• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
11. maj 2012 - fpn

Crashtest slører billedet

Nye regler gør sammenligning af sikkerheden svær.

Den lille Volkswagen Up og dens søsterbiler, Seat Mii og Skoda Citigo, er nogle af de modeller, som kun ville få tre stjerner, hvis de blev crashtestet i dag. Foto: Euro NCAP Den lille Volkswagen Up og dens søsterbiler, Seat Mii og Skoda Citigo, er nogle af de modeller, som kun ville få tre stjerner, hvis de blev crashtestet i dag. Foto: Euro NCAP

fpn.dk

Crashtest skævvrider sikkerhed
Danske bilkøbere på udkig efter en sikker bil, risikerer at blive vildledt af de ellers anerkendte Euro NCAP stjerner, der angiver, hvor godt bilen klarer sig i en crashtest. Det skriver det nye bilsite, hvilkenbil. dk.

Forklaringen er, at biler, der i de sidste dage af 2011 nåede at blive testet af Euro NCAP, har fået en urimelig fordel i forhold til biler, der først testes i 2012. Testen er nemlig blevet skærpet pr. 1. januar i år. I de fleste tilfælde er en skrappere fodgængertest nok til en blot 3-stjernet 2012-karakter.

Selv om det er vigtigt, at bilerne bliver gjort venlige mod bløde medtrafikanter, er det nok ikke dét, som bilkøbere forestiller sig kan være årsag til en lav karakter, når de er på udkig efter en sikker bil.

»Som det er nu, flyder reklamer og pressemeddelelser over af begejstring for 5-stjernede resultater, som dagen efter nytår reelt kun skulle have været på 3 stjerner,« siger motorredaktør Leif Nielsen, fra Euroncap.dk, der står bag analysen.

Up ville kun få 3 stjerner
Han peger på den nye, populære VW Up og dens søstermodeller Skoda Citigo og Seat Mii med kun fire airbags, heraf to sideairbags, der ikke beskytter passagererne på bagsædet som ægte gardinairbags gør, som de mest grelle eksempler.

Disse biler står også nu, i 2012, hos forhandlerne med fem officielle danske ”sikkerhedsstjerner”, baseret på Euro NCAP-testen, mens biler, der først testes i år med præcis samme egenskaber blot vil få tre stjerner.

Blandt de biler, der reelt går fra fem til tre stjerner, er danske bestsellere som Audi A4, Chevrolet Spark, Citroën C3, Kia Picanto, Opel Insignia, Peugeot 508, Renault Grand Scenic og VW Up.

Ganske vist kræver Euro NCAP, at reklamemateriale forsynes med test-år, men Trafikstyrelsen har opgivet at årstalmarkere de danske ”sikkerhedsstjerner, som ses på det lovpligtige Energimærke i bilernes forrude hos de danske forhandlere.

Forskel på afgift
En anden pointe er, at femstjernede biler har ret til mellem 2.100 kr. og 3.600 kr. i sparet registreringsafgift, også selv om de reelt set er trestjernede efter de nye regler. Mens en bil, hvis sikkerhed er til fem stjerner, men som får færre stjerner i 2012 pga. skærpede krav til fodgængersikkerhed, får nul og niks.

Den komplette liste kan ses på www.euroncap.dk.

Disse biler ville kun få 3 stjerner i dag
Audi A4
Audi A6
Chevrolet Spark
Chevrolet Cruze
Citroën C3
Citroën C4 Picasso
Kia Picanto
Kia Rio
Opel Astra
Opel Insignia
Peugeot 508
Renault Grand Scenic
Seat Mii
VW Up!
VW Polo
Kilde: Euroncap.dk

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.