• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
1. april 2010 - KIA

KIA Optima har premiere

KIA præsenter Magentis' efterfølger Optima i New York i dag.

Den ny KIA Optima har verdenspremiere i dag. Den ny KIA Optima har verdenspremiere i dag.

KIA
Optima-premiere
KIA Motors fejrer verdenspremieren på Optima - den helt nye sedan i D-segmentet - på New York International Auto Show i dag.
Modellen, der kommer til salg hos de europæiske KIA forhandlere næste forår, fortsætter den  designmæssige transformation, som et helt nyt og enestående designsprog for KIA udgør. Et design, som fremhæves af en dynamisk og strømlinet profil, der udtrykker elegance og atletiske egenskaber fra alle vinkler.  KIA’s nye sedan kommer til at hedde Optima i alle lande uden for Korea. 

Designet i Frankfurt og Californien
Bilen er designet på KIA’s designcentre i Frankfurt i Tyskland og Irvine i Californien. Den er længere, bredere og lavere end den Magentis, som den erstatter. Den er konstrueret på en helt ny mellemstor platform, der giver mulighed for markante dimensioner og proportioner samt helt nye muligheder for KIA’s globale designteam til, at designe en bil, der adskiller sig fra alle andre biler i segmentet.
”Den helt nye Optima er en ny gren af KIA’s design-dna, med en blanding af enkle og flydende linjer samt elegante og ukomplicerede former, tiltrækker Optima opmærksomhed på samme måde som et perfekt, skræddersyet italiensk jakkesæt”, udtalte Peter Schreyer, som er chefdesigner hos KIA Motors Corporation.
”Fra det markante kromdekor, der forløber via C-stolperne til det slanke rudeparti og de brede hjulkasser udstråler Optima en markant og raffineret stil med ekstrem fokus på detaljer", tilføjer Schreyer.

Flydende, elegante linjer skal give europæisk look
De flydende linjer på den nye Optima er elegante og stilfulde, og de er et klart udtryk for luksus i europæisk stil.
Optimas banebrydende egenskaber fortsætter under motorhjelmen med introduktionen af nye motorer med førende ydelser og brændstoføkonomi i klassen - og der anvendes motorstyresystemer som direkte indsprøjtning, multi-point-indsprøjtning og turbolader til at skabe toppræstationer uden, at gå på kompromis med brændstofeffektiviteten.  Den første hybridbil fra KIA – en ny version af Optima - til det nordamerikanske marked kommer til salg i 2011.

Et elegant og strømlinet eksteriør
Den nye Optima får et image som afspejler præstationer og elegance. Med den unikke silhuet og det elegante udseende, som bygger videre på KIA Motors filosofi om at skabe dynamiske kvalitetsbiler, der vækker passion.  Den iøjnefaldende front på Optima, har KIA’s dristige og kendetegnende kølergrill, som er flankeret af projektionsforlygterne.
Optimas coupé-lignende profil, som forstærkes af en buet kromliste, der forløber fra A- til C-stolperne. Et markant designmotiv, som visuelt gør bilen endnu lavere og fremhæver proportionerne.  Taglinjen på Optima er forbundet med den høje og tydelige skulderlinje, som fører til de formede sider og den lange akselafstand (2.795 mm).  De dristigt udformede, store hjulkasser, og den stærkt hældende bagrude skaber en sedan med en yndefyld og muskuløs udformning.


Et luksuriøst interiør
Indvendigt får man øjeblikkeligt indtryk af, at bilen er førerorienteret.  Instrumentpanelet er vendt mod føreren, hvilket giver en følelse som i et cockpit, og præcise instrumenter og betjeningselementer understøtter bilens sportslige egenskaber, uden at der er gået på kompromis med komfort eller pladsforhold.  Skiftekontakter bag rattet (standard i modeller med automatisk gearkasse uden for Nordamerika), afslører, at Optima er konstrueret til personer, der er passionerede bilister.  En høj midterkonsol med en kort gearstang øger cockpit-følelsen, og et glaspanoramatag (ekstraudstyr) giver en fornemmelse af åben himmel. 
Med masser af plads og komfort til personerne i bilen og en række komfortudstyr som standard viderefører kabinen det udvendige design ved at byde passagererne velkommen med et slankt og ergonimisk sædedesign.  Moderne standardudstyr som førersæde, der kan indstilles i 6 retninger, elektrisk justerbar lændestøtte fremhæver kabinens luksuriøse kvaliteter endnu mere.

Elektrisk indstilleligt forsæde
Af andet tilgængeligt premiumudstyr kan nævnes startknap med intelligent nøgle, 2-zonet klimaanlæg med ventilation til bagsæderne, læderrat og -gearknop, automatisk lys, et-tryks-funktion til elruderne foran, elektrisk førersæde, som kan indstilles i 8 retninger. 
Ekstraudstyret kommer til at omfatte eldrevet panoramasoltag, lædersæder, førersæde med memoryfunktion, forsæder med varme- og kølefunktion, opvarmede bagsæder og opvarmet rat (i kolde lande), som giver kabinen endnu mere raffinement. 
I Europa og Nordamerika kan et stemmebetjent navigationssystem med 7”-skærm kombineres med audiosystemets funktioner, så kabinen optimeres til musikelskere eller til de personer, der ønsker den nyeste og bedste teknologi og en moderne køreoplevelse.  

En helt ny og avanceret platform
Den helt nye Optima bygges på en helt ny platform.  Optimas lave, slanke og kraftfulde udtryk optimeres af bilens længde på 4.845 mm - hvilket er 45 mm mere end den tidligere Magentis - en bredde på 1.830 mm og en akselafstand på 2.795 mm (en forøgelse på 75 mm), og bilen har en lav frihøjde, hvilket forbedrer aerodynamikken og reducerer luftmodstanden, så brændstofeffektiviteten forbedres.
Til Optimas letvægtskarrosseri er der anvendt højstyrkestål for at opnå den bedste mulige strukturelle styrke og øge torsionsstivheden, hvilket gavner køreegenskaberne, kørekomforten og bilens afstemning. Optima er spækket med features og teknologier til reducering af støj, vibrationer og hårdhed (NVH).

Klassens mest effektive og kraftfulde motorer

I Vesteuropa vil den nye, forhjulstrukne Optima i 2011 kunne fås med en 2,0-liters CVVL-benzinmotor og en 1,7-liters VGT-turbodieselmotor. Alle gearkasser til den nye Optima – både de manuelle og de automatiske – får 6 gear, og den automatiske gearkasse er udstyret med KIAs Sportmatic™ med manuel skiftefunktion uden brug af kobling eller helt automatisk funktion.

Fokus på sikkerhed
I tråd med KIAs sikkerhedsfilosofi vil den nye Optima have et højt niveau af sikkerhedsudstyr som standard.  Udstyret omfatter seks airbags (2-trins, avancerede frontairbags til fører og forsædepassager, sideairbags og hovedairbags i fuld længde), aktive nakkestøtter foran, sidebeskyttelsesbjælker i dørene, højdejusterbare sikkerhedsseler foran med selestrammere og selekraftbegrænsere, trepunktsseler til alle siddepladser, LATCH-børnesikkerhedssystem og dæktryksovervågning (TPMS).  ABS, elektronisk stabilitetskontrol (ESC), traction control (TCS), bremseassistent (BAS) og Hill Assist Control (HAC) vil kunne fås som standard.


BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.