Porsche udvider Taycan-serien
Med den nye Taycan præsenterer Porsche den 4. version.
Porsche
Med den nye Taycan præsenterer Porsche den fjerde version af sin komplet eldrevne sportslimousine efter Taycan Turbo S, Taycan Turbo og Taycan 4S. Denne model kører med baghjulstræk og fås med to forskellige batteristørrelser:
Med det standardmonterede Performancebatteri yder den nye indstigningsmodel op til 408 hk i overboost ved Launch Control, og med Performancebatteri Plus (ekstraudstyr) op til 476 hk. Den nominelle ydelse udgør henholdsvis 326 hk og 380 hk.
Som det nyeste medlem af modelfamilien er Taycan fra start udstyret med de nyheder, som blev indført på de andre versioner ved modelårsskiftet. Det betyder eksempelvis, at Plug & Charge-funktionen giver mulighed for komfortabel opladning og betaling uden kort eller app: Så snart ladekablet er sat i, kommunikerer Taycan krypteret med den Plug & Charge-kompatible ladestation. Efterfølgende starter opladningen automatisk. Det samme gælder for betalingen.
Som ekstraudstyr kan man som til de øvrige versioner blandt andet få et head-up-display i farver og et On-Board-ladeapparat med en ladeeffekt på op til 22 kW.
Valg mellem to batterier
Som standard er der monteret et 1-lags Performancebatteri med en bruttokapacitet på 79,2 kWh. Som ekstraudstyr fås det 2-lags Performancebatteri Plus. Det har en bruttokapacitet på 93,4 kWh. Rækkevidden i henhold til WLTP udgør op til 431 og 484 km.
Begge varianter af Taycan accelererer fra 0 til 100 km/t på 5,4 sek. Tophastigheden på 230 km/t er ligeledes identisk for begge varianter. Den maksimale ladeeffekt ligger på op til 225 kW (Performancebatteri) og op til 270 kW (Performancebatteri Plus). Dermed kan begge batterier lades op fra 5 til 80 % på 22 min. Og allerede efter ca. 5 min. er der strøm nok på batteriet til yderligere 100 km.
Innovativ drivlinje og dynamiske præstationer
Imponerende accelerationstal, sportsvognstypiske mellemaccelerationer og en suveræn, permanent tilgængelig ydelse – disse styrker kendetegner også modelrækkens nye indstigningsmodel.
Den permanent aktiverede synkronmotor på bagakslen har en aktiv længde på 130 mm og er dermed lige så lang som de tilsvarende drivlinjekomponenter i Taycan 4S. Pulsomformeren på bagakslen arbejder med op til 600 ampere.
Ud over den permanent aktiverede synkronmotor på bagakslen omfatter drivlinjen også en 2-trins gearkasse. De vigtigste highlights omfatter ligesom på de øvrige versioner i modelrækken den intelligente opladningsstyring og den forbilledlige aerodynamik. Med en cW-værdi fra 0,22 leverer den et afgørende bidrag til et lavt energiforbrug og dermed en lang rækkevidde. Den maksimale rekuperationsydelse udgør 265 kW.
Et puristisk udvendigt design med Porsche DNA
Med sit puristiske design signalerer Taycan starten på en ny tidsalder. Samtidig bærer den helt tydeligt Porsches design-DNA. Forfra virker den eldrevne sportsvogn ekstra bred og lav med kraftigt udformede skærme. Silhuetten domineres af den sportslige taglinje, som falder hen mod bagenden. Sidepartiet med den stærke udformning er ligeledes karakteristisk. Den slanke kabine, en stærkt tilbagetrukket C-stolpe og de markante skuldre på skærmene giver en stærk fremhævelse af bagenden, som er typisk for mærket. Hertil kommer innovative elementer som Porsche navnet i glasoptik. Det er integreret i lysbåndet på bagenden.
De aerodynamisk optimerede 19” Taycan-Aero-fælge og de sorte anodiserede bremsekalibre er med til at adskille Taycan fra de øvrige versioner i modelfamilien. Underdelen på fronten, sidepanelerne og hækdiffusoren i sort svarer til komponenterne på Taycan 4S. LED-forlygter er standardudstyr.
Et enestående indvendigt design
Cockpittet i Taycan 2019 stod for starten på en ny æra med sin klare struktur og helt nye arkitektur. Det fritstående og buede kombiinstrument udgør det højeste punkt på instrumentpanelet. Det understreger klart aksen omkring føreren. Af andre elementer kan nævnes et centralt 10,9” stort infotainmentdisplay og et display (ekstraudstyr) til forsædepassageren.
Som standard er Taycan udstyret med dellæder interiør samt komfortsæder foran med elektrisk 8-vejs-indstilling. Der er to bagagerum til rådighed: Det forreste rum har plads til 84 l, og det bageste op til 407 l.
Til Taycan tilbyder Porsche for første gang en udstyrsvariant helt uden læder. Kabineudstyr af innovativt genbrugsmateriale understreger den eldrevne sportsvogns bæredygtighed.
Undervognssystemer med central opkobling
Til undervognen på Taycan anvender Porsche et centralt opkoblet styresystem. Den integrerede undervognsregulering Porsche 4D-Chassis Control analyserer og synkroniserer alle undervognssystemerne i realtime. Både den standardmonterede stålaffjedring på Taycan og den adaptive luftaffjedring (ekstraudstyr) med 3-kammer-teknologi suppleres af den elektroniske støddæmperregulering Porsche Active Suspension Management (PASM).
Den adaptive luftaffjedring er derudover udstyret med en Smart-Lift-funktion. Med den kan man programmere Taycan, så bilens niveau automatisk hæves på bestemte tilbagevendende steder som fx vognbanesveller eller opkørsler til garager. Smart-Lift-funktionen kan også påvirke bilens højde aktivt ved kørsel på motorvej og indstille bilens niveau til det bedst mulige kompromis mellem effektivitet og kørekomfort.
Et succesrigt år for Taycan
Porsche er startet med succes i den komplet eldrevne tidsalder: I 2020 blev der udleveret lidt over 20.000 eksemplarer af Taycan til kunderne i verden. Den eldrevne sportsvogn har derudover modtaget ca. 50 internationale priser – først og fremmest på de primære markeder Tyskland, USA, Storbritannien og Kina. Den nye baghjulstrukne Taycan er derudover indehaver af Guinness World Records™ for den længste drift med en elbil: Den tilbagelagde præcist 42.171 km nonstop tværgående.
Taycan med baghjulstræk ruller ud til forhandlerne fra medio marts 2021. men kan fra i dag pre-bookes på porsche.dk
Priserne i Danmark starter ved 749.900kr inklusive moms. og fra 799.900 kr. med Performancebatteri Plus.
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.