• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
8. maj 2012 - fpn.dk

Pas på overvægtige trailere

Mange undervurderer vægten af affald på traileren.

Så lidt fylder sandet i traileren, når vægtgrænsen på de 325 kilo er nået. Så lidt fylder sandet i traileren, når vægtgrænsen på de 325 kilo er nået.

fpn.dk

Bilisterne undervurderer vægten
Bilistorganisationen FDM opfordrer til, at man som bilist tænker sig om en ekstra gang, når der eksempelvis skal transporteres varer hjem fra byggemarkedet eller affald på genbrugsstationen. Bilisterne undervurderer nemlig ofte vægten som læsses på traileren.

Pas på med at fylde traileren op
Bilistorganisationens medlemsblad, Motor, har kikket nærmere på danskernes trailere og især det, der læses i dem.
”Det kan være svært præcis at vurdere vægten af det materiale, man læsser traileren med. Mange er måske ikke en gang klar over, hvor grænsen går. Resultatet er ofte, at den overstiger den tilladte totalvægt. Selv om det skyldes ubetænksomhed, kan det ikke bare skabe farlige situationer i trafikken, man risikerer også både bøde og i grove tilfælde betinget frakendelse af kørekortet,” forklarer Casper Schad, der er jurist i FDM.

Problemet opstår, fordi der i trailerne ofte er plads til meget mere, end deres lastevægt kan holde til. Det gælder eksempelvis, hvis der skal slæbes betonfliser eller muldjord i sække hjem fra byggemarkedet eller planteskolen.

Besøg forsikringsoversigten på Bilpriser.dk

Sand er tungt
Motor har taget udgangspunkt i en trailer med en lastevægt på 325 kilo. Den grænse nås bl.a. med 18 betonfliser i størrelsen 40 gange 40 centimeter eller med 18 sække med hver 50 liter muldjord. Og når det gælder sandet til fliserne, fylder det ikke meget i traileren, når vægtgrænsen er nået.

"Selv om det kan være fristende at fylde traileren helt op, for på den måde at spare en tur eller to, er det ikke uden risiko. En overlæsset trailer forringer nemlig bilens køreegenskaber og forøger bremselængden markant.

De færreste er vant til at køre med trailer, men læsser man den med omtanke og i øvrigt bruger sin sunde fornuft, er det uproblematisk. Det handler om at overholde vægtgrænsen og i stedet køre en ekstra gang, hvis det er nødvendigt. Har man brug for en større trailer, er det vigtigt, at man sikrer sig, at man har det nødvendige kørekort, og at bilen nu også må trække den,” forklarer Casper Schad.

Langt gods skal mærkes af
Han minder også om, at man skal huske at markere godset, som loven foreskriver, hvis det rager ud over traileren. Derudover skal man være opmærksom på dels at fordele vægten ligeligt i traileren, dels at lasten er spændt fast, så den ikke ryger af undervejs.

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.