• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
4. maj 2018 - Porsche Danmark

Ny Porsche Cayenne som plug-in-hybrid

Porsche SUV med E-Performance og med nyt komfortudstyr.

Den nye Cayenne E-Hybrid kombinerer klassens bedste køredynamik med topmålet af effektivitet. Den nye Cayenne E-Hybrid kombinerer klassens bedste køredynamik med topmålet af effektivitet.

Porsche Danmark  



 
 
Porsche Cayenne E-Hybrid
Porsche SUV med E-Performance og nyt komfortudstyrStuttgart. Porsche udbygger sit udvalg af hybridmodeller yderligere: Den nye Cayenne E-Hybrid kombinerer klassens bedste køredynamik med topmålet af effektivitet. En 3-liters V6-motor (340 hk) og en elmotor (136 hk) genererer i fællesskab en systemydelse på 462 hk. Allerede lige over tomgangsomdrejningstallet er det maksimale drejningsmoment på 700 Nm til rådighed, og boost-strategien svarer til den i supersportsvognen 918 Spyder. Plug-in-hybriddrivlinjen i Cayenne sørger for en acceleration fra 0 til 100 km/t på 5,0 sek. og en tophastighed på 253 km/t. Rent elektrisk kan den nye Cayenne E-Hybrid køre en strækning på op til 441) km og med en hastighed på op til 135 km/t. Forbruget ved blandet kørsel i henhold til den nye europæiske kørecyklus (NEDC) udgør afhængigt af de monterede dæk 29,4-31,3 km/l brændstof og 20,6-20,9 kWh/100 km strøm. Samtidig med lanceringen af Cayenne E-Hybrid udvider Porsche sit udvalg af komfort- og assistentsystemer til hele Cayenne-modelrækken med yderligere optioner som fx det nye head-up-display, massagesæder og 22” store letmetalfælge.
 
En systemydelse på 462 hk med boost-koncept fra 918 Spyder
Det næste konsekvente skridt fra Porsche på vejen mod elektrisk mobilitet hedder Cayenne E-Hybrid. Mens forbrændingsmotorens ydelse er forøget moderat med 7 hk i forhold til forgængermodellen til nu 340 hk, så har elmotoren med sine 136 hk nu over 43% mere ydelse. Tilsammen giver det en systemydelse på 462 hk. En nyhed er boost-strategien, som er overtaget fra supersportsvognen 918 Spyder. Den sørger for, at elmotoren kan anvendes til et ekstra boost af ydelse i alle køreindstillinger fra den standardmonterede Sport Chrono-pakke. Dermed er det maksimale systemdrejningsmoment til rådighed med det samme, når man træder på speederen. Boost-momentet kan afhængigt af kørselssituationen og af førerens ønskede ydelse kaldes frem kontinuerligt i hele omdrejningsområdet. Det giver en mere adræt og suveræn køreoplevelse. Boost-understøttelsens adfærd og genopladningen af batteriet under kørslen afhænger af den pågældende køreindstilling. I de performance-orienterede indstillinger Sport og Sport Plus kan næsten hele batteriets energiindhold anvendes til boost-funktionen. I indstillingen Sport bliver batteriet ladet op til det niveau, som er tilstrækkeligt til at kunne anvende boost-funktionen igen. I indstillingen Sport Plus bliver batteriet ladet fuldt op igen hurtigst muligt. I de øvrige indstillinger understøttes en så effektiv kørsel som muligt.
 

Opladning med Porsche Connect-appen og Porsche Charging Service
I Cayenne E-Hybrid er batterikapaciteten og dermed den elektriske rækkevidde samt boost-reserverne blevet forbedret markant: I forhold til forgængermodellen er kapaciteten steget fra 10,8 kWh til 14,1 kWh. Det svarer til en stigning på ca. 30%. Det væskekølede batteri, som er monteret under bagagerumsbunden ved bilens bagende, består af otte cellemoduler med hver 13 prismatiske litium-ion-celler. I løbet af 7,8 timer er højvoltsbatteriet ladet helt op via en 230 V-tilslutning med 10 A-sikring. Hvis man i stedet for 3,6 kW-ladeapparatet, som er standard, anvender 7,2 kW-on-board-laderen (ekstraudstyr) og en 230 V-tilslutning med 32 A, er batteriet allerede ”tanket op” efter 2,3 timer.
Opladningen kan styres og overvåges via Porsche Communication Management (PCM) og fjernbetjenes ved hjælp af Porsche Connect-appen. Via en smartphone kan man desuden styre den standardmonterede parkeringsklimafunktion individuelt – altså opvarmning og afkøling af bilen, mens tændingen er afbrudt. Via Porsche Connect kan man desuden søge efter og sortere ladestandere og overtage dem direkte som navigationsdestination. Den nye Porsche Charging Service giver på sigt derudover mulighed for adgang til offentlige ladestandere uanset udbyder– uden ekstra tilmelding hos den pågældende udbyder. Afregningen foregår direkte via kundens Porsche ID-konto.
Nyt hybridmodul og hurtigt skiftende Tiptronic S
Porsche har udviklet en ny konstruktion til drivlinjen i Cayenne E-Hybrid. Hybridmodulet består af en højintegreret samling af elmotor og omskifterkobling. I modsætning til det hidtidige elektrohydrauliske system med spindelaktor bliver omskifterkoblingen aktiveret elektromekanisk, hvilket giver endnu hurtigere reaktionstider. Kraftoverføringen overtages af den nye Tiptronic S med otte gear, som er udviklet til hele Cayenne-modelrækken. Den automatiske gearkasse giver ikke kun en endnu mere komfortabel og rykfri igangsætning, men også markant hurtigere skiftetider. Ligeledes er afbrydelsen af trækkraften under gearskift blevet reduceret yderligere.

Aktivt hang-on-firehjulstræk og en anhængervægt på 3,5 t
Cayenne E-Hybrid har med Porsche Traction Management (PTM) et aktivt hang-on-firehjulstræk med elektronisk reguleret, datafeltstyret lamelkobling. Systemet giver med sin store spredning af momentfordelingen markante fordele, når det gælder køredynamik, adræthed, vejgrebsstyring og offroadegenskaber. Cayenne E-Hybrid har takket være den komplet nyudviklede undervogn den samme sportsvognsdynamik som alle øvrige modeller i den nye generation af Cayenne. Porsche Active Suspension Management (PASM) er standardudstyr. Som ekstraudstyr fås den elektriske krængningsstabilisering Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) og et anhængertræk til en vægt på op til 3,5 t.
Nye udstyrsdetaljer: head-up-display og 22” letmetalfælge
Med lanceringen af Cayenne E-Hybrid udvider Porsche udbuddet af assistentsystemer og udstyrsmuligheder til hele modelrækken med en lang række innovationer. Eksempelvis fås der for første gang et head-up-display i en Porsche. Det projicerer alle relevante kørselsinformationer direkte i førerens synsfelt i en komplet farvevisning. Derudover fås Cayenne nu med den intelligente digitale co-pilot Porsche InnoDrive med adaptiv fartpilot, massagesæder, en elopvarmet forrude, parkeringsvarme med fjernbetjening (dog ej til Hybrid) og 22” store letmetalfælge.
 
Markedsintroduktion og priser
Den nye Cayenne E-Hybrid kan allerede bestilles nu og koster i Danmark inklusive moms og landespecifikt udstyr fra kr. 1.565.280. Markedsintroduktionen i Danmark finder sted i løbet af sommeren 2018.
Billedmateriale i Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de) samt i Porsche pressedatabasen (https://presse.porsche.de).
Brændstofforbrug og emissioner2)
Cayenne E-Hybrid: brændstofforbrug ved blandet kørsel 29,4-31,3 km/l; CO2-emissioner 72-78 g/km; strømforbrug: 20,6-20,9 kWh/100 km
 
1) Interval for den maksimale elektriske rækkevidde afhængigt af den valgte dækstørrelse 42 til 44 km.
2) Interval afhængigt af den valgte dækstørrelse.
Billedmateriale i Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de) samt for akkrediterede journalister i Porsche-pressedatabasen (https://presse.porsche.de).
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.