Den nye Porsche 911 GT3
En sportsvogn til gadebrug eller motorsport.
Porsche
Stuttgart. Performance som i motorsporten, systematisk letvægtskonstruktion og rendyrket køreglæde – det er den korte opskrift på Porsche 911 GT3. Den nye generation af den radikale sportsvogn får verdenspremiere på udgave nr. 87 af den internationale biludstilling i Genève (7.-19. marts). Den leverer en endnu mere knivskarp forbindelse mellem hverdag og motorløb.
Den nye 4-liters boxermotor spiller en central rolle i videreudviklingen. Sugemotoren med højt omdrejningstal yder 500 hk, og den er næsten uændret i forhold til den rendyrkede motorsportsmotor fra racerbilen 911 GT3 Cup. Den reviderede undervogn med bagakselstyring og den systematiske letvægtskonstruktion er målrettet til at omsætte motorydelsen til hæsblæsende køredynamik. Bilen er udviklet på samme teststrækning og produceres på samme produktionslinje som racerbilerne, og dermed forenes Porsches motorsportsteknologi med en sportsvogn, som indregistreres til gadebrug.
De fleste førere bruger også deres Porsche GT-sportsvogn til racerløb. Der brillerer den nye 911 GT3 takket være et vægt-/ydelsesforhold på 2,86 kg/hk. Med den standardmonterede 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (PDK), som er specielt afstemt til brugen i GT-modellen, accelererer den topersoners bil med en totalvægt på 1.430 kg inklusive fuld tank fra 0-100 km/t på 3,4 sek. Tophastigheden er 318 km/t. Til førere, der ønsker den ultimative køreoplevelse, tilbydes Porsche 911 GT3 desuden med en 6-trins manuel sportsgearkasse. Dermed accelererer denne high performer fra 0 til 100 km/t på 3,9 sek. og opnår en tophastighed på 320 km/t..
Hurtig i sving og stabil på de lige strækninger
Undervognen på den nye 911 GT3 profiterer af Porsches erfaringer fra motorsporten, og den er afstemt med endnu bedre køredynamik. I forhold til 911 Carrera S er den nye topersoners bil sænket 25 mm. Foruden den endnu mere præcise konstruktion overbeviser chassiset med overlegne køreegenskaber. Det skyldes i høj grad den aktive bagakselstyring. Afhængigt af hastigheden styrer baghjulene modsat eller i samme retning som forhjulene, hvormed adrætheden og stabiliteten forbedres. Af andre køredynamiske elementer kan nævnes dynamiske motorophæng og bagakseltværspærring.
Optisk efterlader 911 GT3 ingen tvivl om sine intentioner. Den markante hækspoiler af kulfiber understreger, at sportsvognens udformning bestemmes af aerodynamikken. Letvægtsfronten og frontspoileren er optimeret til bedre luftgennemstrømning. Også letvægtsbagenden med ventilationsåbninger og ny diffusor tydeliggør den aerodynamiske videreudvikling.
Interiøret: et oplevelsescenter for usædvanlig køredynamik
Interiøret i den nye performance-sportsvogn er indrettet til den ultimative køreoplevelse. GT-sportsrattet med en diameter på 360 mm stammer oprindeligt fra 918 Spyder. Føreren og passageren oplever dynamikken i Porsche sportssæder plus med højere sidestykker og mekanisk længdeindstilling. Ryglæns- og højdeindstillingen foretages elektrisk. Da 911 GT3 traditionelt set er en topersoners bil, er sædefordybningerne i bagsædet dækket til.
Som ekstraudstyr tilbyder Porsche tre yderligere sædevarianter til 911 GT3. De adaptive sportssæder plus adskiller sig med elektrisk betjening af alle sædeindstillinger (18-vejs). En anden mulighed er skålformede sportssæder med nedklappelige ryglæn, integreret sideairbag og manuel længdeindstilling. Som tredje variant kan kunderne vælge skålformet helsæde i let, kulfiberforstærket kunststof med kulfiberelementer.
Porsche Track Precision-app er standardudstyr
Udover Porsche Communication Management (PCM) inklusive online-navigationsmodul med live-trafikinformationer er også Connect Plus-modulet og Porsche Track Precision-appen en del af standardudstyret. Med denne app giver Porsche 911 GT3 føreren mulighed for at få vist, registreret og analyseret detaljerede køredata på vedkommendes smartphone.
Lancering og priser
911 GT3 kan allerede nu bestilles hos Danmarks to Porsche Centre: Porsche Center Sjælland og Porsche Center Jylland. Bilen introduceres løbet af forsommeren. Den nye højtydende 911’er koster fra kr. 2.940.530 inklusive moms, afgifter og landespecifikt udstyr.
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.