• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
24. oktober 2017 - Audi

Ny Audi A7 Sportback

Audi A7 Sportback lander i Danmark til foråret 2018.

Marc Lichte præsenterede den nye Audi A7 Sportback ved verdenspremieren den 19. oktober 2017. Marc Lichte præsenterede den nye Audi A7 Sportback ved verdenspremieren den 19. oktober 2017.

Audi

Audi har netop præsenteret den nye A7 Sportback på det nye Audi Design Center i Ingolstadt. A7 Sportback repræsenterer i særlig grad Audis nye designsprog og indfrir de designmæssige forventninger, der blev skabt med prologue-konceptbilerne.

Den firedørs coupé sætter med sin progressivitet standarden i luksusklassen og tilfører en ny gran turismo stil – med en dynamisk linjeføring, en gennemført digitalisering, en sportslig køreoplevelse og et variabelt pladskoncept.

Det udvendige design
A7 Sportbacks udvendige design repræsenterer et nyt designsprog, som Audi præsenterede med prologue-konceptbilen og satte i serieproduktion med den nye Audi A8. Med de store flader, skarpe kanter og de atletisk spændte linjer signalerer A7 dynamik og progressivitet fra alle vinkler. Ved forenden formidler den i forhold til Audi A8 bredere og lavere placerede singleframe-grill, de smalle forlygter, de markant udformede luftindtag og den lave forvogn indtrykket af en gran turismos sportslighed.

Audi A7 Sportback er en atletisk skulptur med en lang motorhjelm, lang akselafstand og korte overhæng. Markante konturer fremhæver fælgene, der måler op til 21”, og skaber en relation til Audis quattro-gener. Silhuetten bliver defineret af den dynamiske taglinje, der falder skarpt mod bagenden. Fire tal indrammer den store coupémodels sportslige karakter: Den er 4.969 mm lang, akselafstanden er 2.926 mm, og den er 1.908 mm bred – men kun 1.422 mm høj.

Ligesom for forgængermodellen giver bagenden associationer til en yacht. Den lange bagklap slutter i en markant og elegant kant og integrerer en spoiler, der kører automatisk ud ved 120 km/t. En smal lysstribe – et gennemgående designmæssigt kendetegn for Audis topmodeller – forbinder baglygterne med hinanden, hvis baglys består af 13 vertikale segmenter. Ved oplåsning og låsning af dørene vises der hurtige lysanimationer i baglygterne og forlygterne, hvilket iscenesætter den store coupémodels dynamik, selv mens den holder stille.

Interiøret
I interiøret smelter design og teknologi sammen på en unik måde. Kabinen i den nye Audi A7 Sportback har et reduceret og rent formsprog og hviler i en balance af spænding og coolness. Den horisontale linjeføring og det slanke instrumentpanel skaber en luftig pladsfornemmelse. Midterkonsollen, der orienterer sig mod føreren, understreger gran turismoens sportslige karakter. Fire væsentlige mantraer præger interiørkonceptet: progressivitet, sportslighed, intuitivitet og kvalitet.

Det øverste 10,1” display (ifm. MMI Navigation plus) er vendt mod føreren. Med dets black panel-look er det i slukket tilstand stort set integreret usynligt i instrumentpanelet – indrammet i en grafitgrå aluminiumsbøjle. Og det bærende element danner sin egen geometriske skulptur. Displayets brugerflade bliver vist, så snart bilen åbnes.

MMI touch response-betjeningssystem
Den nye Audi A7 fortsætter konsekvent digitaliseringsstrategien fra A8. Kabinens arkitektur indgår i et perfekt samspil med Audis nye MMI touch response-betjeningskoncept. Det erstatter dreje-/trykknappen og de konventionelle knapper, der var i forgængermodellen, med to store berøringsdisplays i høj opløsning.

På det øverste display betjener føreren bilens infotainment. Det nederste display, der er placeret på den asymmetriske konsol til midtertunnelen og er 8,6” stort, giver adgang til klimaanlæg, komfortfunktioner og angivelse af tekst. I denne forbindelse kan håndleddet hvile på den brede gearvælger til den automatiske gearkasse.

Som ekstraudstyr fås et head-up-display, som projicerer vigtige informationer op på forruden. Sammen med MMI Navigation plus leveres Audi virtual cockpit med et 12,3” display.
Betjeningskonceptet i MMI touch response med mærkbar og akustisk tilbagemelding kan betjenes intuitivt ligesom en smartphone: Når fingeren udløser en funktion, hører og mærker brugeren et klik som bekræftelse. Med sin logiske og flade menustruktur giver systemet hurtig adgang til diverse bilfunktioner og kan personaliseres med konfigurerbare og flytbare favoritknapper.

Audi AI-systemerne

Med AI-knappen aktiverer føreren Audi AI-remote parkpilot og Audi AI-remote garagepilot, der introduceres i løbet af 2018. De styrer selv den nye A7 Sportback ind i en parkeringsbås eller garage og ud derfra igen. Inden det sker, kan føreren stige ud og starte funktionen på sin smartphone via myAudi-appen. For at overvåge denne manøvre skal føreren holde Audi AI-knappen inde permanent. Den centrale førerassistentstyreenhed beregner på basis af en fusion af sensordata konstant et billede af omgivelserne. Til dette anvender den data fra et omfattende sensorsæt. Afhængigt af udstyret omfatter det op til fem radarsensorer, fem kameraer, tolv ultralydssensorer og en laserscanner.

Ud over Audi AI-systemerne er der i den nye A7 Sportback i alt 39 førerassistentsystemer, der aflaster føreren. De er inddelt i tre pakker: Audi AI-assistentpakken Parkering (løbende indførelse fra 2018), assistentpakken City med den nye vejkrydsassistent og assistentpakken Tour. Sidstnævnte omfatter blandt andet effektivitetsassistenten, der understøtter en brændstoføkonomisk kørsel, og den adaptive kørselsassistent, der supplerer den adaptive fartpilot med understøttende styreindgreb for at holde bilen i vognbanen. Alle førerassistentsystemer har optimerede regelmekanismer.

Køredynamik og langturskomfort
Den nye A7 udbygger sin syntese af sportslighed og komfort yderligere. Med den dynamiske firehjulsstyring (ekstraudstyr), den nye elektroniske undervognsplatform – den centrale styreenhed til undervognen – og den videreudviklede luftaffjedrede undervogn øges bilens adræthed, manøvredygtighed og komfort. Dermed bliver A7’eren til den perfekte gran turismo, der agerer dynamisk og adræt på landeveje med mange sving og på samme tid også komfortabelt på lange ture på motorvejen.

I forhold til undervognsopsætningen kan kunden vælge mellem fire varianter: en konventionel undervogn med stålfjedre, en 10 mm sænket sportsundervogn, elektronisk reguleret støddæmpning og adaptive air suspension med niveauudligning.

Topnyheden i undervognsområdet er den dynamiske firehjulsstyring. Den kombinerer en direkte og sportslig styrerespons med suveræn kørselsstabilitet og fjerner dermed den klassiske konflikt mellem adræthed og komfort. På bagakslen drejer et spindeldrev hjulene med op til fem grader. Ved lave hastigheder styrer de i modsatte retning af forhjulene og øger den store coupémodels adræthed yderligere – fx ved parkeringer. Derved reduceres vendediameteren med 1,1 m, når rattet er drejet maksimalt. Fra 60 km/t styrer bagakslen i samme retning, hvilket øger kørselsstabiliteten ved kørsel ligeud og ved vognbaneskift.

Sportsdifferentialet, der fås som ekstraudstyr, øger dynamikken yderligere: Det fordeler trækkraften aktivt mellem baghjulene og supplerer dermed quattro-firehjulstrækket. Ligesom den dynamiske firehjulsstyring, den regulerede støddæmpning og adaptive air suspension er sportsdifferentialet integreret i den elektroniske undervognsplatforms reguleringer.

Mildhybridsystem
Alle motorer i den nye A7 Sportback er som standard udstyret med et nyt mildhybridsystem (MHEV), der øger komforten og effektiviteten. I forbindelse med V6-motorerne arbejder systemet med et 48-volts primært ledningsnet. En remstartergenerator (RSG) arbejder her sammen med et litium-ion-batteri og opnår ved deceleration en rekuperationseffekt på op til 12 kW. Ved hastigheder mellem 55 og 160 km/t kan den firedørs coupé rulle i påløb med standset motor og herefter starte komfortabelt igen ved hjælp af remstartergeneratoren.
Start-stop-funktionen er blevet udvidet markant og virker fra 22 km/t. I forbindelse med det standardmonterede frontkamera sker genstarten af motoren ved stilstand forudseende, så snart det forankørende køretøj sætter i gang. Ved reel kørsel reducerer MHEV-teknologien brændstofforbruget med op til 0,7 l pr. 100 km.

Den nye Audi A7 Sportback introduceres i første omgang med en 3.0 V6 TFSI motor. Den klangfuldt underspillede V6 turbo producerer 250 kW (340 hk) og 500 Nm, hvilket giver den 4-dørs coupe en tophastighed på 250 km/t og får den til at sprinte fra 0 til 100 km/t på 5,3 sekunder. 3.0 TFSI motoren er kombineret med en syv-trins S tronic dobbeltkoblingsgearkasse. Dens quattro firehjulstræk benytter den effektive ultrateknologi, der aktiverer baghjulstræk efter behov. Yderligere seks- og firecylindrede motorer, både benzin og diesel, følger kort tid efter produktionsstart.

Karrosserikonceptet
A7 Sportback samler det bedste af alle verdener med en Coupés design, en Limousines pladsforhold og en Avants fleksibilitet. Kabinekonceptet i A7 Sportback imponerer med mere plads og mere siddekomfort – og det til trods for en endnu mere dynamisk forløbende taglinje: I forhold til forgængermodellen er kabinens længde vokset med 21 mm, hvilket giver mere benplads bagi. Endvidere er bagsædepassagerernes hovedhøjde forbedret. Den elopvarmede forrude og viskerne med integrerede sprinklerdyser er nye features, der er med til at øge komforten.

Karrosseriet med dets blandede konstruktion af stål og aluminium bidrager i betydelig grad til mere køredynamik og større kørekomfort. For så vidt angår karrosseristivhed, aeroakustik og aerodynamik, opnår den firedørs coupé resultater, der ligger helt i top. Gran turismoen forkæler sine passagerer med en forbedret akustisk komfort og, takket være en mesterlig aerodynamik, minimal vindstøj.

Audi A7 Sportback ruller af samlebåndet på fabrikken i Neckarsulm og lander i Danmark til foråret 2018.

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.