• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
23. november 2011 - FDM

Større krav i crashtest

Fra årsskiftet skærpes kravene i Euro NCAP crashtest.

Fra årsskiftet skærpes kravene, så det bliver sværere at opnå de maksimale fem stjerner. Fra årsskiftet skærpes kravene, så det bliver sværere at opnå de maksimale fem stjerner.

FDM

Bliver sværere at få fem stjerner
Fjerde kvartal har budt på travlhed hos det europæiske crashtest samarbejde Euro NCAP, som FDM er en del af. Årsagen er udsigten til skrappere krav, der fra årsskiftet gør det sværere at opnå de maksimale fem stjerner. Det har igen skabt travlhed blandt producenter, der ønsker deres biler testet under de nuværende krav.

Selve testen ændres ikke fra i dag, men barren hæves, så bilerne fremover skal klare sig endnu bedre i de forskellige dele af testen for at kunne opnå fem stjerner.
Blandt andet hæves kravet i den såkaldte fodgængertest.

Plads til forbedringer trods fem stjerner
”Takket være Euro NCAP har bilproducenterne de seneste år arbejdet på at forbedre sikkerheden for både fører og passagerer i bilen. Her er sikkerheden til gengæld ved at være så god, at man nu er begyndt også at se på sikkerheden for folk udenfor bilen. Eksempelvis hvordan man konstruerer bilerne, så de ved en påkørsel virker mindre aggressive overfor fodgængere. Her vil kun to af de testede biler i denne omgang klare de skrappere 2012 krav til fodgængertesten, så de kan opnå fem stjerner. Der er med andre ord plads til forbedringer,” siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen, der også er FDMs repræsentant i Euro NCAP samarbejdet.

I det hele taget ville flere af de 14 testede biler have svært ved at holde på deres stjerner, hvis de blev testet efter de skrappere 2012 krav. Faktisk er det kun Subaru XV, der ud af de 14 biler ville beholde alle sine fem stjerner, mens to biler – Kia Rio og Range Rover Evoque – ligefrem ville gå fra fem til tre stjerner, hvis de havde mødt muren efter nytår.

FDM hilser de skærpede krav velkomne.
”Stjernerne har længe drysset ned over Euro NCAP, hvor fem stjerner i de seneste test har været normen. De nye regler vil betyde, at vi i første omgang kommer til at se flere fire- og trestjernede biler, men på længere sigt, vil vi få mere sikre biler, hvilket er en sejr for FDM, som længe har efterlyst strammere regler. Men vigtigst af alt er det en sejr for trafiksikkerheden,” siger Søren W. Rasmussen.

Han gør desuden opmærksom på, at bilproducenterne siden januar 2011 i deres markedsføring har skullet angive teståret i forbindelse med stjernerne, da en femstjernet bil fra 2009 ikke nødvendigvis er lige så god som en femstjernet bil fra 2012.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.