• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
13. februar 2014 - Motor-magasinet

Længere vej til 5 stjerner

Kravene til nye bilers sikkerhed skærpes igen.

Kravene til nye bilers sikkerhed skærpes endnu en gang, så det bliver sværere at opnå de maksimale fem stjerner i den omfattende sikkerhedstest. Kravene til nye bilers sikkerhed skærpes endnu en gang, så det bliver sværere at opnå de maksimale fem stjerner i den omfattende sikkerhedstest.

Motor-magasinet

Bilproducenterne har siden årsskiftet skullet strække sig lidt længere for at nå alle fem Euro NCAP-stjerner. Her skærpede bilklubbernes fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde nemlig endnu en gang kravene til bilers sikkerhed hvad angår grænseværdier og vægtning af de forskellige testkategorier. Eksempelvis hæves grænsen for, hvor godt bilerne skal klare sig i kategorien barnesikkerhed, hvis alle fem stjerner skal tændes, ligesom fodgængertesten opdateres.

"Udviklingen af bilers sikkerhed går stærkere end nogen sinde før. Der ingen tvivl om, at Euro NCAP kan tage sin del af æren for udviklingen ved løbende gennem årene at have skærpet kravene til bilers sikkerhed overfor producenterne. Det er en udvikling, der gerne skulle fortsætte, og derfor vil Euro NCAP også hæve barren de kommende år," siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Vurdér gratis din bil på bilpriser.dk

Automatiske nødbremsesystemer

Et af de områder, hvor der i år vil ske ændringer, er i vurderingen af de aktive sikkerhedssystemer. Den kommer nu til også at omfatte de automatiske nødbremsesystemer, også kaldet AEB, og systemer, der enten advarer føreren, hvis bilen er på vej ud over vejens kantstriber eller tilmed hjælper med at holde bilen på vejen.

Systemerne vil i 2014 alene indgå i det samlede regnestykke for point, men allerede fra næste år skal biler være udstyret med AEB, hvis de skal have topkarakter.

"2015 bliver i det hele taget et forandringsår i Euro NCAP, hvor testprotokollen ændres. Eksempelvis indføres en helt ny form for frontalkollision. Også metoden ved test af fodgængersikkerheden opdateres.
Vi havde hos FDM også gerne set, at man indførte en egentlig bagende-kollisionstest, men det har Euro NCAP valgt ikke at tage med denne gang. Der er dog ingen tvivl om, at kravene til bilproducenterne er skruet i vejret - både i år og i 2015 - til gavn for sikkerheden," siger Søren W. Rasmussen.

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.