Farlige vinterdæk
Trafiksikkerheden forringes når der køres på vinterdæk med nedslidt dækmønster.
Continental Dæk Danmark A/S
Vinterdæk fra sidste år
Vi er nu et godt stykke inde i vintersæsonen, og mange har måske dæk på fra sidste eller forrige år som allerede var slidt, da de blev påsat. Det kan være fristende at udskyde et dækskift, når man som bilist så småt kan se afslutningen på en dæksæson, men det er også en farlig beslutning, for selv om dækkene overholder lovens minimumskrav på de tilladte 1,6 mm, så har dækkene for længst set bedre tider og bilens vejgreb er forringet ganske voldsomt.
Nye dæk har typisk et dækmønster på 8 mm og ved en hastighed på 50 km/t giver det en bremselængde på 31 m, men allerede ved et dækmønster på 4 mm er bremselængden oppe på 45 m og er vi helt nede omkring lovens minimumskrav på de 1,6 mm er bremselængden helt oppe på 57 m – altså en forskel på 26 m. Det er en afstand, der burde få bilisterne til at stoppe op og tjekke deres dækmønster en ekstra gang, lyder det fra adm. Direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.
”Ifølge dansk lovgivning skal dækmønsteret have en dybde på mindst 1,6 mm. Det er et meget ringe dækmønster, hvorimod lovkravet i f.eks. Sverige og Norge er 3 millimeter. Men det er hvad lovgivningen stiller krav om. Personligt vil jeg overveje at skifte dæk når mønsterdybden når ned under de 3 mm, da sikkerheden allerede her bliver påvirket væsentligt” siger Georg Nielsen fra Continental Dæk i Danmark.
Afhængigt af hvilken type dæk du har købt, så kan der være nogle små slidindikatorer – også kaldet TWI (Tread Wear Indicator) i dækket. Disse slidindikatorere gør det let at se hvornår der skal skiftes dæk.
Udløser bøde på 1.000 kr.
Udover at det er sikkerhedsmæssigt uansvarligt at køre på nedslidte dæk, er det fra 1. januar 2012 også blevet dyrere at overtræde Færdselsloven og køre på nedslidte dæk. Nu udløser det nemlig en bøde på 1.000 kroner pr. nedslidt dæk. Det betyder faktisk, at det er billigere at skifte dæk frem for at være chancebilist.
Netop på denne årstid stiller vejret store krav til dækkenes beskaffenhed i forhold til at kunne håndtere både kulde, sne og vådt føre med masser af vand på kørerbanen. Dækmønsteret presser vandet ud under hjulet i vådt føre, så man opnår en øget kontakt med vejen. Som udgangspunkt er det derfor altid en god idé at nedsætte farten, når det regner eller vejene er våde.
”Der er i dag et meget stort udvalg af dæk, og det kan være svært at vide hvilke dæk der netop passer til bil og fører. Det er derfor altid en god idé at rådføre sig med fagfolk på sit værksted eller dækcenter, så man sikrer sig, at dækkene passer til bilen og fører og det kørselsbehov som man har” slutter Georg Nielsen.
Tip til at måle dit dækmønster
I Danmark er lovens minimumskrav til dækmønstret 1,6 millimeter. Det er værd at bemærke, at skal man til udlandet kan kravene til dækmønster variere fra land til land. I Sverige og Norge er kravet f.eks. minimum 3 mm.
Du kan nemt tjekke dit dækmønster. Find en enkrone og stik den ned i dækmønstret. Forsvinder hjertet på enkronen, er der i hvert fald tre millimeter endnu, og dækket har derfor rigeligt med slidbane tilbage og derfor et sikkert vejgreb.
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.