• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
23. januar 2020 - FDM

Sikkerheden spares væk

Populære mikrobiler sparer vigtigt sikkerhedsudstyr væk.

De populære trillinger VW Up, Seat Mii og Skoda Citigo falder fra fem til tre stjerner i ny Euro NCAP-test. Årsagen er bl.a., at bilernes nødbremse er sparet væk. De populære trillinger VW Up, Seat Mii og Skoda Citigo falder fra fem til tre stjerner i ny Euro NCAP-test. Årsagen er bl.a., at bilernes nødbremse er sparet væk.

FDM

Ny sikkerhedstest afslører en forældet sikkerhed i populære VW Up og dens to søsterbiler. Værst er, at VW-koncernen har valgt at spare bilernes nødbremse væk. Pinligt og skandaløst, mener FDM, der ikke længere vil anbefale de tre biler.

Juletravlheden fortsætter hos Euro NCAP. Hele ti biler er med i december måneds anden test, der også er den sidste, inden kravene til sikkerheden i nye biler fra nytår skærpes igen. Siden Euro NCAP sidst hævede barren i 2018, er i alt 83 biler blevet testet, hvoraf 62 har fået de maksimale fem stjerner.
 
Men selvom bilproducenterne generelt har formået at leve op til de skrappere krav, falder enkelte modeller igennem. Det gælder også i årets sidste test, hvor VW-koncernens populære trillinger, VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii, er blevet gentestet.
Bilerne fik i 2011 de maksimale fem Euro NCAP-stjerner, men skuffer i 2019 med tre matte stjerner. Mest bekymrende er det, at den tyske bilgigant har valgt at spare den automatiske nødbremse væk.
 
”VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii har gennem mange år været nogle af de mest solgte biler i Danmark. Derfor er testresultatet også skuffende og afslører, at VW-koncernen tydeligvis har forsømt at opdatere sikkerheden. At bilens nødbremse er sparet væk, er i sig selv en skandale. Bilerne har ganske vist fået vognbaneassistent og fartbegrænser som standard, men det ændrer ikke på, at sikkerheden samlet set er under det niveau, man bør kunne forvente. Tre Euro NCAP-stjerner er direkte pinligt for VW-koncernen, der bør genoverveje sin strategi, og opgradere sikkerheden snarest muligt,” siger FDM’s repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
 
”De tre stjerner er ikke ensbetydende med, at FDM direkte fraråder dem. Men omvendt er det heller ikke biler, vi vil anbefale. Derudover betyder resultatet, at bilerne mister deres sikkerhedsfradrag på 6.800 kroner.”
 
At VW ellers udmærket godt kan lave sikre biler, viser koncernens anden bil i testen. Her kører den nye 8. generation af VW Golf fem sikre Euro NCAP-stjerner i hus.
 
”Lige så ringe sikkerheden i trillingerne er, ligeså overbevisende er den i den nye VW Golf. Kollisionssikkerheden er fremragende, og det samme er de sikkerhedssystemer, der alle er standard. Sådan som det bør være i nye biler,” siger Søren W. Rasmussen.
 
Også den nye mini-SUV Ford Puma udmærker sig med de maksimale fem stjerner, mens den nye kinesiske elbil Aiways U5 kun klarer sig til tre Euro NCAP-stjerner.
 
”Aiways er på mange måder en spændende bil, hvor både pris og køreegenskaber lover godt. Sikkerheden er dog endnu ikke helt god. Alle de nye sikkerhedssystemer er ganske vist standard, men den dumper fordi bl.a. en airbag ikke virkede, som den skulle,” siger Søren W. Rasmussen.
 
De testede biler:
•    Aiways U5: 3 Euro NCAP-stjerner
•    Audi Q8: 5 Euro NCAP-stjerner
•    Ford Puma: 5 Euro NCAP-stjerner
•    MG HS: 5 Euro NCAP-stjerner
•    MG ZS EV: 5 Euro NCAP-stjerner
•    Nissan Juke: 5 Euro NCAP-stjerner
•    Seat Mii: 3 Euro NCAP-stjerner
•    Skoda Citigo: 3 Euro NCAP-stjerner
•    VW Golf: 5 Euro NCAP-stjerner
•    VW Up: 3 Euro NCAP-stjerner

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.