• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
3. september 2010 - Alfa Romeo

Alfa Romeo Giulietta er landet

Oplev Giulietta til åbent hus den 11.-12. september

Den nye Alfa Romeo Giulietta er kommet til Danmark Den nye Alfa Romeo Giulietta er kommet til Danmark

Alfa Romeo
Store forventninger til Giulietta
Den nye Alfa Romeo Giulietta har allerede fået meget opmærksomhed siden verdenspremieren i december sidste år. Den har høstet et hav af roser og er tilmed blevet udråbt som den muligvis bedste Alfa Romeo til dato. Det har udløst store forventninger blandt mange danskere, for indtil videre har kun de færreste herhjemme oplevet bilen live. Men nu er Alfa Giulietta landet hos de danske Alfa Romeo-forhandlere, og de første eksemplarer er allerede solgt efter den danske premiere ved Copenhagen Historic Grand Prix i Fælledparken i København i august.
”Alfa Giulietta er alt det, vi har kunnet drømme om. Den er fantastisk smuk og signalerer i den grad, at her kommer en rigtig Alfa. Den har alt, man kan ønske sig - sublime køreegenskaber, god komfort, den nyeste teknologi og et stærkt motorprogram. Og så er den til at komme i nærheden af, hvad enten vi taler køb eller privatleasing, og også som firmabil vil den gøre sig rigtig godt,” siger pressechef Steffen Holm, Fiat Group Automobiles Denmark A/S.

En fryd for øjet
Alfa Giulietta (udtales ”Dju-lietta”) er efterfølgeren til Alfa 147 og kan betegnes som et af de mest vellykkede og smukke designs fra Alfa Romeos designteam hos Centro Stile Alfa. Inspirationen fra Alfa 8C Competizione og det nære slægtskab med lillebror Alfa MiTo ses tydeligt, og bilen oser langt væk af den helt unikke aura, som kun omgiver en ægte Alfa. Der er ingen tvivl om, at Giulietta fører stort på point, allerede inden man har sat sig i den stilrene, højt sikrede kabine og drejet nøglen til en motor, der netop har vundet den ærefulde titel som bedste nye motor i 2010.
Fronten er en klassisk Alfa-front med en nyfortolkning af den velkendte Alfa-grill. Udtrykket er beslutsomt, elegant og perfekt fuldendt af de unikke forlygter med LED-kørelys, som findes både for og bag og kan betegnes som små kunstperler i sig selv. Dørhåndtagene på bagdørene er skjulte og gør, i fællesskab med den markerede linje langs hele bilen, looket meget stilrent.  

Ny platform - ny kurs for fremtiden
Alfa Romeo Giulietta er på mange måder både en milepæl for Alfa Romeo og et pejlemærke for fremtidens Alfa’er. Giulietta er nemlig baseret på en helt nyudviklet platform bestående af avancerede materialer såsom magnesium, aluminium og et nyt materiale kaldet ”Xenoy” som er stærkere end stål. Fokus er lagt på at øge sikkerheden og pladsen i kabinen, reducere vægten og skabe endnu bedre køreegenskaber.
Den nye platform gør Giulietta til en både sjov, sikker og komfortabel bil at køre. Et eksempel på det minutiøse arbejde med udviklingen af bilen er f.eks. lyden i kabinen, som med en avanceret teknik har fået frasorteret alle forstyrrende lyde, så det kun er de helt ”rigtige” motorlyde, der når ind i kabinens stilrene rammer og giver bilen et sublimt lydmæssigt udtryk, som kun en Alfa kan levere. Der er ligeledes gjort meget ud af affjedringen, ligesom der er kommet mere plads både på bagsædet og i bagagerummet i forhold til forgængeren.

Alfa-DNA og høj sikkerhed
Alle modeller er udstyret med masser af lækkert standardudstyr samt det unikke DNA-styresystem, der giver føreren mulighed for at vælge tre forskellige køreindstillinger. Sætter du f.eks. systemet over på ”Dynamic”-indstillingen, opnår du en mere kontant styring, en skarpere speederrespons og et boost til turbomotoren, som giver ekstra underholdningsværdi.
Også sikkerheden har været et væsentligt parameter i udviklingen af den nye Alfa Giulietta. Her kan bl.a. nævnes nakkestøtter med anti-whiplash-effekt, som gør Giulietta til en af de få biler, der yder den absolut bedste beskyttelse mod piskesmæld i nakken. Udover nakkestøtten omfatter systemet en mekanisme i sæderyggen, som presser nakkestøtten frem ved en kollision. Der er selealarm ved samtlige seler i bilen samt 6 airbags. Alt sammen forhold, som har medvirket til 5 flotte stjerner i EuroNCAP’s sikkerhedstest.

Lavere pris end forgængeren
Prisniveauet er væsentligt lavere end for forgængeren Alfa 147, og Giulietta er dermed en af de absolut billigste biler i sit segment - et kraftigt signal fra Alfa Romeo om, at her er tale om en bil, der, præcist som det var tilfældet med den allerførste Alfa Romeo Giulietta fra 1955, kan blive ”folkets bil”. Købspriserne begynder helt nede ved 276.500 kr. for Giulietta 1.4 TB Progression. Vil man have glæde af Fiat-koncernens økonomiske og miljøvenlige MultiAir-system, skal du gå efter 1.4 MultiAir Turbo Distinctive med 170 hk til 329.500 kr. Denne motor har netop vundet den internationale pris ”Best Engine of the Year 2010”. Privatleaser man Giuletta’en, koster den 3.000 kr. om måneden og 30.000 kr. i førstegangsydelse.

Alfa Romeo Giulietta kan opleves på egen hånd hos forhandlere i hele landet i weekenden d. 11. og 12. september,

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.