• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
3. marts 2010 - Renault

To uden tag

Renault Wind og Renault Megane CC

Wind er navnet på Renaults nye 2-personers cabriolet, der blandt andet fås med en heftig 133 hk benzinmotor. Wind er navnet på Renaults nye 2-personers cabriolet, der blandt andet fås med en heftig 133 hk benzinmotor.

renault
Vind i håret
Mens Frankfurt Motorshow var fuldstændig domineret af Renaults kommende fire elbiler, markerer Geneve Motorshow forårets komme med introduktionen af Renaults to nye cabriolet’er - Renault Megane Coupé-Cabriolet and Renault Wind.

Geneve er også stedet, hvor man kan kigge nærmere på GT versionen af Megane, samt Renault Clio Gordini RS, der helt i Gordini-ånden, er klædt i blåt med smarte hvide striber. Clio RS Gordini følger dermed i lillebror Twingo Gordini RS fodspor.

Renault har ikke glemt miljøet
Derfor viser Renault blandt meget andet også morgendagens nye gearkasse – Renault Efficient Dual Clutch. I daglig tale kaldet EDC. En automatgeraskasse, der forener behageligheden ved automatisk gearskift med den manuelle gearkasses hurtighed og god brændstoføkonomi. Og det endda til en merpris på blot 20.000 kroner, hvilket er mere end 10.000 kroner billigere end tilsvarende gearkasser.

Desuden fortsætter Renault kampen for at mindske CO2 udledningen fra de eksisterende motorer. Geneve er derfor også stedet, hvor Renault præsenterer hele fem modeller med endnu lavere CO2 udledning end tidligere. Nemlig Twingo (94g/km), Clio (98g/km), Megane (114g/km), Scenic (125g/km) and Laguna (122g/km).

Renault Wind – den franske humørpille
På Geneve biludstillingen viser Renault  en helt ny coupé-roadster. Bilen hedder Renault Wind og chassiet er udviklet af Renault Sport Technologies, for at sikre optimal styring og vejgreb.

Renault Wind fås med to motorer. En 1.6 liters heftig sag med ikke færre end 133 hk ved 6750 omdr/min. Denne motor er udviklet af Renault Sport Technologies og er en sand kraftbombe.

Kan man nøjes med mindre power kan Wind også fås med den velkendte og meget roste 101 hk. TCe motor, som blandt andet findes i Renault Clio. Renault Wind er en to sædes coupé-roadster med en længde på 3.83 meter, og med en enestående og unik måde at åbne taget på. En procedure, der blot tager 12 sekunder.

Selv om den nye Renault Wind er designet til mennesker, der ønsker en bil naboen ikke har, betyder det ikke, at de må gå på kompromis med funktionaliteten. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at der selv med taget foldet ned i bagagerummet, er 270 liter bagageplads til rådighed.

Renault Megane CC – cabriolet til og for alle
Da Renault Megane CC så dagens lys tilbage i 2003 var det lidt af en nyskabelse. Med todelt glastag og plads til fire ombord, gjorde den det muligt at kombinere lysten til en cabriolet, med ønsket om at få en bil, der kunne anvendes hele året.

Her efter produktionen af knap 171.000 eksemplarer er Renault nu klar til at sætte produktionen af efterfølgeren i gang og Geneve er det første sted, hvor den nye Megane CC vises offentligt.

I forhold til forgængeren er der en række banebrydende nyskabelser. Først og fremmest er bilens dynamiske evner blevet opgraderet betydeligt. Et 80 procent stivere karosseri, koblet med en strammere affjedring, og en bedre afstemt servostyring sikrer, at den nye Megane CC også appelerer til de, der ønsker en sportslig bil. Det er blandt andet muligt at få bilen i en speciel GT version, hvor 18 tommer alufælge og et specielt body kit er standard.

Det todelte glastag er bibeholdt i den nye Megane CC, blot med den tilføjelse, at det nu er endnu hurtigere at åbne og lukke. Kun 21 sekunder går der fra, at man har trykket på knappen, til taget ligger foldet sammen i bagagerummet, der i parantes bemærket rummer 417 liter bagage med taget oppe og 211 liter med taget nede.

Men bilen er naturligvis sjovest med taget nede og fornemmelsen af at køre åbent er blevet endnu mere udtalt i den nye Megane CC. Forruden er nu anbragt seks centimeter længere fremme for at skabe endnu mere plads til den åbne himmel, men for at sikre minimal turbulens er der bag bagsædets hovedstøtter anbragt en fast glasplade, der helt op til 90 km/t sikre næsten vindstille forhold i kabinen.

I forhold til forgængeren er den nye Megane CC  vokset. I alt er den blevet 13 centimeter længere, 3,4 cm bredere, 3 centimeter højere, mens akselafstanden er øget med 8,7 cm.

Nyt i forhold til forgængeren er også motorudvalget, der inkluderer både benzin og dieselmotorer. Indgangsversionen en 1.6 liters benzinmotor med 110 hk og seks gear.
Ønsker man yderligere power er der muligheden for den meget roste 1.4 liters TCe motor med 130 hk. Derudover fås bilen med 2.0 liters benzinmotor og 140 hk.

På dieselsiden er der ligeledes tre motorer at vælge imellem. 1.5 Dci med nyskabelsen  - Renaults nye EDC gear. En automatgearkasse med dobbeltkobling, a la VW’s DSG gear. Derudover fås den med 1.9 liters diesel og 130 hk og den store 2.0 liters dieselmotor med 160 hk.

Clio Gordini R.S. – rå power
Efter sidste års lancering af Renault Sports lommeraket – Twingo Gordini R.S.  - er turen nu kommet til Clio Gordini R.S., som får premiere i Geneve.
 
Clio er en af Renaults absolutte bestsellere. Siden introduktionen i 1990 er der solgt mere end 10 millioner og med mere end 70.000 Clio R.S siden år 2000 er Clio den mest populære “folkebil” til både rally og racing. Clio faktisk den næstbedst sælgende bil i Europa i sit segment.

Clio Gordini R.S. er på alle måder en giftig sag. Motoren er en 2.0 liters benzin, der yder 203 hk og har et drejningsmoment på 215 Nm, der trækker helt fra bunden.

Chassiset bærer den umiskendelige Renault Sport signatur, der er kendt for at få det bedste ud af hver enkelt bil. Designet er heller ikke til at tage fejl af. Naturligvis er bilen blå med distinkte hvide striber. Et kendetegn Gordini bilerne har båret siden 50’erne, men det er også muligt at få den i mere “diskrete” klæder, som blandt andet hvid, eller sort.

Alle farver der står godt til bilens rå look, der blandt andet understreges af 17 tommer alufælge. Men indenfor er der også kræset for føreren. Speciele sportssæder, ESP, der naturligvis kan slåes fra, klimaanlæg og 80 watts  Radio/CD er blandt de selvfølgelige ting i denne raket af en bil.

GT og GT Line- sejere Megane
Den nye Megane er, selv i basisudgaven, rap at se på. Men nu bliver den endnu mere sportslig. Renault introducerer GT og GT Line, der sætter streg under Meganens sportslige grunddesign.

GT- line er den mindst vidtgående version. Her har man blandt andet implementeret nyt design på forkofangeren med nyt luftindtag. Bagkofangeren prydes blandt andet af en aerodynamisk diffuser og GT – line betyder blandt andet 17 tommer alufælge. Også indenfor er der nyheder. Mørkt R.S. interiør, alupedaler, carbon dørhåndtag, og de samme sæder som sidder i R.S. versionerne, der giver forbilledlig komfort og sikrer optimal støtte ved kurvekørsel. Samtidig har bilerne samme opsætning som Megane Coupe, hvor man til forskel fra den almindelige Megane har hårdere affjedring.

Motormæssigt er det muligt at få GT- Line versionerne med 110 hk diesel med den nye dobbeltkoblings gearkasse ( EDC - Efficient Dual Clutch) og så den 1.4 liters TCe motor, der yder 130 hk.

GT versionerne – der er inspireret af Megane R.S. bliver endnu mere eksklusiv med et tykt læderrat med “thumb grip” som det er udviklet til Megane R.S. Og det rå look understreges af 18 tomme alufælge og GT versionen er kun mulig at få med de store motorer – det vil sige 180 hk TCe motor, og den store 160 hk diesel. Til at tøjle kræfterne har man importeret affjedringen fra Megane RS og bremserne er effektive 296 mm ventilerede skiver foran og 260 mm skiver begved. Både Megane GT and Megane GT Line vil blive markedsført fra juni måned. Det er endnu for tidligt at sige noget om priser og og hvorvidt en eller begge af disse versioner kommer til Danmark.

Ny dobbeltkoblingsgearkasse
VW og Audi har imponeret bilverdenen med deres DSG gear, og nu følger Renault så efter med vores version, kaldet EDC.( Efficient Dual Clutch). Og det endda tril en pris der er væsentlig under hvad DSG gearet koster. Merprisen for EDC gearet er omtrent 20.000 kroner, mens man må slippe mindst 10.000 kroner ekstra for et DSG gear.

EDC dobbeltkoblingsgearkassen giver alle fordelene fra en automatgearkasse, koblet med fordelene fra en manuel gearkasse. Nemlig hurtigere skift og lavere brændstofforbrug.

Faktisk sparer man op til 17 procent brændstof, hvilket svarer til en besparelse på 30 gram CO2 pr/km. EDC gearkassen, der blandt andet også har hill start assist, vil være mulig at få på hele Megane serien – der også omfatter Scenic/Grand Scenic.

I første omgang er det versioner med 1.5 Dci motor, der får den nye gearkasse og dermed har den et så lavt CO2 udslip som 114g of CO2/km.

Længere på literen
Renault arbejder intensivt på at blive den bilproducent, der har det laveste Co2 udslip. Elbilerne skal yde deres bidrag til dette, men hjørnestenen i strategien er fortsat udvikling af den traditionelle motorteknologi så man opnår bedre ydelser og mindre forbrug.

I Geneve viser Renault det seneste resultater, når det gælder et lavere brændstofforbrug ved hjælp af forholdvis enkel teknologi og det kan ses på en række af vores modeller, der har fået sænket brændstofforbruget yderligere. To modeller der endda har en CO2 emission under 100 gram/km.

Twingo dCi 85 Renault eco²: 94g of CO2/km
Clio dCi 85 Renault eco²: 98g of CO2/km
Megane dCi 110 EDC Renault eco²: 114g of CO2/km
Scenic dCi 95 Renault eco²: 125g of CO2/km
Laguna dCi 110 Renault eco²: 122g of CO2/km

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.