• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
19. april 2011 - Volkswagen

Ny Boble fra Volkswagen

The Beetle er 3. generation.

The Beetle fås i 3 udstyrslinjer. The Beetle fås i 3 udstyrslinjer.

Volkswagen

Volkswagen har netop frigivet de første billeder af Beetle, efterfølgeren til den allerførste Volkswagen. Sammenligner man Beetle med 1998-versionen, står det klart, at der er tale om en helt ny bil.

Nu kommer tredje generation, der er blevet døbt The Beetle
Målet med den nye Beetle var at skabe en højteknologisk bil, som samtidig skulle være endnu sjovere at køre end forgængeren. Den klare design-vision blev at skabe et nyt ikon, på højde med originalen.

Sammenligner man Beetle med 1998-versionen, står det klart, at der er tale om en helt ny bil.
Man har stort set ændret ved alt. Beetle er både lavere og bredere. Motorhjelmen er længere og forruden skråner mere, hvilket tilsammen giver Beetle en helt anden attitude end forgængeren. Med det flade tag minder Beetle mere om studiet Ragster (Detroit 2005) end om forgængeren New Beetle.

Den nye Boble kommer i 3 udstyrslinjer
Volkswagen tilbyder Beetle i tre udstyrslinier: Beetle, Design og Sport og de vil alle tre komme med individuelt interiør.

Fælles er de tre runde instrumenter (speedometer, omdrejningstæller og tankindholdsindikator). I speedometeret er der integreret et multifunktionsdisplay.

Fra udstyrslinjen Design er luftdyser og instrumenter omkranset af krom, ligeledes er audio- og navigationssystemet. Som lille gimmick tilbyder Volkswagen Beetle med et handskerum, der åbnes opad, ligesom i ur-boblen. Desuden kan man også tilvælge instrumenter, der viser olietemperatur, stopur og ladetryk, placeret i instrumentbordet over radio/navi-anlægget.
 
Det nye rat er designet specielt til Beetle. Her er der lagt forskellige lakeringer ind i rattets eger, således at man ikke er i tvivl om, at man befinder sig i en Beetle. Man har ligeledes arbejdet intensivt med ergonomien i Beetle,

5 forskellige motorvarianter
Beetle vil blive tilbudt med fem forskellige motorvarianter med hhv. 105, 140, 160 og 200 hk. Samtlige versioner vil være firecylindrede og med turbo.

Takket være de seneste års udvikling af motorerne, kan Beetle præstere et brændstofforbrug, der ligger signifikant under forgængerens. De tre benzinmotorer til Beetle yder hhv. 77 kW / 105 hk, 118 kW / 160 hk og 147 kW / 200 hk. De to dieselmotorer yder 77 kW / 105 hk og 103 kW / 140 hk.

Alle fem motorer kan bestilles med DSG-gear.

Motorerne m 160 hk og 200 hk i detaljer: Selv topversionen med 200 hk TSI -motor og en topfart på 225 km/h kører gennemsnitligt 13,5 km/l. Beetle med 160 hk TSI-motoren og DSG7 (topfart på 207 km/h)formår at køre hele 16,9 km/l. Sammenligner man denne med forgængerens 150 hk-motor med automatgear, der havde et gennemsnitligt brændstofforbrug på 11,2 km/l bliver facit, at Beetle trods 10 ekstra hestekræfter forbruger 34% mindre brændstof.

Målrettet bremsetryk giver mere præcise køreegenskaber
I lighed med Golf GTI har Volkswagen valgt at udstyre top-motoriseringerne (160 og 200 hk TSI) med det elektroniske differentialespærre XDS. XDS reagerer på lastreduktion af det inderste forhjul ved hurtig kørsel gennem sving. Fra ESP-hydraulikken sender XDS bremsetryk til det inderste forhjul i svinget for at forhindre hjulspind. Dette forbedrer vejgrebet, og understyringstendenser reduceres. Ved hjælp af et individuelt og målrettet bremsetryk bliver Beetles køreegenskaber i sving hurtigere og mere præcise. Motorerne med 105 hk og 140 hk i detaljer:

Brændstoføkonomiske bobler
Den mest sparsommelige af benzinmotorerne er den lille 1,2 l TSI-motor (105 hk) udstyret med BlueMotion Technology (bla. med start-stop-system og optimerede dæk). Med denne motor når Beetle en topfart på 180 km/h og et gennemsnitligt forbrug på over 18 km/l. Den sammenlignelige forgænger (102 hk 1,6 l) havde et gennemsnitligt forbrug på 13,3 km/l, en reduktion på hele 27 procent.

Endnu mere brændstoføkonomisk er Beetle 1,6 TDI med 105 hk og BlueMotion Technology, der præsterer at køre 23,2 km pr. liter diesel. Den dynamiske 2.0 l turbodiesel med 140 hk og en topfart på 198 km/h kører i gennemsnit 20,4 km/l.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.