DeZir matcher en 911
På under 5 sekunder er el-konceptbilen Renault DeZir oppe på 100 km/t.
Renault
Renaults ny design
På Paris Motorshow, der begynder i oktober, viser Renault for første gang konceptbilen DeZir. En bil, der på mange måder et et opgør med fordomme og traditioner. DeZir er det konkrete resultat af Renaults nye designfilosofi, hvor traditioner for vovet design, der taler til sanserne, igen bliver vakt til live. DeZir er et slag i solar plexus for de, der mener at fremtiden med elbiler betyder kedeligt design og manglende køreglæde.
DeZir er den første konceptbil fra Renaults nye chefdesigner Laurens van den Ackers hånd, og markerer begyndelsen på en række konceptbiler, der på hver deres måde vil vise Renaults nye designfilosofi i praksis.
Elbil med forrygende accelerationsevne: Som en Porsche 911
DeZir er en tosæders coupé med baghjulstræk, der udelukkende drives af en elmotor. Denne er placeret bagerst i bilen for at opnå optimal vægtfordeling. Batteriet er placeret vertikalt bag bagsædet og motoren yder 150 hk.
Det giver bilen en rækkevidde på 160 km og en tophastighed på 180 km/t. Men endnu mere imponerende er det, at 0-50 km/t sker på blot 2 sekunder, mens 0-100 km/t diciplinen er overstået på blot 5 sekunder.
For sammenligningens skyld svarer det til præstationen i en Porsche 911 med 348 hk Baggrunden for de heftige præstationer er en opgraderet elmotor, der yder 150 hk og så et chassic, der er udført i kevlar.
Kan oplades 80 pct. på 20 minutter
Som den elektrisk drevne Renault Fluence ZE, der om cirka et år vil kunne købes i Danmark, kan man oplade DeZir på tre forskellige måder. Enten via en helt almindelig stikkontakt med 220 V. Her tager en fuld opladning otte timer, eller via fast charge, hvor man lader med 400V i et tre faset stik - her tager en 80 procents opladning af batteriet 20 minutter. Og endelig kan man skifte hele batteriet på under tre minutter med den såkaldte quick drop teknologi.
Bremseenergien opsamles og kan bruges ved acceleration
Teknologi er der masser af i bilen, og der er blandt andet arbejdet med at lagre den energi, der opstår ved nedbremsning. Teknologien med opsamlingen af den kinetiske energi er identisk med den teknologi anvendes i Formel 1 kaldet KERS(Kinetic Energy Recovery System). I formel 1 - som i DeZir - udløses den opsamlede energi ved et tryk på en knap, der sidder lige ved rattet og man får et massivt power boost.
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.