• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
4. juni 2015 - FDM Presse

Afgifter på sikkerhedsudstyr skal fjernes

FDM er enige med de danske bilejere

FDM Pressemeddelelse

Et stort flertal blandt danske bilejere ønsker at få fjernet de afgifter, der er på sikkerhedsudstyr i dag. Det viser en ny undersøgelse. Afgifter på sikkerhed er uforståelige, mener FDM.


Hvor bilers sikkerhedsudstyr indtil for bare få år siden begrænsede sig til sikkerhedsseler, airbags og ABS-bremser tager sikkerhedsudstyret i nye biler i disse år et kvantespring med bedre trafiksikkerhed og færre dræbte og tilskadekomne til følge. Det kan f.eks. være en automatisk nødbremse, der selv bremser bilen, eller et system, der advarer om biler i de blinde vinkler.

Høje danske afgifter betyder imidlertid, at meget af udstyret fravælges, når danskerne køber ny bil. Men spørger man de danske bilejere, bør al bilens sikkerhedsudstyr være fritaget for registreringsafgift. I en ny undersøgelse, FDM har foretaget, er hele 88 procent af de adspurgte enten meget enige eller enige i, at alt sikkerhedsudstyr bør afgiftsfritages.

”Vi ved, at sikkerhedsudstyret i nye biler gør en afgørende forskel i forhold til at afværge eller mindske skaderne ved trafikulykker. Derfor er det også uforståeligt, at man i Danmark vælger at beskatte udstyret med op mod 180 procent. Ikke mindst når man samtidig har en ambition om at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken,” siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

Hvor meget dyrere den danske registreringsafgift gør noget af det nye sikkerhedsudstyr, illustreres af, at en automatisk nødbremse til eksempelvis en Citroën DS3 koster 10.000 kroner, hvoraf de 6.428 kroner er afgifter, mens en adaptiv fartpilot, der tilpasser afstanden til den forankørende bil, til en VW Golf koster 9.696. Her er de 6.233 kroner ren afgift.

At det netop er registreringsafgiften, der afholder mange fra at tilkøbe sikkerhedsudstyr, fremgår også af undersøgelsen. Hele 84 procent svarer, at de i høj grad eller i nogen grad vil tilkøbe mere sikkerhedsudstyr, hvis de skulle købe ny bil, og afgiften blev fjernet. Tilsvarende svarer kun 1,7 procent, at det ingen betydning vil have ved deres bilkøb.

”At sikkerhedsudstyr i dag er afgiftsbelagt på lige fod med læderindtræk og klimaanlæg, har vi svært ved at se fornuften i. Dermed bliver det hurtigt så dyrt, at mange vælger ikke at tilkøbe det. Konsekvensen er, at udstyr, som kunne være med til at gøre biler mere sikre for alle i trafikken, styrer uden om Danmark. Hvis politikerne virkelig vil højne trafiksikkerheden, bør de fjerne afgifterne på sikkerhedsudstyret,”
siger Thomas Møller Thomsen og tilføjer:

”Det bør ske som led i en grundlæggende reform af bilafgifterne. Vi skal væk fra den værdibaserede afgift og i stedet betale afgift efter bilens miljø- og sikkerhedsmæssige egenskaber, og det skal gerne være på et lavere niveau end i dag.”


Undersøgelsen er lavet af Voxmeter for FDM blandt 1.011 danske bilejere.

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.