• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
20. august 2009 - DASU

Unge kører bedst

Efter et DASU-kørekursus kan unge køre bil bedre end de fleste.

Fra et af DASU's tidligere kørekurser for unge: Foto: Jens Færgemann, DASU. Fra et af DASU's tidligere kørekurser for unge: Foto: Jens Færgemann, DASU.

DASU
DASU gør unge til bedre bilister
Racerkørere er bedre til at køre bil end de fleste, og i en sønderjysk motorklub har et kørekursus for unge med racerkørere som instruktører været en så stor succes, at de relativt urutinerede bilister nu kører mere sikkert end danskerne som helhed. Nu skal kurset udbredes til hele landet.
Kurset supplerer de muligheder, som Dansk Automobil Sports Union allerede giver unge for at få stillet trangen til at ræse ud – vel at mærke uden at det koster en herregård.

Unge overvurderer egne evner som bilist
Der går sjældent en weekend, uden at vi hører om unge, der er blevet dræbt eller hårdt kvæstet i trafikken. Unge, der med et splinternyt kørekort i hånden har overvurderet egne eller bilens evner og som derfor sætter ikke bare sin egen, men også alle vi andre trafikanters liv og førlighed på spil.
Uheldene sker desværre så ofte, at nyheder om eneulykker, hvor unge mænd i løbet af weekenden kører galt på grund af for høj fart højst fylder fem linjer langt inde i mandagens aviser.
Eksperter og politikere diskuterer igen og igen, hvad man kan gøre for at få disse unge vanvidsbilister til at lette på gassen, men ingen af mange velmente og gennemtænkte forslag synes at have den store effekt.

Fart med fornuft i Sønderjylland

I Sønderjylland viser den lokale motorklub, Motor Sport Sønderjylland, at der rent faktisk er noget at gøre ved de unge mænd med alt for meget benzin i blodet. På fjerde år afvikler klubben med stor succes kurset ”Fart med fornuft”, hvor nogle instruktører med en racerkører i spidsen får de unges øjne op for, hvor grænserne går, når de træder sømmet i bund.
De unge, urutinerede bilister lærer – i deres egen bil og under sikre forhold på en racerbane - at bedømme kurver, at bremse ned før sving og komme helskindet gennem svingene med forskellige hastigheder. Kort fortalt alle de ting, som en dygtig racerkører kan. Udover den praktiske del indeholder kurset også en teoretisk del, hvor deltagerne blandt andet konfronteres med en person, der er blevet kvæstet i trafikken.
Efter at have gennemført kurset får de unge en betydelig rabat på bilforsikringen, hvis de tegner den i et lokalt forsikringsselskab, som motorklubben samarbejder med i denne forbindelse. Ofte er rabatten større end det, kurset koster den enkelte.


Kursisterne kører bedre end gennemsnittet
Indtil nu har mere end 500 unge gennemført kurset. En undersøgelse viser, at de unge, der har deltaget i kurset, ikke alene kører bedre end andre unge med lige så lidt erfaring bag rattet som dem selv. Kursusdeltagerne kører mere sikkert og har færre uheld end den gennemsnitlige, danske bilist!
Det er i sandhed opsigtsvækkende resultater, som kursisterne opnår efter bare halvanden dag i selskab med blandt andre en racerkører.

Vil gøre ordningen landsdækkende

Nu forsøger bilsportens hovedorganisation, Dansk Automobil Sports Union (DASU), ved hjælp af sine medlemsklubber at gøre kurset landsdækkende, så alle danske bilister får glæde af de evner, som danske racerkørere har bag rattet af en bil.
DASU er allerede i gang med at finde samarbejdspartnere til afvikling af kurserne. DASU’s mange klubber i hele landet råder over masser af frivillige, der har stor erfaring med at lave arrangementer, hvor det drejer sig om at køre hurtigt under sikre forhold. Derfor er udfordringen i første omgang at finde egnede steder til de forhåbentligt mange kurser, og her ser DASU først og fremmest på de eksisterende motorbaner og køretekniske anlæg.

Kør stærkt under sikre forhold
De landsdækkende kurser bliver et supplement til de aktiviteter, som DASU’s 90 klubber laver året rundt i hele landet. DASU er godt nok DTC og Jan Magnussen, men bilsporten har også masser af tilbud til dem, der vil i gang med motorsport, uden at det koster ret meget – hverken tid eller penge.

En bil og en styrthjelm er nok til street race
Streetrace er et af tilbuddene til dem helt uden motorsportsmæssige forudsætninger. Streetrace er light-versionen af dragrace, hvor det drejer sig om at køre en given strækning hurtigst muligt. I streetrace er strækningen 201 meter, og i de løb, DASU’s klubber arrangerer, kan deltagerne stille op i en almindelig gadebil, blot de tager en styrthjelm på.

Også klubrally er lige til at gå til
Næsten lige så nemt er det at køre klubrally - indgangsdisciplinen i rallysporten. Rally er kendetegnet af, at der er to i bilen - en første- og en andenkører - samt at løbene køres på afspærrede veje eller industriarealer.
Klubrally kan også køres i almindelige, indregistrerede personbiler, men før kørerne slippes løs, skal de gennemgå et kort kursus med både teori og kørsel i bilen. Ofte arrangerer DASU’s klubber kursus før et løb, så man kan tage kurset og køre løb lige efter.
Nogle klubber har en bil, som man kan leje på dagen, og en styrthjelm kan man sikkert låne, så her er et kørekort nok til at komme i gang med at køre organiseret race.

Folkerace er den billigste måde at køre banerace på
Folkerace er den nemmeste og billigste måde at køre baneløb på. Folkerace er den officielle udgave af Zulu Djævleræs, men i de løb, som DASU arrangerer, er der dog ikke noget med campingvogne, badebolde og øldåser. Folkerace køres på baner bestående af både fast og løst underlag. En fast del af folkerace er den såkaldte budrunde efter alle løb. Her kan man for kr. 100 pr. bud byde på de biler, der lige har kørt race, og alt efter klasse skal ejeren sælge sin bil for kr. 5.000,- eller kr. 8.000,-.
Efter et teoretisk kursus må man træne på banerne. Vil man køre løb, skal man også bestå en praktisk prøve.

Prøv folkerace ved åbent hus-arrangementer

En gang om året er der åbent hus på årets folkeracebaner, og her kan alle helt gratis få en tur i passagersædet. Man kan også - mod et mindre gebyr - få lov at køre selv.
Er det asfaltbanerne der trækker, kan man begynde med Youngtimer eller 1600 Challenge.
I Youngtimer skal bilerne være mindst femten år gamle - det holder prisen nede, så her kan du sammen med et par kammerater køre race for mindre end kr. 20.000. Jævnbyrdigheden sikres ved, at deltagerne inddeles i klasser alt efter forholdet mellem bilens vægt og antallet af hestekræfter.
1600 challenge er begynderdisciplinen for nutidige racerbiler. Her konkurrerer deltagerne i biler, der - bortset fra sikkerhedsudstyret - ikke er meget forskellige fra standardbiler.

Start med en gokart og bliv den ny Schumacher
Gokart - eller karting - er sporten, hvor kørere som Ayrton Senna, Michael Schumacher og de fleste af de største lærte at køre race. Karting køres i et hav af klasser, så der er plads til alle uanset ambitionsniveau og pengepung.
Man behøver ikke bestå en prøve, hvis man bare vil snuse til sporten og prøve at køre en racerkart, eller hvis man vil nøjes med at træne uden at køre løb.
I nogle klubber kan man låne eller leje en kart samt hjelm og køredragt, så man ikke behøver at gøre de store investeringer for at finde ud af, om sporten er noget for en.

Nyt: Track days i Danmark og Sverige
Uden for DASU’s regi findes også det, der hedder track days. Efter udenlandsk forbillede er det arrangementer, hvor man kører i sin personbil på en racerbane. Forskellige arrangører afholder track days på nogle af de danske racerbaner samt på nogle af de svenske, der ligger i nærheden af Danmark.

Dansk Automobil Sports Unions aktiviteter giver altså masser af muligheder for at ræse af under ordnede forhold og uden, at det behøver koste ret meget. Det står der mere om på DASU’s hjemmeside www.dasu.dk


BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.