• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
8. juli 2010 - Volvo

Ny Volvo V60 Sportswagon

Volvo regner med stort europæisk salg

Ny Volvo V60 intro til efteråret, prisen ukendt  Ny Volvo V60 intro til efteråret, prisen ukendt

Volvo
Volvo S60 får kamp til stregen
Når Volvo V60 ruller ind på scenen får den nye S60 kamp til stregen om at kunne kalde sig den mest dynamiske Volvo-model nogensinde.
"Mange af de personer, der har haft lejlighed til at opleve den nye V60, mens vi arbejdede på den, synes, at den er mindst lige så sportslig som den nye S60," siger Volvo's designdirektør Peter Horbury.
Hele 90 procent af den årlige V60 produktion på 50.000 biler skal sælges i Europa.

Ny Volvo skal spille på følelserne
Målet for projektgruppen, der udviklede V60, var, at den nye bil skulle tale til følelserne, have et sportsligt design og en sand sportswagon's dynamiske køreegenskaber, så de første entusiastiske reaktioner var sød musik i ørerne på Volvo-folkene.

Stor konkurrence i klassen
"Den typiske køber af en sportswagon er en S60-kunde, som har brug for lidt mere plads og fleksibilitet, men som ikke ønsker at gå på kompromis med det sportslige design og de pirrende køreegenskaber," fastslår Volvo Cars administrerende direktør og koncernchef Stephen Odell.  Han siger videre: "Konkurrencen i klassen er benhård, og kunderne ved præcis, hvad de vil have, nemlig eksklusiv kvalitet, sikkerhed og komfort. Det får de i denne unikke sportswagon, og så kører den samtidig forrygende godt".

Mere coupé end herregårdsvogn
Det er lykkedes Volvo's designere at skabe en bil, der ligner en coupé, men som har plads til bagage bagi. "Det er ikke meningen, at V60 skal konkurrere med de traditionelle herregårdsvogne. De kunder, der har brug for meget plads til bagage, skal hellere kigge på V70 eller XC70," fastslår Örjan Sterner, der er ansvarlig for den nye V60's eksteriørdesign.

Kompromisløst chassis
Hvad køreegenskaberne angår, står V60 selvfølgelig ikke tilbage for den nye S60 sedan. Udviklingen af de to biler har været kendetegnet af samme passion og kompromisløshed. Resultatet er en sand sportswagon med køreegenskaber, der yder de sportslige linjer fuld retfærdighed.
I Danmark standardleveres V60 med det nyudviklede Dynamic chassis, der uden at sætte komforten over styr, lægger vægten på en dynamisk køreoplevelse.

Nye sikkerhedssystemer i topklasse
Foruden de velkendte sikkerhedssystemer, er V60 standardudstyret med en række nyudviklede Volvo-systemer.
Det er den første sportswagon med Advanced Stability Control, et system som ved hjælp af en nyudviklet overrulningssensor registrerer tendenser til udskridning på et meget tidligt tidspunkt. Systemet findes også i den nye S60.

Understyring mindskes
Corner Traction Control, som er en videreudvikling af Volvo's DSTC-system, anvender momentfordeling til at gøre det lettere at dreje om hjørner. Når bilen runder et hjørne, bremses det indvendige trækkende hjul, hvorved det udvendige trækkende hjul trækker mere. Derved kan føreren køre mere snært om hjørner, og tendenser til understyring mindskes.

Teknik skal undgå påkørsler
Volvo introducerede Pedestrian Detection with full auto brake i den nye S60 sedan, og nu får også V60 glæde af den avancerede nyhed. Ved hjælp af en radar i kølergrillen, et kamera foran bakspejlet og en kontrolenhed er systemet i stand til at bremse bilen automatisk ved hastigheder op til 35 km/timen, så man undgår at påkøre fodgængere. Ved højere hastigheder sænker systemet bilens fart så meget som muligt inden påkørslen. Hastigheden kan sænkes med op til 25 km/timen.

Også Volvo's City Safety system er standard i V60. City Safety mindsker eller forhindrer helt, at man kører op i en forankørende ved hastigheder op til 30 km/timen. Hvis føreren ikke reagerer i tide, når en forankørende sænker hastigheden eller stopper helt op - eller hvis man nærmer sig et stationært objekt for hurtigt, bremser bilen automatisk. Hvis hastighedsforskellen mellem de to køretøjer er under 15 km/timen, kan en kollision undgås. Hvis hastighedsforskellen er mellem 15 og 30 km/timen mildnes kollisionen.

En fryd for bilentusiasten
Kort fortalt kan bilkøbere inddeles i to hovedgrupper: entusiaster og pragmatikere. For entusiasten er bilen et højt prioriteret samtaleemne, som aldrig bliver kedeligt. Pragmatikeren derimod, er kun interesseret i bilmarkedet, når tiden er inde til at at udskifte den nuværende bil med en ny - hvert tredje eller fjerde år måske.

Historisk set har Volvo-mærket tiltrukket flere pragmatikere end entusiaster, men i takt med at Volvo præsenterer nye Volvo-modeller, der i højere grad appellerer til følelserne, er billedet ved at vende. Og den nye V60 har alt det, der indgår i entusiasternes yndlingsmenu.

"Nu om stunder står tallet '60' i vores program for vores mest sportslige modeller. XC60 var den første, derefter fulgte den nye S60 sedan, og nu præsenterer vi altså V60 sportswagon," siger Stephen Odell.

Volvo V60 forventes til Danmark i uge 43
Ved introduktionen leveres Volvo V60 i to diesel motorvarianter: D3 med 163 HK, D5 med 205 HK
samt to benzin motorvarianter: 2,0T med 203 HK samt T6 med 304 HK. Senere i løbet af det første produktionsår kommer der flere motorer til, bl.a. en økonomisk DRIVe variant.

Link: Brugte Volvo S60

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.