• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
10. marts 2011 - Continental Dæk Danmark A/S

Sensor fjerner livsfarlige stød

El- og plug-in-hybridbilers store batterier kan være livsfarlige ved ulykker.

Ny satellitbaseret sensor vil i fremtiden slukke for batterierne ved en trafikulykke, så passagerer og redningsfolk ikke får stød. Ny satellitbaseret sensor vil i fremtiden slukke for batterierne ved en trafikulykke, så passagerer og redningsfolk ikke får stød.

Continental Dæk Danmark A/S
Satellitbaseret sensor

De store spændingsfyldte batterier, der driver motoren i elbiler og delvist i plug-in-hybridbiler, kan give passagerne og de redningsfolk, der rykker ud til en trafikulykke, alvorlige stød, hvis bilerne kører galt. Nu har en af verdens største leverandører til bilindustrien, Continental, udviklet teknologien til en ny sensor, som automatisk slukker for de højspændte batterier i tilfælde af en kollision og dermed reducerer risikoen for stød.

"Elektriske køretøjer og plug-in hybridbiler drives af højspændingsbatterier på op til 400 volt. Spændingen er decideret livsfarlig. Sensoren registrerer en ulykke og videregiver disse oplysninger til et system, der slukker for den høje spænding i batteriet. Det forhindrer, at brand- og redningsfolk får meget ubehagelige og alvorlige skader, når de kommer i kontakt med køretøjets metaldele, eller hvis de er nødt til at skære igennem køretøjet for at hjælpe folk fri. Det sikrer desuden passagererne i højere grad end med de nuværende systemer,” siger adm. direktør hos Continental Dæk Danmark A/S, Georg Nielsen.

Sensor i produktion næste år
Produktionen af det såkaldte evSAT-system – en forkortelse for ”satellit til elektriske køretøjer” - begynder i 2011. I 2012 sendes systemet i egentlig serieproduktion sammen med et større tysk bilmærke. Sensoren registrerer alle sammenstød, der sker foran, bag på eller på siden af bilen. Blot et halvt sekund efter at kollisionen er registreret, har sensoren sendt besked til bilens batterisystem og slukket for den høje spænding.
Continentals evSAT reagerer på samme måde, hvis sensoren opdager, at bilen tipper og ruller rundt og f.eks. rammer taget. Sker det, deaktiverer systemet batteriet indenfor fire sekunder, så ingen kommer til skade. I tilfælde af andre typer ulykker, forbliver evSAT’en inaktiv. Hvis de elektriske køretøjer er blevet slukket og ikke er opladet, skifter evSAT-systemet over til en standby-tilstand, der forhindrer, at batteriet aflades.

"Markedet for el- og plug-in-hybridbiler vokser hele tiden. I Danmark ser vi, at der kommer flere biler på markedet, og derfor er der brug for at styrke sikkerheden. Det er også årsagen til, at Continental oplever en øget efterspørgsel efter evSAT fra mange andre bilfabrikanter, der samtidig skal leve op til strammere krav fra forbrugerne og lovgivningen," siger Georg Nielsen. 

Ny sensor slukker for den høje spænding
evSat-sensoren er typisk placeret under det forreste passagersæde. På den måde bliver den med stor sandsynlighed ikke skadet i en ulykke. evSAT kan integreres i mange forskellige typer eldrevne køretøjer, uden at bilerne skal redesignes. Produktionen af sensorerne starter i år. Det vides pt. ikke, hvornår danske forbrugere kan købe en bil med evSAT.
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.