Motorolier
Olieguide - God smørelse er en fornuftig investering
Det gør en motorolie
Den vigtigste opgave for en moderne smøreolie er at smøre vitale motordele og derved forhindre slid. Derudover udfører den andre opgaver: Den holder motoren ren indvendig, leder varme væk, forhindrer rust og tætner mellem cylindre og stempler, hvilket er med til at opretholde kompressionen i motoren.
Din bils instruktionsbog kan fortælle dig præcis, hvilke krav og specifikationer din motors olie skal leve op til.
Lyser olielampen betyder det, at din bil skal have påfyldt olie nu. Det er ikke som at løbe tør for benzin, løber du tør for olie, kan det betyde et kostbart motorhavari.
Viskositet betyder tykkelse
En olies tykkelse kaldes viskositet. Den fortæller ikke noget om kvaliteten, men om oliens egenskaber til at flyde ved forskellige temperaturer. En tyndere olie giver hurtigere smøring ved koldstart, mens en tykkere olie giver beskyttelse ved høje temperaturer. En såkaldt multigrade (multi-viskositet) olie, giver en rigtig god beskyttelse ved både koldstart og ved driftvarm motor om sommeren.
Herover ser du to forskellige motorer, som er påfyldt olie med forskellig olietykkelse (viskositet). Vi ved, at de første sekunder efter koldstart er kritiske for motorer. Hurtigere smøring giver meget mindre slid på motoren og derfor længere levetid. Ved en koldstart om vinteren giver en tyndere olie hurtigere smøring af alle motorens dele. En tykkere olie vil selv efter 20 sekunder ikke være nået frem til kritiske dele som for eksempel knastaksler og ventilmekanisme - som vist på tegningen. Er olien for tyk, kan du opleve, at de hydrauliske ventilløftere støjer en del (klikkelyde), før de får tilstrækkelig smøring.
Mineralsk og syntetisk olie
Grundlæggende findes der to slags olier: mineralske og syntetiske. Mineralske olie er baseret på raffineret råolie og har sine klare begrænsninger - specielt i kulde - blandt andet træg start og knap så god smøring. Fuldsyntetisk olie er derimod kemisk behandling af baseolien, hvilket giver fantastiske smøreteknsike egenskaber i både kulde og varme. Den mest solgte type motorolie er imidlertid en blanding af mineralske og fuldsyntetisk olie. Den kaldes ofte delsyntetisk eller syntetisk baseret olie.
Sommer- og vinterolie
Der er ikke længere nødvendigt, at bruge olie efter årstiden. En moderne syntetisk motorolie er konstrueret til brug både sommer og vinter. Den optimale motorolie for dig er derfor en fuldsyntetisk olie. Den er noget dyrere end en mineralsk type, men giver mindre slid og en bedre totaløkonomi, da den blandt andet reducerer brændstofforbruget på grund af reduceret friktion.
Tjek oliestanden for hver 1.000 kilometer
Det er normalt, at bilmotorer forbruger olie. Det gælder også for nye motorer, som - afhængigt af bilmærke - typisk bruger fra en halv til en hel liter olie per 1000 kilometer. For at undgå, at din motor løber tør og dermed brænder sammen, anbefales det at tjekke oliestanden for hver 1.000 kilometer. Og husk det er altid en god ide at have en liter olie i bagagerummet på bilen, hvis der skal toppes op.
Olieskiftsinteval
Olieskiftsintevalet afhænger af din måde at køre på.
Nogle kørselsformer belaster motoren mere end andre. For eksempel, hvis du typisk kører kortere ture på mindre end otte kilometer, kører ved temperaturer under fem grader, kører meget i kø og i tomgang, kører med campingvogn eller anhænger.
Hvis du typisk kører under forhold som ovenstående, anbefales det at skifte olie mellem dine servicebesøg på værkstedet.
Under normale omstændigheder bør intevalet mellem olieskiftet være på 10.000 km for mineralske og 15.000 km for fuldsyntetiske.
Kilde: Castrol
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.