En klassiker smider toppen
Golf GTI Cabriolet har verdenspremiere i Geneve.
Volkswagen
En klassiker smider toppen
For præcist et år siden viste Volkswagen den nye Golf Cabriolet på udstillingen i Geneve. Nu følger Volkswagen op med topversionen på samme tid og sted: Den første Golf GTI Cabriolet nogensinde i Golfs lange historie. Med den stærke GTI-motor (210 hk) under hjelmen, bliver Golf GTI Cabriolet samtidig den stærkeste Cabriolet fra Volkswagen til dato.
Stærk cruiser
Golf Cabriolet GTI vil fra start kunne fås enten med manuelt gear eller DSG-gearet. Allerede fra 1.700 o/min udvikler turbomotoren et maksimalt drejningsmoment på 280 Nm. For at kræfterne bliver omsat på bedste vis er Golf GTI Cabriolet ikke blot udstyret med det elektroniske spærredifferentiale EDS, men har som standard også XDS. Selv ved fuld acceleration ud af kurver , sørger XDS-systemet, der er en del af bilens ESP, for at bilen aldrig mister vejgrebet og samtidig ligger 100 pct. stabilt.
Golf GTI Cabriolet når 100 km/h på blot 7,3 sekunder. Med kalechen oppe når Golf GTI Cabriolet en tophastighed på 237 km/h (med DSG-gearet 235 km/h). Benzinforbruget ligger på gennemsnitligt 13,2 km/l og CO2-udslippet er 177 g/km (med DSG er
værdierne hhv. 13 km/l og 180 g CO2 pr. km). Hvad der måske er mere interessant for denne bil er, at dens 2,0 l fire-cylindrede turbo-benziner, takket være det høje drejningsmomentforløb, er den ideale motor til at cruise, hele tiden med kraftoverskud nok til en sprint.
Søg brugte biler på Bilpriser.dk
GTI-kendetegn ude og inde
Golf GTI Cabriolet er naturligvis udstyret med en række af de klassiske GTI-kendetegn. Kølergrillen er selvfølgelig omkranset af det klassiske røde GTI-bånd, ligesom grill og luftindtag har det klassiske bi-kube-mønster. Et GTI-logo i fronten er obligatorisk . Bagpå er der bl.a. en ny diffusor, mens man har anvendt Golf GTIs forkromede udstødningsrør, et i hver side. Som ved Golf GTI har Golf GTI Cabriolet også de mørkerøde LED-baglygter og de 17" letmetalfælge Denver med de klassiske fem huller.
I kabinen er man heller ikke i tvivl om arven fra Golf GTI: ud over den tilbagelænede forrude og bagsædernes udformning, følger Golf GTI Cabriolet klassikeren til punkt og prikke. Det betyder selvfølgelig de klassiske GTI-ternede sportssæder (er man til læder, kan det tilvælges). Sæderne har integreret lændestøtte, der betjenes via et håndtag på sædets side. Pedalerne er i børstet stål, gearknoppen er i klassisk GTI-design og selvfølgelig har læderrattet og håndbremsegrebet de karakteristiske røde GTI-syninger. Kalechen er selvfølgelig holdt i sort, ligeledes er beklædningen af stolperne, alt sammen for at opnå det rette GTI-look. Climatronic og Radio/CD RNS 210 er standard om bord.
Sommer på 9,5 sekunder
Stofkalechen på Golf GTI Cabriolet er 1:1 den samme som på Golf Cabriolet. Kalechen opererer elektrohydraulisk og er blot 9,5 sekunder om at køre ned. Dette formår den til og med at gøre, mens man kører (max. 30 km/h). Med kluden på er Golf GTI Cabriolet en af de bedst støjdæmpede cabrioleter til dato. Som ved Golf Cabriolet har GTI-versionen også de automatiske styrtbøjler, hoved- og thoraxairbags og knæairbag i førersiden er bl.a. en del af sikkerhedsudstyret. Slutteligt har Golf GTI Cabriolet sin klasses største bagagerum på 250 l, der også er fuldt brugbart med kalechen slået ned. Golf GTI Cabriolet har verdenspremiere på Geneve Motorshow, der åbner d. 6. marts 2012. Det er endnu uvist om Golf GTI Cabriolet introduceres på det danske marked.
Besøg forsikringsoversigten på Bilpriser.dk
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.