• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
20. marts 2019 - De Danske Bilimportører

Bilsalget i februar 2019

Der er fart på salget af biler og især af opladelige biler.

Månedens mest solgte bilmodeller blev Nissans Qashqai med 653 styks i februar. Månedens mest solgte bilmodeller blev Nissans Qashqai med 653 styks i februar.

De Danske Bilimportører

Februar er en kort måned og samtidig præget af vinterferie, hvilket har en tendens til at give en afspejling i salgstallene. I februar blev det til 18.646 nye personbiler, hvilket er et pænt stykke over sidste års februar salg.

Konkret er der solgt 1.369 flere biler og hvilket svare til 8 procent over de 17.277 biler der blev solgt i februar sidste år – altså et rigtig fint resultat. Februar blev dermed som forventet lavere end januar måneds salg på 21.317 solgte biler, men den forskydning mellem månederne ses hvert år, så det har altså ingen betydning i det samlede billede for året.

Det samlede salg for årets to første måneder er med 39.963 solgte biler et godt stykke over de 37.190 biler som blev solgt i samme periode sidste år – en stigning på 7 procent. Der er stor interesse for at se på ny bil fra forbrugernes såvel som erhvervets side og vi har således også høje forventninger til den kommende tid.

Direktør i De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen udtaler: 
”Februar er traditionelt en måned, der ligger lidt lavere end eksempelvis januar fordi der er nogle dage færre i måneden og mange danskere bruger en uges tid på vinterferie, men resultatet for i år er ganske pænt – og det er vi naturligvis ikke kede af.”

Der er absolut godt gang i bilsalget - en meget fin start på året. Vi har ligeledes høje forventninger til de kommende måneder idet køberne fortsat har stor appetit på at få udskiftet deres lidt ældre bil.

Opladelige biler og hybridbiler

De første to måneder af 2019 har været forrygende når det kommer til salg af el, plug-in og hybridbiler. Samlet set er der opnået en salgsstigning på 41 procent i forhold til samme periode sidste år.

I de første to måneder af 2019 udgør elbiler og plugin 3,3 procent af det samlede bilsalg. Til sammenligning udgjorde elbiler og plugin kun 1,8 procent af det samlede bilsalg sidste år i perioden 1. januar til 28. februar.

Det er særligt elbiler som har lagt hårdt ud i det nye år. Salget af elbiler er i januar og februar eksploderet med en stigning på hele 473 procent i forhold til samme periode sidste år. Helt konkret er der solgt 476 elbiler i de første to måneder i 2019, op imod 83 solgte elbiler i januar - februar 2018.

Plug-in hybridbiler (opladningshybrider) fortsætter ligeledes sin positive salgsudvikling.  Der blev i januar og februar i år solgt 830 plugin hybrider og sidste år blev der i samme periode solgt 598 plugin. Plugin hybrider har dermed opnået en stigning på 39 procent i forhold til januar – februar 2018.

Direktør for De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen uddyber:
”Det er en fornøjelse at se, hvor godt det går for salg af elbiler og hybridbiler. Der er ingen tvivl om, at de politiske afklaringer omkring afgiftsvilkårene og den store fokus fra klimadebatten spiller en væsentlig rolle i den positive udvikling i salgstallene – så uagtet at tallene fortsat er små er udviklingen meget tilfredsstillende.”

De almindelige hybridbiler (som ikke kan oplades) har også solgt ganske flot. Der er i solgt 1671 hybridbiler januar – februar 2019, hvilket er 246 flere solgte biler end samme periode sidste år, det giver en stigning på 17 procent.

Der er ingen tvivl om at den seneste tids megen debat om klima også har påvirket forbrugernes interesse i retning af grønnere biler. Vi har set et højt salg i januar og februar og har positive forventninger til de kommende måneder idet kundernes interesse er stigende.


Leasing

Februar har haft en positiv udvikling og en stigning 9 procent i forhold til samme periode sidste år, hvilket tyder på at forbrugerne igen er begyndt at kunne se fordelene ved leasing – en tendens som vi har set gennem det sidste års tid.

I februar kom der 6885 nyregistreret leasingbiler på de danske veje. Det er hovedsageligt indenfor segmenterne lille, mellem og stor som forbrugerne vælger at anskaffe leasingbiler – disse tre segmenter udgør tilsammen lidt over 56 procent. Inden for privat leasing er det primært biler i B og C segmenterne der efterspørges, mens det for erhvervsleasingen er de noget større biler i C og D segmentet der efterspørges.

Segmenter
Fordelingen af segmenterne viser, at J-segmentet (SUV/Cross-overs) er det mest solgte. B-segmentet (mindre biler) og C-segmentet (mellemklasse) er kommet på hhv. anden- og tredjepladsen. A-segmentet (mikrobilerne) har generobret sin 4. plads, efter sidste år at være rykket ned på en 5. plads.

Sammenlignede med sidste år er B-segmentet faldende, hvilket også betyder at segmentet har tabt sin 1. plads og rykket ned på en 2. plads. Dermed fortsætter den generelle tendens til, at danskerne vælger at anskaffe sig lidt større biler. J-segmentet med de populære crossovers fortsætter den generelle, stigende tendens, og er stadig i fremgang.

Der er i dag rigtig mange forskellige modeller i det segment (SUV) og det dækker over vidt forskellige biler i mange forskellige størrelser – alene med det til fælles at de generelt set er højere biler sammenlignet med de traditionelle sedan’er, stationcars og hatchback. Salg af SUV/Cross-overs vokser med hastige skridt, hvilket tydeligt fremgår af nedenstående tabel.

Top 3
Månedens mest solgte bilmodeller blev Nissans Qashqai med 653 styks i februar. På 2. pladsen med 599 solgte, kom Citroen C3, mens Renault Clio tog 3. pladsen med 563 solgte.

Februars bedst solgte bilmærke var Volkswagen med 2.642 biler. Peugeot kom på 2. pladsen med 1.580 solgte, mens Citroen tog 3. pladsen med 1.503 solgte biler.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.