlige løsninger. Plug-in hybridteknologien er en fornuftig trædesten i den grønne omstilling, da frygten for at løbe tør for strøm ikke eksisterer og samtidig får man mulighed for at blive fortrolig med el-teknologien. Det er altså en teknologitype, der passer til manges mobilitetsbehov i hverdagen.” uddyber direktør for De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.
Nedenfor fremgår en top 3 over de bedst solgte mærker i perioden 1. januar – 31. december 2019, inden for drivkrafttyperne el og plug-in hybrid.
Fordelingen mellem drivmidler
Andelen af elbiler blev i 2019 på 2,4 procent af det samlede personbilssalg – den bedste andel hidtil, om end fortsat meget lav.
Tilsvarende for plug-in hybridbiler blev andelen i 2019 på 1,7 procent, ligeledes den bedste hidtil.
Det er dog for begges vedkommende, andele som i de kommende år vil vokse, idet bilindustrien allerede har bindende ”klimamål” og skal levere en halvering af CO2 udslippet fra de nye biler i 2030.
Segmenter
Det mindste segment (mikro) og de større familiebiler (MPV-klassen) er aftagende i andel, mens segment lille og mellemklassen er stabile, endog med en lille pil op. De store biler har haft en lille fremgang.
Den største vækst er i SUV segmentet, hvor også de mange såkaldte crossovers er kategoriseret. Danskerne er begyndt at kunne se fordelene ved en lidt højere bil. 73 procent af de SUV’er, som er blevet solgt, er i segmentet små og mellemstor, hvilket betyder at de er samme størrelse som en almindelig familiebil, blot lidt højere.
Der er flere karakteristika for de moderne SUV’er, der gør dem til et populært valg. Det er blandt andet en højere indstigning end i en typisk hatchback eller sedan, hvilket giver føreren gode oversigtsforhold fra bilen og følelsen af mere plads. I nogle af de større modeller er der mere rummelighed, og der er mange forskellige modeller at vælge imellem.
Det samlede billede er således, at de danske bilkøbere har anskaffet sig lidt større biler, men at vi fortsat kører rundt i markant mindre biler end i vores nabolande. En tredjedel (34 %) af salget udgøres stadig af mikro- og små biler.
”Det er ikke underligt at vi ser denne udvikling i salget af de forskellige segmenter. Salget af mikrobiler er faldet og med den bedre forbrugerøkonomi og de seneste afgiftslettelser, har familierne fået mulighed for at anskaffe en bil som i højere grad passer til deres behov, men fortsat fornuftig – det er jo ikke de store SUV’er men fornuftige mindre ”cross- overs” som sælges i det danske SUV-segment” fortæller direktør for De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.
Leasing
For hele året er leasingandelen på 43 % af det totale salg, hvilket er lidt over niveauet sidste år, hvor leasingandelen var på 39 %.
Erhvervsleasing står for 30 % af årets samlede salg, mens privatleasing står for knap 13 % ud af det samlede salg. Fordelingen mellem leasing til erhverv og privat er hhv. 71 % og 29 %.
De private forbrugere står for 59 % af de totale anskaffelser (køb samt privatleasing), mens erhvervet står for de resterende 41 %. De private leasede i 2019 ca. 21 % af de biler som de private anskaffede sig. I år 2018 udgjorde de private leasede 16 % og i de to år forinden (2016 og 2017) udgjorde det ca. 21-22%.
”Der er ingen tvivl om at fremtidens ”ejerskab” i høj grad vil omfatte leasing, men ligeledes forskellige former for lejeordninger og adgang til bil og mobilitet” udtaler direktør for De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.
Top 3 personbiler i december 2019
Det bedst sælgende mærke i december var Volkswagen, der indtager en førsteplads med 2.545 biler. På en andenplads befinder Peugeot sig med 1.208 biler, og på en tredjeplads ligger Renault med 1.037 solgte biler.
Førstepladsen denne måned går til Tesla Model 3 med 587 solgte biler. På andenpladsen ligger Volkswagen Passat med 546 nye biler, og på en tæt tredjeplads finder vi Nissan Qashqai, der har solgt 543 styks.
Top 3 personbiler i 2019
Volkswagen er det bedst sælgende mærke i 2019, og de har sammenlagt solgt 31.107 biler i løbet af året. Peugeot indtager andenpladsen med 19.140 solgte eksemplarer, og til sidst Toyota ryger op på en tredjeplads, efter at der er blevet nyregistreret 17.332 biler.
Nissan Qashqai er den mest solgte model, både på måneden men også for år til dato. For året har Qashqai’en solgt 7.325 biler. På en andenplads ligger Citroen C3, som også har været en populær bil i år. Der er sammenlagt blevet solgt 6.914 C3’ere i løbet af 2019 og til sidst ligger Peugeot 208 der sammenlagt har solgt 6.852 biler.
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.