• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
22. juni 2011 - Nissan

Micra Nr. 100.000 i Indien

En milesten i produktionen er nået på et år.

Micra har været en stor succes for Nissan, som har store forventninger til det indiske marked. Micra har været en stor succes for Nissan, som har store forventninger til det indiske marked.

Nissan

Medarbejderne på Renault-Nissan-alliancens fabrik i Chennai i Indien fejrer, at de på kun lidt over et år har produceret 100.000 stk. af den kompakte hatchback Nissan Micra.

Flere modeller på vej
Fabrikken til 45 milliarder rupi (990 mio. USD) er den første dedikerede fabrik til produktion af Renault-Nissan-alliancens biler, og fjerde generation af den ikoniske Micra er den første bil, der er sat i produktion på fabrikken.

Den første Micra rullede af samlebåndet i maj 2010, og siden da er arbejdsstyrken blevet øget til næsten 4.000 medarbejdere fra oprindeligt 1.500 for at følge med efterspørgslen i Indien og i resten af verdenen.

Senere i år udvides produktionen med en helt ny global sedanmodel, og i 2012 tilføjes en varebil til produktionsmodellerne som en del af et joint venture med Ashok Leyland Ltd.
Siden introduktionen i Indien, som fandt sted i juli sidste år, har Micra været drivkraften for et boost i salget med mere end 15.000 solgte biler til dato. Den innovative Micra produceres desuden på fabrikker i Thailand, Mexico og Kina.

Produktionskapacitet på 400.000 biler om året.
Fabrikken i Chennai, som kommer til at have en maksimal produktionskapacitet på 400.000 biler om året, vil kunne levere Micra til mere end 100 lande i Europa, Mellemøsten og Afrika, når produktionen når det maksimale niveau. Indtil nu er næsten 70.000 biler blevet udskibet fra den nærliggende dybvandshavn i Ennore.

Gilles Normand, som er Nissan Corporate Vice President for Afrika, Mellemøsten og Indien, udtaler: "Jeg vil gerne lykønske alle på fabrikken i Chennai med, at de har nået den første af mange milepæle i produktionen.

Første skridt på vejen
Fabrikken er en vigtig del af vores strategi med henblik på at opnå en rentabel og vedvarende vækst i Indien, og Micras succes er kun det første skridt i retning af at udnytte vores potentiale på dette marked.

Desuden er fabrikken i Chennai også afgørende for, at vi kan producere biler i stort antal og i høj kvalitet til eksport til mange lande i verden. Med fortsat stærk støtte fra Tamil Nadu regeringen håber jeg, at fabrikken vil udvikle sig til at blive et af Nissans vigtigste produktionssteder".

85 % af det indiske marked er målet
Foruden Micra sælger Nissan også livsstils-SUV'en X-TRAIL, sedanmodellen Teana og sportsvognen 370Z i Indien. I 2013 satser Nissan på at dække 85 % af det indiske marked ved at udvide antallet af forhandlere fra 35 til over 100.

Managing Director og CEO for fabrikken i Chennai, Kou Kimura, tilføjede: "Jeg er meget stolt af den indsats som vores medarbejdere i Chennai har ydet, fordi det har været muligt producere 100.000 Micra biler på så kort tid.

"Dagens meddelelse viser ikke blot, hvor populær Micra er både på hjemmemarkedet og på eksportmarkederne men også, at Nissan gerne vil være til stede i Indien på lang sigt."

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.