• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
31. oktober 2010 - FDM

En ud af tre har lygtefejl

Hver tredje bil der køres til syn har fejl på lygterne. Og mange fejl er rent sjusk.

Hver tredje bil, der synes hos FDM, har lygtefejl. Hver tredje bil, der synes hos FDM, har lygtefejl.

FDM
En ud af tre har lygtefejl
Enøjede biler er farlige for både bilisten selv og andre i trafikken. Især i efterårs- og vintermånederne, hvor der køres mange kilometer i mørke, bør bilisterne derfor tjekke deres lygter jævnligt for at skabe bedre sikkerhed i trafikken. Alligevel har rigtig mange biler fejl på lygterne, viser tal fra de mange tusinder af biler, der har været til syn hos FDM.
”Vi ser alt for mange biler med fejl på lygterne, og ofte er det fejl, som bilisten selv kunne have opdaget. Det kan have store konsekvenser i trafikken, hvis lygterne ikke virker. Det er også derfor, at det bliver kontrolleret, når bilen er til syn”, siger Henning Pedersen, divisionschef hos FDM test og bilsyn.

61 pct. af fejlene er sjuskefejl

Statistik baseret på samtlige biler FDM har synet de seneste fem år viser, at over hver tredje bil (34 pct.) har fejl på lygterne, når de kommer til syn. Heraf er tre ud af fem (61 pct.) fejl, som bilisten selv burde opdage som fx en pære, der ikke lyser, mens over hver tredje fejl (39 pct.) er ting, som er svært selv at konstatere som fx en fejljusteret lygte, der kan genere andre trafikanter. Biler med lygtefejl vil blive betinget godkendte til syn, dvs., at bilen er lovlig, når bilisten har rettet fejlen, og at synsstedet ikke behøver syne bilen igen.

Også mange sikkerhedsfejl på bilerne
Udover lygterne afslører tallene også andre alvorlige fej, der har betydning for sikkerheden. 16 pct. af alle fejl er på de bærende elementer, for eksempel gennemtæringer, mens fejl på bremserne udgør 14 pct. Hvis en bil har fejl på bremserne, vil det altid medføre et omsyn, og som hovedregel vil fejl på de bærende elementer også betyder omsyn.
”Fejl på bremser eller de bærende dele kan få fatale konsekvenser i trafikken, så det er da bekymrende, at der er så mange biler med fejl. Som bilist har man selv ansvaret for, at bilen er i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand uanset synsdatoen. Derfor bør man få bilen serviceret eller efterset af en fagmand mindst én gang om året og løbende selv tjekke fx lygterne”, siger Henning Pedersen.

Statistikken viser også, at jo ældre bilen er, jo flere fejl er der på bilen.

De tre største fejlgrupper til syn:

Lygtefejl 48 pct.
Bærende elementer 16 pct.
Bremse 14 pct.
 

Billedtekst: Tal fra FDM test og bilsyn for de sidste fem år viser, at mere hver tredje bil der kommer til syn har fejl på lygterne. (Foto: FDM)

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.