• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
20. oktober 2009 - Bilpriser.dk

Diesepartikelfiltre virker

Partikelfilteret renses, hvis man husker at tage en tur på motorvejen i ny og næ.

Værkfører H. Nielsen viser det filter, Bilpriser.dk's journalist har fået på sin Octavia. Værkfører H. Nielsen viser det filter, Bilpriser.dk's journalist har fået på sin Octavia.

Af Finn Arne Hansen, Bilpriser.dk
Partikelfiltre virker
En voldsom diskussion om eftermonterede partikelfiltre er blusset op, efter at DR har offentliggjort undersøgelser fra udlandet, som angiveligt viser, at kun 2-3 procent af partiklerne opfanges af et eftermonteret partikelfilter på en personbil med dieselmotor. Diskussionen er blevet skærpet af, at Venstres skatteordfører Torsten Schack Pedersen til Motormagasinet.dk i dag udtaler, at politikerne ikke regner med, at bilisterne vil eftermontere filtre, og at de millioner af kroner, den ny straf-skat på 1.000 kr.om året per bil uden filter vil indbringe, skal bruges til at finansiere den nyeste skattereform med. Desuden skriver samme blad, at der slet ikke findes eftermonterings-filtre til alle biler! Så mange er tvunget til at betale straf-skatten.

98 procent af partiklerne udstødes igen
Kritikken fra de tyske, hollandske og schweiziske forskere går på, at partiklerne ganske vist fanges i de såkaldt åbne filtre, som de eftermonterede filtre er. Men 98 procent af dem udstødes senere. Holland har derfor droppet tilskud til partikelfiltre på lastbiler.
Hos Škoda i Danmark, der har haft filtre på sine biler i 2 år, og som for nylig som nogle af de første sendte eftermonterings-partikelfiltre på markedet til 7.000 kr. inklusive montering – en pris, der meget snart sænkes markant – er man på grund af debatten straks er gået i gang med at indhente materiale fra blandt andet koncernhovedkontoret i Tyskland. Materialet skulle gerne modbevise påstandene fra forskerne, der måske har studeret virkningen af ældre filtre, fortæller eftermarkedschef Børge Jørgensen. Man kan nemlig slet ikke genkende de tal, som forskerne er kommet med:
”Hvis man sætter et partikelfilter på en Škoda med Euro 3-godkendelse, bliver 70 procent af partiklerne opfanget. Med Euro 2 er det endnu mere. Det betyder, at man kan få den grønne Euro 4-mærkat og blandt andet få lov til at køre i Berlin”, siger han.

Dieselbiler kører for mange korte ture

Børge Jørgensen tror, at problemet ligger i, at mange dieselbiler ikke køres rigtigt:
”Filteret regenererer allerede ved 200 grader C, så en rask tur på motorvejen en gang imellem vil sørge for at rense det. Men for mange kører kun korte ture i byen. Af samme grund anbefaler vi ikke dieselbiler til hjemmeplejen. De har 40 stop om dagen og kører kun 80 km på en dag. Kommunerne insisterer på at købe dieselbiler, men så burde de sørge for, at en medarbejder tog den ud på motorvejen en gang om måneden”, siger han.

Penge op af lommen eller en god investering i miljø?
Så her står diskussionen nu: Imod eftermontering af partikelfiltre taler udgiften på formentlig 5.000-6.000 kr. og risikoen for at være til grin, fordi filteret ikke virker.
For eftermontering taler den sparede straf-afgift på 1.000 kr. om året, et mindre værditab på sin bil, visheden om at skåne miljøet for dieselpartikler ved korrekt kørsel samt muligheden for at køre i de tyske og italienske miljøzoner.
Hvordan man får godkendt sin bil med partikelfilter, har Færdselsstyrelsen endnu ikke forklaret. Men alt tyder på, at filtre, der er godkendt i Tyskland, vil blive godkendt i Danmark. Og at man sikkert skal forbi en synshal og derefter et motorkontor for at få noteret i registreringsattesten, at bilen ikke skal udsættes for straf-skat.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.